طرح اعطای نشان ویژه ابوالحسن خان صبا و عیسی خان بهادری برای تجلیل از مقام شامخ فعالان عرصه آموزش هنر در هنرستان‌های هنرهای زیبا از سال ۱۴۰۰ آغاز می‌شود.

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با اعلام این خبر گفت: به منظور پاسداشت معلمان آموزش هنر و هنرآموزان، نشان استاد ابوالحسن خان صبا در حوزه موسیقی و استاد عیسی خان بهادری در حوزه هنرهای تجسمی اعطا می‌شود. این نشان به دلیل نقش موثر و ارزشمند استاد ابوالحسن خان صبا و عیسی خان بهادری به نام این دو هنرمند و استاد هنر نامگذاری شده است.

سید مجتبی حسینی، افزود: اعطای نشان ویژه ابوالحسن خان صبا و عیسی خان بهادری از امسال به مناسبت هفته معلم توسط دفتر برنامه ریزی و آموزش‌های هنری معاونت هنری برگزار می‌شود و در هر کدام از رشته‌های موسیقی و هنرهای تجسمی به یک هنرآموز هنرستان هنرهای زیبا اعطا می‌شود و با تدوین آیین نامه‌ای برای این نشان، سایر رشته‌های هنری نیز در سال‌های آینده به این طرح افزوده می‌شود.

وی با اشاره به اهمیت و ضرورت آموزش هنر گفت: آموزش هنر عرصه مهمی است که بیش از ۱۰۰ سال در کشور ما سابقه دارد و مدارسی که برای آموزش موسیقی و هنرهای تجسمی بیش از یک قرن پیش راه اندازی شد، پایه و اساس تاسیس هنرستان‌های موسیقی و هنرهای زیبا شد. هنرستان‌هایی که به عنوان مراکز مهم آموزش هنر نوجوانان بخش مهمی از تاریخ آموزش هنر را رقم زدند. آموزش هنر در هنرستان‌ها از نظر محتوا، هنرآموزان، انتخاب هنرجویان و شیوه آموزش قابل تامل و بررسی است و بسیاری از فارغ‌التحصیلان هنرستان‌ها امروز از هنرمندان موثر، خلاق و جریان ساز هنر هستند که اگر پژوهشی با روش علمی و با توجه به شرایط فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی کشور در این زمینه انجام شود، نقش هنرستان‌ها در آموزش هنر و مهارت و معرفت هنری هنرمندانی که در این مراکز آموزش دیده‌اند، روشن خواهد شد. آموزش‌های هنری حلقه وصل گذشته و آینده است و بر همبستگی فرزندان کشور بر محور فرهنگ و حفظ اصالت‌ها و ارزش‌ها می‌افزاید. بدین ترتیب آموزش فرآیند حساس و تأمل‌برانگیزی است که ضرورت التفات به آن تضمین‌گر ادامه راه روشن هنر است.

حسینی در ادامه گفت: ساماندهی و توسعه کمی و کیفی هنرستان‌ها با توجه به پیشینه درخشان و تاثیر آنها در آموزش هنر در این دوره مورد توجه قرار گرفت و تعداد هنرستان‌های هنرهای زیبا در استان‌های مختلف کشور به ۵۰ هنرستان رسید. اعطای نشان به هنرآموزان هنرستان های هنرهای زیبا نیز بیانگر موضوع آموزش هنر و پاسداشت معلمان هنر و هنرآموزان است.