وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در توئیتر خود نوشت : «با دیپلماسی فرهنگی مجموعه‌ای شامل ۱۰۰ اثر موزه‌ای که در اختیار موسسه ایران‌شناسی بریتانیا بود پس از نیم قرن به موزه ملی ایران بازگشت».

به گزارش ایسنا، در توضیحات تکمیلی علی‌اصغر مونسان درباره چگونگی دسترسی این موسسه بریتانیایی به این ۱۰۰ اثر موزه‌ای ایرانی آمده است: مؤسسه ایران‌شناسی بریتانیا در تهران، در گذشته محل استقرار گروه‌های باستان‌شناسی و ایران‌شناسان بریتانیایی بود که برای مطالعه، بازدید، بررسی‌های میدانی و کاوش باستان‌شناسی به ایران می‌آمدند. گروه‌های بریتانیایی در دهه ۴۰ و ۵۰ خورشیدی برخی اشیا و مواد فرهنگی را برای تکمیل طراحی و عکاسی و به‌منظور آماده‌سازی برای انتشار به محل مؤسسه ایران‌شناسی که در قلهک قرار داشت منتقل می‌کردند. با وقوع انقلاب اسلامی بخشی از این آثار و پروژه‌ها به صورت نیمه‌کاره در آن محل باقی‌ ماند.

آثار مسترد شده شامل ابزار سنگی، سفالی، استخوانی، آجر و بقایای جانوری و قطعات شکسته سفال از محوطه نوشیجان‌تپه (استان همدان)، سگزآباد (قزوین)، خوروین (البرز)، باباجان‌تپه (استان همدان)، پاسارگاد (استان فارس)، هفتوان‌تپه (استان آذربایجان‌غربی)، و محوطه‌های گوناگون ایران است.