یافته‌های یک پژوهش داخلی، نشان از آن دارد که استفاده از مکمل امگا ۳ در کنار تمرینات ورزشی مناسب، می‌تواند گام بزرگی در رهایی افراد چاق از افسردگی باشد. به اعتقاد متخصصان، یکی از مهم‌ترین عوارض ناشی از چاقی که بسیاری از افراد مبتلا را در برگرفته است، پدیده افسردگی است. اعتمادبه‌نفس پایین، اختلالات هیجانی، اضطراب، افسردگی و انزوای اجتماعی همگی از موارد مرتبط با چاقی‌ هستند. چاقی و افسردگی هر دو سهم عظیمی از بار بیماری و هزینه‌ها را به خود اختصاص می‌دهند و شیوع بالای هر دو ممکن است نشانگر ارتباط بین چاقی و افسردگی باشد.

در همین رابطه و در تلاش برای به حداقل رساندن مشکل افسردگی در افراد چاق که خود عاملی برای بی‌توجهی به مشکل اصلی آنان که همان چاقی است می‌شود، گروهی از پژوهشگران کشورمان، پژوهشی را انجام داده‌اند که در آن تأثیر مکمل اسید چرب امگا-۳ در کنار تمرین هوازی بر وضعیت غلظت چربی بدنی و افسردگی زنان چاق مورد مطالعه قرار گرفته است. مرتضی طاهری، استادیار دانشگاه بین‌المللی امام خمینی قزوین و همکارانش در این خصوص می‌گویند: «با توجه به اثرات مشترک تمرین هوازی و مکمل امگا-۳ بروی افسردگی، می‌توان گفت که تمرین هوازی باعث تقویت اثر مکمل امگا-۳ می‌شود. در این رابطه باید گفت به‌طورکلی، مکانیسم فیزیولوژیک تغییرات روانی متعاقب مداخلات تمرینی و غذایی، نامعین است، ولی تأثیر ورزش در کاهش اضطراب و استرس و افسردگی روشن و آشکار است».

پژوهشگران فوق می‌افزایند: «یکی از مدل‌های تئوری در مورد تغییرات اجتماعی مربوط به ورزش (تسکین و آرام‌سازی)، احتمالاً فعال‌سازی سیستم عصبی مرکزی و ترشح اندورفین است. ورزش با کاهش افسردگی و اضطراب باعث افزایش خودباوری و خودکفایی می‌شود. به‌عبارت‌دیگر، بر اساس نظریه‌های موجود، فعالیت بدنی قابلیت کاهش افسردگی را دارد. توجیه برای توضیح این پدیده، افزایش سطح سروتونین و نوراپی‌نفرین در هنگام فعالیت‌های ورزشی است که موجب کاهش افسردگی می‌شود. به‌علاوه همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد سازگاری‌های ناشی از افزایش رهایی اندورفین و کاهش سطوح کورتیزول در افراد دارای فعالیت بدنی، می‌تواند موجب کاهش میزان افسردگی شود». بر اساس تحقیقات، ارتباط مستقیمی بین درصد چربی بدن و میزان افسردگی وجود دارد. عامل افسردگی می‌تواند منجر به افزایش چاقی شود و احتمال داده می‌شود که یک مکانیسم پاتوفیزیولوژیکی موجب ارتباط افسردگی با افزایش تجمع چربی شکمی شود. دکتر طاهری و همکارانش اعتقاد دارند: «بر اساس نتایج این پژوهش، می‌توان گفت به‌کارگیری مکمل امگا-۳ و ورزش هوازی، اثرات مفیدی بر بهبود افسردگی در پی خواهد داشت».