مدیر اجرایی انجمن آلزایمر ایران مطرح کرد؛

بازنشستگی زودهنگام زمینه‌ساز ابتلا به آلزایمر

کمبود برنامه‌های اجتماعی، تفریحی در سالمندی باعث بروز افسردگی می‌شود که زمینه ابتلا به بیماری آلزایمر را افزایش می‌دهد.

 به‌گزارش حوزه بهداشت و درمان  باشگاه خبرنگاران جوان، مدیر اجرایی انجمن دمانس و آلزایمر ایران گفت: براساس آخرین تحقیقات، بازنشستگی، خانه‌نشینی و نبود برنامه‌های اجتماعی و تفریحی برای سالمندان باعث بروز افسردگی در آنها می‌شود و افسردگی طولانی مدت زمینه ابتلای سالمندان به دمانس و بیماری آلزایمر را فراهم می‌کند.

مهرداد خوانساری تصریح کرد: سن بازنشستگی در ایران حدود 50 سال است که در مقایسه با کشورهای دیگر، مردم ایران زودتر بازنشسته می‌شوند.

عضو شبکه ملی پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر کشور افزود: همزمان با رشد سالمندی در ایران از ۸/۲ درصد در سال ۹۰ به ۹/۳ درصد در سال ۱۳۹۵ شیب ابتلا به بیماری آلزایمر نیز افزایش یافته به گونه‌ای که تا سال ۱۴۲۰ پیش‌بینی می‌شود، تعداد مبتلایان به بیماری آلزایمر به ۳/۵ میلیون نفر در ایران برسد.

عضو هیئت مدیره انجمن آلزایمر ایران گفت: اجرای برنامه‌های آموزشی، تفریحی و مشارکت دادن سالمندان در برنامه‌های اجتماعی و امور نیکوکاری باعث ایجاد روحیه و شادابی در سالمندان می‌شود و به موازات‌ افزایش امید به زندگی در این گروه ابتلا به بیماری آلزایمر نیز به نحو چشمگیری کاهش می‌یابد.

    


مدیر عامل انجمن صرع ایران:

 تحریم سبب کمبود داروهای ضدصرع شده است

مدیر عامل انجمن صرع ایران با اشاره به مشکلات دارویی بیماران مبتلا به صرع گفت: متاسفانه تحریم‌ها سبب کمبود برخی داروهای این بیماران شده است. 

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری فارس،‌ داریوش نسبی طهرانی در آستانه برگزاری پانزدهمین کنگره بین‌المللی صرع ایران در ارتباط با چالش‌ها و مشکلات حوزه دارویی صرع اظهار داشت: در حال حاضر کمبود دارو با‌توجه به تنوع دارویی این بیماران زیاد بوده و در‌واقع این افراد طیف وسیعی از داروها را مصرف می‌کنند که برخی از آنها دچار کمبود شده است.

وی افزود: برخی از بیماران مبتلا به صرع مقاوم به درمان هستند و باید داروهای جدید و خارجی که مشابه ایرانی ندارد را استفاده کنند، ولی متاسفانه تحریم‌ها سبب کمبود داروی آنها شده، همچنین برخی از کارخانه‌های دارویی کشور که محصولاتی با کیفیت خوب تولید می‌کردند‌، تهیه مواد اولیه آنها کاهش یافته و با مشکل مواجه‌اند.

وی بیان داشت: بخشی از بیمارانی که توانایی مالی داشته‌اند، داروهای خود را حتی برای یک سال ذخیره کرده اند، ولی آنهایی که توانایی مالی ندارند  دچار مشکل شده‌اند و در مصرف دارو صرفه‌جویی کرده‌اند که این مسئله در سلامتی آنها تاثیر منفی می‌گذارد.

 نسبی طهرانی ادامه داد: البته از اولویت‌های وزارت بهداشت تامین داروی این بیماران است ولی متاسفانه تحریم‌ها در بخش دارویی کشور اثر گذاشته و در انتقال داروهای خارجی خریداری شده نیز مشکلاتی را بوجود آورده است.