مدیرعامل سازمان تاکسیرانی نحوه تعیین نرخ کرایه‌های تاکسی در سال ۹۸ را تشریح کرد. 

علیرضا قنادان در گفت‌و‌گو با خبرنگار مهر، در پاسخ به پرسشی در خصوص آخرین وضعیت تدوین نرخ کرایه‌های تاکسی در سال ۹۸ گفت: این لایحه در سازمان تاکسیرانی آماده شده است، اما برای ارائه به شورا باید یک سیر داخلی در مجموعه شهرداری را طی کند. در حال حاضر لایحه پیشنهادی از سمت تاکسیرانی به معاونت حمل و نقل ترافیک ارائه شده است.

وی ادامه داد: به دلیل اینکه سال گذشته تصویب لایحه نرخ کرایه‌های تاکسی با تاخیر همراه بود، امسال تلاش شد تا هر‌چه زودتر لایحه آماده شود تا پیش از سال، نرخ کرایه‌های تاکسی تعیین تکلیف شوند.

قنادان در پاسخ به این پرسش که آیا مواردی که سال گذشته از لایحه نرخ کرایه‌های تاکسی حذف شد مانند تغییر نرخ کرایه‌ها در روزهای برفی و بارانی و پیک ترافیک گفت: سال گذشته فرمانداری با بخش‌هایی از لایحه نرخ کرایه‌های تاکسی موافقت کرد؛ اما به دلیل آنکه بیش از این زمان از دست نرود، اصراری به اجرایی شدن این بخش‌ها نشد، اما امسال با ساز و کاری جدیدتر و کامل‌تر به این بخش‌ها در لایحه اشاره شده است که از آن دفاع خواهیم کرد.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی با بیان اینکه پرداخت الکترونیکی در تاکسی‌ها توسعه پیدا کرده، گفت: یکی از پیشنهادات سازمان در لایحه، ایجاد یک ساختار مرکزی برای نرخ‌گذاری است که امید است اجرای آن به صورت پایلوت موفقیت‌آمیز باشد که بتوان از آن در سال‌های آینده بهره برد. 

قنادان با تاکید بر اینکه تلاش سازمان تاکسیرانی آن است نرخ‌های تاکسی عادلانه تعیین شود، گفت: این عدالت از نگاه تاکسیرانی نزدیک شدن قیمت‌ها به قیمت تمام‌شده است. بر‌این اساس سازمان تاکسیرانی در تلاش است با ارائه بسته‌های حمایتی، قیمت تمام‌شده سفر را کاهش دهد تا به‌این‌ترتیب افزایش قیمت برای مسافر نیز عادلانه باشد.

وی در پاسخ به این پرسش که میانگین افزایش نرخ کرایه‌ها در سال ۹۸ چه میزان است، گفت: یکی از چالش‌های سازمان تاکسیرانی در سال گذشته فاصله زمانی تصویب نرخ کرایه‌ها و اجرای آن‌ها در سال جدید بود که باعث شد نرخ تورم که در قیمت تمام شده کرایه تاثیرگذار است، به درستی برای رانندگان محاسبه نشود. در حال حاضر نرخ لوازم یدکی و هزینه‌های متفاوت تاکسیران‌ها بسیار متغیر است، بنابراین پیشنهاد سازمان، نرخ رسمی تورم در زمان اجرای مصوبه به عنوان نرخ پایه است که تاکنون نرخ رسمی تورم اعلام نشده است.

قنادان در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص عدم رضایت برخی تاکسیران‌ها از بسته‌های حمایتی ارائه شده مانند لاستیک گفت: در جامعه هدف ۸۰ تا ۹۰ هزار نفری طبیعی است که همه افراد راضی نباشند، اما قیمت عرضه‌شده لاستیک نرخ مصوب دولتی است و دقیقا قیمتی است که کارخانه‌ها اعلام کرده‌اند. بر‌این‌اساس سازمان تاکسیرانی در تلاش است  در این مدت، واسطه‌ها را در اقلام مصرفی و خدماتی تاکسیرانی حذف نماید تا تاکسیران‌ها  بتوانند به‌طور مستقیم از کارخانه‌ها اقلام مصرفی خود را دریافت کنند.

وی تاکید کرد: نرخ اقلام در بازار متفاوت است؛ اما با این وجود نرخی که از سوی تاکسیرانی عرضه می‌شود ۵ تا ۱۰ درصد از کمترین قیمت بازار ارزان‌تر است. همچنین این اقلام از با کیفیت‌ترین کارخانه تولیدکننده موجود تهیه می‌شوند و تاریخ تولید و عرضه نیز به روز می‌باشد. در حالیکه یکی از شاخص‌های کیفیت در لاستیک زمان تولید است که در این میان برخی لاستیک‌های ارزان قیمت، دو تا سه سال از عمر تولیدشان گذشته است.