درباره زندگی در مریخ و اینکه اساسا چنین رؤیایی امکان‌پذیر هست یا خیر، اما و اگرهای فراوانی وجود دارد اما به نظر می‌رسد برخی از بزرگان رؤیاپردازی در این حوزه، آنقدر آن را امکان‌پذیری می‌دانند که حاضر به سرمایه‌گذاری‌های کلان در آن هستند.

«الون ماسک» رئیس شرکت «اسپیس ایکس»، دو تصویر جدید در صفحه مجازی خود در توئیتر به اشتراک گذاشته است که هر دو راجع به رویای وی برای اقامت انسان روی مریخ هستند.

یکی از این تصاویر، فضاپیمای «بی‌اف‌آر» را نشان می‌دهد. دیگری نیز آنچه که «پایگاه مریخی آلفا» می‌نامد، به تصویر کشیده است. قرار است این فضاپیما به مریخ و ماه سفر کند.

ماسک در سال ۲۰۱۶، مخزن سوخت فضاپیمای «بی‌اف‌آر» را که می‌تواند تا ۱۲۰۰ تن اکسیژن مایع ذخیره کند، به نمایش گذاشت. فضاپیمای «بی‌اف‌آر» نزدیک به ۱۰۶متر ارتفاع دارد و یک سفینه فضایی واقعا غول‌پیکر است.

فضاپیمای BFR به عنوان جانشین موشک «فالکون هوی» محسوب می‌شود و در طراحی فعلی آن مجموعا از­ ۳۷ موتور استفاده شده که از این تعداد، ۳۱ موتور در بخش تقویت‌کننده موشک و ۶ موتور در فضاپیما وجود دارد.

بخش بالایی «بی‌اف‌آر» متشکل از ۴۰ کابین است که فضاپیما را قادر به حمل شش مسافر می‌کند.

این فضاپیما به نحوی طراحی شده است که قابل استفاده مجدد باشد و می‌تواند اولین فضاپیمای «اسپیس‌ایکس» برای ماموریت‌های فرازمینی محسوب شود و گفته شده که تا سال ۲۰۲۰ جایگزین همه سخت افزارهای این شرکت خواهد شد.

«اسپیس ایکس» برنامه دارد که محموله فضاپیمای «بی‌اف‌آر» را در سال ۲۰۲۲ میلادی به سمت مریخ پرتاب کند و در سال ۲۰۲۴ اولین مهاجران به مریخ قدم بگذارند.

این در حالی است که پیش از همه این‌ها، اسپیس‌ایکس باید در نیمه نخست سال ۲۰۱۹ میلادی، سیستم فنی «بی‌اف‌آر» را آزمایش کند.

اسپیس ایکس همچنین در نظر دارد با استفاده از فضاپیمای «بی‌اف‌آر» یک پایگاه در ماه بسازد که برای بازگشت به زمین مورد استفاده قرار گیرد.

ماسک همچنین در توئیتر اظهار کرد، اسپیس‌ایکس احتمالا تا سال ۲۰۲۸، پایه و اساس شهر مریخی خود را خواهد ساخت. مریخ ۱۴۰ میلیون مایل از زمین  فاصله دارد.

پیش از این مقامات ناسا اعلام کرده‌ بودند که مانع اصلی در عدم امکان زندگی انسان روی مریخ، عوامل انسانی است چرا که اگر قرار باشد انسانی روی مریخ فرود آید، نیازهای تغذیه‌ای و سلامتی وی باید مورد توجه قرار گیرد و علاوه بر آن، زیستگاه آن‌ها نیز باید ساخته شود.

البته باید این مطلب را نیز در نظر گرفت که رئیس «اسپیس‌ایکس» همواره در اعلام زمان‌بندی‌ها خوشبین بوده است.