دوره قاجار را می‌توان اوج دوران ساخت تکایا در کرمانشاه قلمداد کرد. تکایایی که هنوز پس از گذشت سال‌ها معماری بی‌بدیلشان زیبا و چشم‌نواز هستند و از بناهای معاون‌الملک و بیگلربیگی می‌توان به عنوان دو مورد از مهم‌ترین این تکایا یاد کرد.

تکیه معاون‌الملک در خیابان حداد عادل واقع شده و در تاریخ ۱۰ آذر ۱۳۵۴ با شماره ثبت ۹۴۵ به عنوان یکی از آثار ملی به ثبت رسیده است.

این تکیه یکی از بزرگترین تکایای مینیاتوری است و به لحاظ معماری و کاشی‌کاری رنگ‌های طبیعی که در این بنا به کار رفته بی‌‌همتاست. این تکیه علاوه بر زیبایی و ارزش معماری، از بعد مذهبی نیز بسیار حائز اهمیت است و داری سه بخش حسینیه، عباسیه و زینبیه می‌باشد. در بخش عباسیه موزه پوشاک، زیورآلات و موزه مردم‌شناسی استان کرمانشاه وجود دارد.

وجود کاشی‌های زیبا با طرح‌هایی بسیار منحصر به فرد و خاص و با قدمتی تاریخی، جذابیت این بنا را برای گردشگران داخلی و خارجی دو چندان کرده است.

در گوشه‌ی دیگری از شهر، یعنی در خیابان مدرس، تکیه بیگلربیگی قرار دارد.

این تکیه در ۱۹ آذر ۱۳۷۵ با شماره ثبت ۱۷۹۷ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است و امروزه به عنوان موزه خط و کتابت کرمانشاه و همچنین موزه پارینه‌سنگی زاگرس مورد بازدید عموم قرار می‌گیرد.

تکیه بیگلر بیگی دورادور یک حیاط باصفا سرسبز با حوضچه‌ای پرآب قرار گرفته که یک سمت آن را ساختمانی که ایوانی با دوستون سنگی سفید و یک سقف شیبدار دارد، اشغال کرده است. درهای رو به حیاط ساختمان همگی با شیشه‌های رنگی و ارسی‌های زیبا پوشانیده شده‌اند. این ارسی‌ها که متناسب با آب و هوای سردسیر کرمانشاه هم هست زیبایی حیاط و ساختمان را دوچندان کرده است.

این تکیه به لحاظ آیینه‌کاری در میان سایر تکایا بسیار بی‌نظیر و خاص است. در سمت غربی حیاط، تالار آیینه‌کاری بزرگی ساخته شده که به حسینیه معروف است. این تالار با تزئینات عالی و کتیبه‌های متعددی مربوط به دوران سلطنت مظفرالدین شاه مزین و در دو سوی دیگر، اتاق وسیع مهمانخانه بیگلربیگی واقع  شده ‌است. چند روزی است که نقل ماجرای ویدیو کلیپی که در سال ۹۶ با فن مونتاژ و با تصاویر این دو تکیه توسط عده‌ای تهیه شده بود، مجددا به میان آمده است و با اشاره به این ویدیو کلیپ که عاملان آن در همان سال بازداشت و مجازات نیز شدند؛ سخن از سلب مالکیت این دو بنا از میراث فرهنگی است. تاکنون میراث فرهنگی هیچگونه دفاع و واکنشی از خود نشان نداده و مشخص نیست که چرا باید یک ویدیو کلیپ سبب چنین اتفاقاتی شود و اصلا چرا بعد از گذشت این چند سال، مجدد صحبت از آن به میان آمده است اما قطعا این دو بنا دو شریان اصلی بدنه گردشگری کرمانشاه هستند که با کمی توجه حتی قابلیت ثبت جهانی را نیز دارند.