وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در روزهای  شنبه و یکشنبه، طی سفر به استان یزد ۱۲ طرح گردشگری- آموزشی را در شهرهای یزد، اردکان و مهریز افتتاح کرد.

این طرح‌ها شامل مجتمع گردشگری، اقامتگاه سنتی، مرکز آموزش و سفره‌خانه است که با سرمایه گذاری بیش از ۲ میلیارد و 400 میلیون تومان به بهره‌برداری رسید‌. با افتتاح این طرح‌های گردشگری برای بیش از 630  نفر اشتغال‌زایی شده است. علی اصغر مونسان، در این سفر دو روزه، از بافت جهانی شهر تاریخی یزد وبخش‌های مختلف این بافت مانند خانه تاریخی لاری‌ها، دفتر پلیس توریسم، اقامتگاه آلما و اقامتگاه عقیق و سایر بخش‌های این عرصه‌ی تاریخی دیدن کرد و در جریان این بازدیدها لوح شهر مقصد گردشگری نیز به شهردار یزد تقدیم شد.

همچنین مونسان و هیأت همراه از نمایشگاه خودروهای تاریخی- کلاسیک و سافاری که از سوی حوزه اتومبیلرانی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی با هدف ارائه توانمندی و ظرفیت های حوزه اتومبیلرانی استان برگزار شده است، بازدید کردند.

در این بازدید، نشان حوزه اتومبیلرانی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی استان یزد رونمایی و نخستین لوگوها توسط مونسان بر خودروها، نصب و چسبانده شد.

در این سفره دو روزه ابرطرح میراث فرهنگی یزد به ثمر نشست‌ و پایاب قنات جهانی زارچ در شهر جهانی یزد با حضور وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری افتتاح شد.

احیای این قنات تاریخی راکد به طول ۹۰ کیلومتر با مسدود شدن ۲۷۰ چشمه فاضلاب، پیشه‌کارکنی، لایروبی و لجن روبی انجام و هشت پایاب نیز در مسیر این قنات تخلیه شد.

این طرح با اختصاص ۸۰۰ میلیون تومان اعتبار از سوی میرات فرهنگی، ۸۰۰ میلیون تومان از سوی شورای قنات زارچ، ۱۶۰ میلیون تومان از سوی سازمان جهاد کشاورزی و ۶۰ میلیون از سوی شهرداری  یزد به سرانجام رسید.

پایگاه قنات زارچ تاکنون اقدام به اصلاح مسیر این قنات تا منطقه شاهدیه کرده و خوشبختانه با مسدود شدن فاضلاب‌های این بخش، آبزیان این قنات تا بخش زیرین بافت تاریخی در حیات هستند.

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در سفر استانی خود به یزد، از اجرای ۲۲۰۰ طرح سخت‌افزاری در این بخش با سرمایه‌گذاری ۲۲ هزارمیلیارد تومان نیز خبر داد.