گروه حوادث:سه تصادف خونین سرویسهای مدارس در شهرهای مختلف  و آن هم دی یک روز باز هم زنگ خطر را به صدا درآورد. تصادفات خونین سرویس‌های مدارس هر ساله باعث داغدار شدن خانواد‌ها می شود. با وجود اقدامات بسیاری که آموزش و پرورش برای ایمن سازی مسیر مدارس و سرویسهای خودرویی انجام میدهد اما همچنان شاهد هستیم برخی از این سانحهها فاجعه بار میشود. تصادف سرویسهای مدارس در رده نخست حوادث دانش آموزی است و آتش سوزی در رده دوم قرار دارد.

وحشت در جاده فسا

صبح دیروز واژگونی یک سرویس مدرسه در جاده فسا به داراب، چهار دانش آموز را تا آستانه مرگ پیش برد.پژو 405  که سرویس مدرسه بود در محور فسا داراب نرسیده به دشت خانگلی بخاطر علت نامعلومی واژگون شد و وقتی آمبولانسهای اورژانس سر رسیدند چهار دانش آموز نالان را دیدند که در شرایط بدی قرار داشتند. بررسی‌های میدانی نشان داد دانش آموزان در حال رفتن به مدرسه بودند. امدادرسانان پس از انجام اقدامات اولیه پزشکی توسط تکنسین های اورژانس، دانش آموزان را برای ادامه درمان به بیمارستان فوق تخصصی حضرت ولیعصر(عج) فسا انتقال دادند.

تصادف سرویس مدرسه در بابل

تصادف سرویس مدرسه با وانت در بابل پنج دانش آموز را بشدت مصدوم کرد. ساعت ۷:۴۴ صبح سه شنبه در تماسی با مرکز دیسپچ بابل جزییات تصادف سرویس مدرسه پراید و نیسان در کمریندی امیرکلا مقری کلا به سمت کبودان مخابره شد. پس از دریافت این گزارش بلافاصله مرکز دیسپچ سازمان اورژانس بابل تکنسین‌های پایگاه امیرکلا را به محل حادثه اعزام کرد. تکنسین‌های اورژانس باتوجه به شرایط آب و هوا و بارندگی و لغزندگی جاده در مدت زمان ۷ دقیقه درمحل حادثه اعزام کرد. در این حادثه ۵ دانش آموز پسر که ۸ تا 13ساله بودند دچار آسیب دیدگی و ملتی تروما و هدتروما شدند. وی گفت: تکنسین‌های اورژانس پس از اقدامات پزشکی ابتدایی مصدومان حادثه را به بیمارستان شهید بهشتی بابل منتقل کردند.

تکرار سناریو در همدان 

یک پیکان با هفت سرنشین دانش آموز در جاده روستایی حاتم آباد به سمت مزرعه مهدی آباد همدان واژگون شد.

این حادثه رانندگی ساعت حدود هشت صبح سه شنبه هنگام انتقال دانش آموزان به مدرسه رخ داد. پس از اطلاع رسانی این حادثه به اورژانس، دوآمبولانس از پایگاه کوریجان و روعان به محل اعزام شدند. بررسیها نشان داد وضعیت 2 دانش آموز مناسب نبوده و با استفاده از آمبولانس به بیمارستان بعثت شهر همدان منتقل شدند.

پلیس چه می‌گوید؟

رییس پلیس راه استان همدان گفت: رانندگان سرویس مدارس باید دارای گواهینامه پایه 2 و خودروی آنها دارای معاینه فنی باشد. سرهنگ رضا عزیزی افزود: بیشتر افرادی که به عنوان راننده سرویس مدرسه در بین مسیرهای روستایی انتخاب می شوند این مولفه ها را رعایت نمی کنند. وی اضافه کرد: با توجه به اینکه حضور پلیس در مسیرهای روستایی نیز کمرنگ است نمی توان این قبیل خودروها را کنترل و اعمال قانون کرد. رییس پلیس راه استان همدان اظهار داشت: چنانچه رانندگان سرویس مدرسه بخواهند در جاده‌های اصلی تردد داشته باشند توسط پلیس رصد می شوند. سرهنگ عزیزی ادامه داد: در صورت نداشتن گواهینامه پایه 2 و معاینه فنی خودرو، با این قبیل رانندگان علاوه بر اعمال قانون با جدیت برخورد می شود.