یک تحقیق علمی نشان داد؛

هواپیماها بارش برف و باران را تشدید می‌کنند

نتایج یک تحقیق علمی نشان می‌دهد هواپیماها در مسیر حرکت خود می‌توانند بر ابرها تاثیرگذار باشند و احتمال بارش باران و برف شدید را در مسیر حرکت خود تا 10 برابر افزایش دهند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نیواطلس، هواپیماها یکی از عوامل مهم تولید گاز دی‌اکسیدکربن بوده و لذا محیط‌زیست را آلوده می‌کنند؛ ولی آنها می‌توانند به شیوه دیگری هم روی آب و هوا تاثیر بگذارند. مطالعه‌ای که در این زمینه در دانشگاه هلسینکی صورت گرفته حاکی از آن است، زمانی‌که هواپیماها از منطقه‌ای که در آن ابر وجود دارد عبور میکنند، احتمال افزایش بارش را در آن منطقه 10برابر بیشتر می‌کنند. پژوهشگران فنلاندی با بررسی اطلاعات راداری به این نتیجه رسیده‌اند که مشاهده دقیق تصاویر راداری بیانگر آن است، ابرهایی که در مسیر حرکت هواپیماها قرار دارند، پس از عبور آنها میزان برف و باران بیشتری در مقایسه با دیگر ابرها تولید می‌کنند. پژوهشگران ابتدا با بررسی پروازهای فرودگاه Helsinki-Vantaa متوجه این موضوع شدند. اما آنها برای اطمینان از صحت یافته‌های خود ۱۱ سال دیگر وقت صرف کرده و داده‌های آماری مختلفی را بررسی کردند. داده‌های یادشده مربوط به دسامبر سال ۲۰۰۸ تا ژانویه سال ۲۰۱۸ بوده و شرایط جوی هر منطقه به مدت ۱۷ روز بعد از گذشت هر هواپیما مورد بررسی قرار می‌گرفت. بر همین اساس هر هواپیما بعد از گذر از منطقه ای پوشیده از ابر، محیط اطراف خود را برای بارش بیشتر تحت تاثیر قرار میدهد. میزان این تاثیرگذاری از ۲ تا حداکثر ۱۰ کیلومتر در نوسان است. علت این تاثیرگذاری حفره‌های ایجاد شده در ابرها به دنبال نشست و برخاست یا بالا و پایین رفتن هواپیماهاست که موجب تشدید بارش باران می شود.

    


محققان دانشگاه آکسفورد:

رنگ پوست و توسعه سیستم عصبی ارتباطی با هم ندارند

محققان دانشگاه آکسفورد با انجام تحقیقی منحصر به فرد دریافتند که رنگ پوست و توسعه سیستم عصبی هیچ ارتباطی با یکدیگر ندارند. 

به گزارش ایسنا و به نقل از وب‌سایت رسمی دانشگاه آکسفورد، محققان دانشگاه آکسفورد در آخرین یافته‌های خود که در پروژه INTERGROWTH-21st انجام داده‌اند به اطلاعات جدیدی راجع به ارتباط رنگ پوست و توسعه نورون‌ها دست یافته‌اند. محققان این پروژه ۱۳۰۷ کودک شهرنشین ۲ ساله را که از تغذیه خوب و مادران تحصیل کرده برخوردارند مورد بررسی قرار دادند. این کودکان از چهار قاره مختلف و از کشورهای برزیل، هند، ایتالیا، کنیا و انگلستان بودندکه از اوایل بارداری مادرانشان تا ۲ سالگی مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج این پژوهش نشان داد که تکامل سیستم عصبی انسان تحت تأثیر رنگ پوست قرار نمی‌گیرد و کمتر از ۱۰ درصد از تغییرات توسعه سیستم عصبی متعلق به ژن کودکان است و باقی عوامل محیطی است. محققان آکسفورد با انجام این تحقیق دریافتند زنان سالمی که در محیط‌های تمیز زندگی می‌کنند و مراقبت خوبی هم از آنها می‌شود، دارای فرزندانی خواهند شد که در رحم الگوهای رشد اسکلتی مشابه با مادر خود را دارند. این تشابه الگوی رشد اسکلتی از ابتدای تولد آغاز می‌شود و تا دو سالگی ادامه دارد. این تحقیق یک مجموعه منحصر به فرد از استانداردهای بین‌المللی نظارت بر رشد کودک است که با استانداردهای رشد سازمان بهداشت جهانی (WHO) تطابق کامل دارد. نتایج تحقیقات این پروژه حاکی از آن است که توسعه سیستم عصبی به توانایی شناختی، مهارت‌های زبانی و حرکتی بستگی دارد و مانند رشد فیزیکی است و با‌وجود محیط‌های جغرافیایی گوناگون و فرهنگ‌های متفاوت، در کودکان مختلف بسیار مشابه با یکدیگر است.