انواع مواد مخدر صنعتی و شیمیایی بسیار تخریب‌کننده هستند و تجربه یک‌بار مصرف این مواد باعث شعله‌ور شدن بیماری‌های روانی و مرگ‌های ناگهانی می‌شود.

به گزارش ایسنا، استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: اعتیاد نوعی بیماری مغزی مزمن، پیشرونده و عودکننده است که باعث می‌شود با‌وجود پی‌آمدهای ناگوار مصرف مواد، فرد معتاد باز هم برای به دست آوردن یا مصرف مواد مخدر شیمیایی خود را به هر دری بزند.

احمد جلیلی اظهار کرد: اعتیاد از آن جهت بیماری محسوب می‌شود که مصرف مواد مخدر، ساختار مغز و نحوه فعالیت آن را تغییر می‌دهد.

این روانپزشک توضیح داد: تغییراتی که بر اثر مصرف مواد مخدر صنعتی و شیمیایی در مغز فرد به وجود می‌آید ممکن است، پایدار و بلند مدت باشد و به ایجاد رفتارهایی زیانبار در کسانی که مواد مخدر مصرف می‌کنند، منجر شود.

جلیلی تصریح کرد: در حال حاضر تهیه مواد مخدر صنعتی و شیمیایی برای سودجویان و قاچاقچیان بسیار راحت‌تر از مواد سنتی است و به آسانی در دسترس جمعیت جوان کشور قرار می‌گیرد.

به گفته وی، اعتیاد به مصرف مواد مخدر صنعتی و شیمیایی باعث فرسایش شدید سلامت روانی می‌شود و ترک آن نیز بسیار سخت‌تر است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه مواد مخدر صنعتی و روان‌گردان راحت‌ترین و نزدیک‌ترین راه برای به بیراهه کشانده نوجوانان و جوانان و ابتلای آنها به مرگ‌های ناگهانی و بیماری‌های روانی بوده است، ادامه داد: این هدف از سوی باندهای مافیایی و شبکه‌های هدفمند دنبال می‌شود. به گفته جلیلی، تغییر اسم و ظاهر مواد مخدر صنعتی و شیمیایی که از سوی شبکه‌های اجتماعی و مجازی منتشر می‌شود نباید باعث فریب جوانان شود، زیرا ریشه این مواد مخدر یکسان بوده و وجود مواد شیمیایی در این گونه مواد باعث بروز عکس‌العمل‌های غیرعادی و متفاوت می‌شود، لذا والدین باید با آگاهی از این مسایل، به فرزندان خود آموزش دهند تا فریب تبلیغات دروغ را نخورند.

وی تاکید کرد: پررنگ شدن نقش مردم و مشارکت آنها در مبارزه با مواد مخدر بسیار مهم است، آموزش و اطلاع‌رسانی گسترده، ایجاد امکانات درمانی در مراقبت‌های بعد از خروج معتاد از مراکز ترک اعتیاد و بازپروری و همکاری نزدیک خانواده‌ها با دست‌اندر‌کاران امر مبارزه با مواد مخدر، افزایش امکانات پیشگیری، تشدید مجازات تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان مواد مخدر در راستای اجتماعی شدن مبارزه با اعتیاد نقش آفرین و ضروری است.

جلیلی در پایان گفت: باید مسایل، عوارض و آثار زیانبار مصرف مواد مخدر صنعتی و شیمیایی به مردم گفته شود و دولت برنامه‌ریزی اساسی برای مشارکت آن‌ها در بحث مبارزه اجتماعی علیه مواد مخدر انجام دهد.