پرینترهای سه بعدی، در روزهای گذشته نیز اخبار جالب و هیجان‌انگیزی را به فضای گزارش‌های علم و فناوری تزریق کردند. این فناوری شگفت‌انگیز، هر روز پرده‌ای جدید از داستان خود را به نمایش می‌گذارد. کارشناسان، آینده تحول‌آفرینی را پیش روی این فناوری ترسیم می‌کنند. پرینترهای سه‌بعدی، اجرای برخی پروژه‌ها را که تا پیش از این با صرفا امکانات، نیروی انسانی و زمان بسیار زیاد امکان‌پذیر بود، دستخوش تغییرات اساسی کرده است.

یکی از نمونه‌های اخیر آن، احداث سربازخانه، با استفاده از این فناوری است. اصلا جای تعجب ندارد که در آینده نه چندان دور، با خبر شویم لشکری از پرینترهای سه‌بعدی موفق به ساخت پادگانی بزرگ در زمانی بسیار کوتاه شده‌اند.

در خبرها آمده است ارتش آمریکا در ماه‌های اخیر به استفاده از فناوری «چاپ سه‌بعدی» علاقه‌مند شده است زیرا این فناوری قابلیت حمل دارد و ارزان است.

علاوه بر آن، می‌تواند در کوتاه‌ترین زمان پناهگاهی برای سربازان بسازد و جان آن‌ها را نجات دهد.

در این راستا، نیروی دریایی ارتش آمریکا نمونه اولیه یک سربازخانه را با استفاده از بزرگترین دستگاه «چاپ سه‌بعدی» دنیا در کمتر از دو روز ساخته است.

مساحت این سربازخانه ۴۶ متر مربع است و تنها در ۴۰ ساعت ساخته شده است.

بنابر اعلام ارتش آمریکا، برای ساخت چنین سربازخانه‌ای با چوب توسط ۱۰ سرباز، حداقل ۵ روز زمان نیاز است.

برای ساخت اقامتگاه سربازان ابتدا یک مدل رایانه‌ای طراحی شد. پس از طراحی مدل، چاپگر سه‌بعدی لایه‌های مختلف بتنی را روی یکدیگر قرار داد تا دیوارهای سربازخانه ساخته شود.

فرآیند ساخت سربازخانه مذکور به صورت دستی و توسط ارتش آمریکا صورت گرفت.

ارتش آمریکا هم‌اکنون در حال تحقیق بیشتر برای توسعه این فناوری است.

تیم سازنده معتقدند، اگر فرآیند پمپاژ و مخلوط کردن سیمان بهبود یابد، ساخت سربازخانه تنها در یک روز میسر خواهد شد.

داشتن این فناوری یک مزیت بزرگ برای هر ارتشی تلقی می‌شود. زیرا استفاده از آن هم آسان است و هم ارزان. علاوه بر آن، صدمات وارده به نیروهای انسانی را نیز کاهش می‌دهد.

چاپ سه‌بعدی، تجاری می‌شود

شرکت «اچ‌پی» به تازگی مدل جدیدی از چاپگر سه‌بعدی موسوم به «متال جت» ( Metal Jet  ) را معرفی کرده است که می‌تواند امکان چاپ سه‌بعدی تجاری را فراهم کند.

به گزارش ایسنا و به نقل از انگجت، شرکت HP تنها چند سال پس از ساخت پرینتر سه بعدی Fusion، آماده است تا با چاپگر Metal Jet، یک پلتفرم تجاری جدید به جهان چاپ سه بعدی معرفی کند.

در حالیکه تب چاپ سه بعدی کمی خوابیده است، اما هنوز هم یک تکنولوژی مفید برای تولید در مقیاس بزرگ، به ویژه در چاپ فلزی است.

مزایای معمول چاپ سه‌بعدی همچنان برقرار است، چرا که این روش می‌تواند به طور قابل توجهی سریع‌تر و ارزان‌تر از روش‌های سنتی عمل کند.

طبق گفته HP، چاپگر Metal Jet یک فناوری جدید دارد که تولید آن را نسبت به روش‌های چاپی کنونی تا 50 برابر افزایش می‌دهد. همچنین عملکرد نازل آن چهار برابر ارتقا داده شده است و کارایی ستون‌های پرینت، دو برابر شده است.

اساسا این چاپگر جدید را می‌توان حتی ارزان‌تر و کارآمدتر از آنچه که در حال حاضر در دسترس است، دانست.

این شرکت هم اکنون از پودر متالورژی GKN و پارماتک(Parmatech)  برای ساخت قطعات وسایل نقلیه استفاده می‌کند و مشتریان فعلی آن شامل شرکت‌های فولکس‌واگن، ویلو، صنایع اوکی و گروه پزشکی پریمو هستند.

فولکس‌واگن در حال حاضر از این تکنولوژی برای اجزای قابل تنظیم مثل حلقه‌های سوئیچ و پلاک خودرو استفاده می‌کند، اما در نهایت قصد دارد از آن برای اجزای مهمتر مانند پایه‌های آینه‌ها و سر دنده استفاده کند و همانطور که انتظار می‌رود متال جت می‌تواند نقش مهمی در ساخت خودروهای برقی این شرکت ایفا کند.

مشتریان از سال آینده قادر به آپلود مدل‌های سه بعدی خود به سرویس تولیدی Metal Jet خواهند بود. سپس مهندسان HP کمک خواهند کرد تا طرح‌های خود را بسازند و مشتریان را در این راه، راهنمایی می‌کنند. البته HP اعلام کرده است که برخی از طرح‌ها با Metal Jet سازگار نخواهند بود.

شرکت انتظار دارد که پیش‌خرید چاپگرهای Metal Jet را اوایل سال ۲۰۲۰ و با قیمت اولیه ۴۰۰ هزار دلار برای مشتریان ممکن کند تا در سال ۲۰۲۱ بتوانند از آنها استفاده کنند.