ستاره‌شناسان دانشگاه ورشو در لهستان موفق به شناسایی دو سیاره سرکش شده‌اند که برخلاف سیارات موجود در جهان به دور هیچ ستاره‌ای  نمی‌چرخند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دیجیتال ترندز، هر دو سیاره شناسایی شده در کهکشان راه‌شیری قرار دارند و بدون آنکه هیچ ستاره‌ای بر آنها نور بتاباند در فضا غوطه‌ور هستند.

از سال‌ها قبل بحث‌های مفصلی در میان محافل ستاره‌شناسی در جریان بوده تا مشخص شود آیا تمامی سیارات موجود در جهان به دور ستاره‌هایی خاص می‌چرخند یا سیاراتی مستقل و سرکش هم در دنیا وجود دارند؟

شناسایی سیاره‌های سرکش با توجه به اینکه هیچ نوری توسط ستاره‌های مختلف بر آنها تابانده نمی‌شود کار دشواری است، اما با استفاده از روشی موسوم به میکرولنزیگ گرانشی می‌توان سیاره‌های سرکش را در زمانی که آنها مابین یک ستاره دوردست و زمین قرار می‌گیرند، تشخیص داد.

زمانی که چنین حادثه‌ای رخ می‌دهد، سیاره سرکش مانند یک لنز عمل می‌کند و با ایجاد اعوجاج نوری شناسایی خود را امکان‌پذیر می‌سازد. مشاهده این پدیده از زمین به معنای قرار گرفتن یک توده بزرگ مانند یک سیاره بر سر راه عبور نور ستاره است و ابعاد سیاره را نیز با توجه به میزان اعوجاج نور می‌توان تشخیص داد.

دو سیاره شناسایی‌شده از نظر ابعاد مابین سیاره‌های زمین و نپتون قرار می‌گیرند و هنوز مشخص نیست چقدر از زمین فاصله دارند.