نیما نوربخش

برای معرفی کتاب امروز به سراغ حوزه‌ای رفتم که کمتر درباره‌اش می‌نویسم و می‌خوانم اما مخاطبانی مغتنم دارد و نویسنده‌ای محترم. بنیامین رضایی همان جهانگرد نویسنده‌ای است که پیشتر خبر سفر‌های پر فراز و نشیبش را از دوستان شنیده بودم.

همان وقت که داشت در سفری ماجراجویانه، دور اروپا را با خودروی پژو ساخت میهنش در ۱۱۰ روز می‌گشت و تجربیات دل‌انگیزش را در رسانه‌های مجازی به اشتراک می‌گذاشت.  از قضای روزگار چندی پیش میزبانش بودم و نسخه‌ای از کتاب نخستش را هم به یادگار هدیه گرفتم. کتاب «یه‌دونه ولی مردونه‌» به انگلیسی «be alone but be a man» مجموعه‌ای از دلنوشته‌های او در مرز نظم و نثر است که شاید برخی به اشتباه از آن‌ها تلقی شعر نو کنند.  وی این دلنوشته‌های رمانتیک را در هنگامه سفرهایش به تحریر درآورده و تلاش کرده در ۶۴ صفحه، ۵۱ نوشته کوتاه را با مضامین عاشقانه و مفاهیم زندگی به ساده‌ترین بیان ممکن به انتشار برساند.

به عنوان نمونه در یکی از دلنوشته‌های خوب کتاب با عنوان « پرده» می‌نویسد: «روزهای اول خانه‌شان پرده نداشت، خجالت می‌کشیدند همدیگر را نگاه کنن/ چند روز بعد یک پرده توری خریدند تا عشق‌شان را از مردم پنهان کنند/ چند سال بعد یک پرده ضخیم خریدند که مردم خیابان شاهد دعوایشان نباشند/ بعدا پرده را کنار زدند تا بتوانند همسایه‌های‌شان را در خانه‌های روبرو دید بزنند/ مدتی پرده‌پوشی کردند/ چندی پرده‌دری کردند/ بعد بی‌پرده همه چیز را گفتند/ ماه‌ها بود پرده‌ها کثیف و پاره شده بود، حوصله نداشتند عوضش کنند». مفید آنکه در هر صفحه، عکسی قرار داده تا هم به جذابیت بصری کتاب کند و هم چشم مخاطب را خسته نکند.

نکته اینکه گونه زبان نوشتاری رضایی، گاه محاوره (گفتاری) هست و گاه ادبی.  بدین ترتیب اگر مخاطب، برخی متون این کتاب را در جایی دیگر مثل فضای مجازی بخواند ممکن است اقدام به ویرایش افعال کند که در این صورت با متن اصلی متفاوت می‌شود. همچنان که در همین دلنوشته «پنجره» در خط اول، شناسه فعل «کنند» به صورت «کنن» و ابتر نوشته شده ولی در ادامه، باقی افعال با شناسه و بن ماضی و مضارع درست هستند.

البته این دوگونگی زبانی در برخی از نوشته‌های دیگر کتاب هم دیده می‌شود. به هر روی، چاپ دوم کتاب «یه‌دونه ولی مردونه» در شمارگان ۱۰۰۰ نسخه توسط موسسه فرهنگی جهانگیری با همکاری نشر آوای دانش گستر، به بازار آمده و اگر از علاقمندان به مطالعه دلنوشته‌های احساسی هستید؛ مطالعه این کتاب را به شما پیشنهاد می‌کنم.