ساخت هواپیمای بومی ایرانی، تنها ۸ درصد پیشرفت داشته است 

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی گفت: پروژه ساخت هواپیمای بومی ۷۲ نفره در کشور به کمک متخصصان داخلی، پیشرفت خوبی داشته است. 

به گزارش گروه علمی باشگاه خبرنگاران، منوچهر منطقی درباره زمان آغاز ساخت هواپیمای بومی 72 نفره اظهار کرد: شروع ساخت این پروژه در اوایل سال 96 کلید خورد و در حال حاضر حدود هشت درصد این پروژه پیش رفته است.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی افزود: اعلام زمان بهره‌برداری این پروژه به دو عامل بسیار مهم بستگی دارد؛ تخصیص بودجه مداوم و بدون وقفه به این پروژه یکی از مهم‌ترین عوامل در اجرای کامل این پروژه است که متأسفانه در پرداخت این بودجه‌ها درست عمل نمی‌شود.

به گفته منطقی، عامل دوم در بهره‌برداری این پروژه، أخذ گواهینامه‌های بین‌المللی است که تلاش می‌شود این گواهینامه‌ها دریافت شود.

او ادامه داد: در ساخت این پروژه از متخصصان شرکت‌های دانش‌بنیان استفاده شده است تا یک محصول کاملا بومی تحویل کشور داده شود.

    


عینکی که رانندگان خواب‌آلود را بیدار می‌کند

یک شرکت فرانسوی، عینکی ابداع کرده که می‌تواند از خوابیدن رانندگان جلوگیری کند و مانع از بروز تصادف شود.

به‌گزارش ایسنا و به‌نقل از تک‌کرانچ، خوابیدن هنگام رانندگی، یکی از مشکلاتی است که می‌تواند عواقب جبران‌ناپذیری در پی داشته باشد؛ در نتیجه، ارائه ابزاری که بتواند به کاربران در حل این مشکل کمک کند، کار مهمی به شمار می‌رود. در «نمایشگاه بین‌المللی سی‌ای‌اس» (CES) امسال، از فناوری جدیدی رونمایی شده که می‌تواند از خوابیدن رانندگان پیشگیری کند و فرشته نجات آنها باشد.

شرکت فرانسوی «السی هلثی» (Ellcie Healthy)، از عینک جدیدی رونمایی کرده که می‌تواند به خواب رفتن کاربر خود را تشخیص دهد. این عینک، به حسگرهایی مجهز است که برای تشخیص به خواب رفتن کاربر طراحی شده‌اند و موجب می‌شوند عینک حتی بتواند تکان‌های سر، پلک زدن و خمیازه کشیدن کاربر را احساس کند. هدف سازندگان عینک، ارائه روش جدیدی برای حفظ سلامت رانندگان و افزایش ایمنی و سلامت آنهاست. ابداع این عینک، براساس یک سیستم یادگیری ماشینی صورت گرفته که می‌تواند دقت تشخیص آن را افزایش دهند.

هر‌گاه عینک، یکی از این علائم را تشخیص دهد، هشدارهایی را با‌توجه به میزان خواب‌آلودگی کاربر ارسال می‌کند. این هشدارها، ترکیبی از تابش نور در گوشه‌ چشم‌ها و صدای وزوز هستند. اگرچه آگاه کردن کاربر معمولا با ارسال هشدارهای قابل شنیدن صورت می‌گیرد اما هیچ بازخورد لمسی و یا شنوایی ندارد.

این محصول برای کسانیکه مجبور به رانندگی در مسافت‌های طولانی هستند، کارآمد خواهد بود و می‌تواند ایمنی سفر و سلامت آنها را تضمین کند. کاربردهای این عینک فراتر از موارد ذکر شده هستند و می‌توانند برای افراد مسن نیز کارآمد باشند. نکته مثبت دیگر در مورد عینک‌ها این است که وزن کمی دارند و استفاده از آنها بسیار راحت است. شرکت سازنده قصد دارد برای ابداع نسخه لنز آن نیز اقدام کند.

عینک‌های پیشگیری از خواب، در حال حاضر با قیمت 250 دلار در شرکت السی هلثی در دسترس هستند اما این شرکت در جستجوی فروشگاه‌هایی برای عرضه آنها است.