هشدار درباره مصرف خودسرانه داروهای لاغری
یک فوقتخصص غدد درونریز و متابولیسم بالغین، نسبت به مصرف خودسرانه داروهای لاغری و تجویز آنها در اماکن غیرپزشکی هشدار داد. مهتاب نیرومند، با اشاره به اینکه داروهای لاغری نباید جایگزین سبک زندگی سالم شوند، گفت: این داروها ابزاری برای مدیریت علمی وزن در افراد واجد شرایط هستند. وی افزود: داروهایی نظیر سماگلوتاید با نام تجاری اوزمپیک و تیرزپاتاید با نام تجاری مونجارو که در بازار ایران نیز با نامهای مختلف یافت میشوند، در ابتدا برای درمان دیابت توسعه یافته بودند. این ترکیبات با افزایش ترشح انسولین، ارتقای متابولیسم و مهار ترشح گلوکاگون، به کنترل دقیق قند خون کمک میکنند. نیرومند تاکید کرد: تجویز این داروها تحت هیچ شرایطی تصادفی نیست و بر اساس شاخص توده بدنی (BMI) و وجود عوامل خطر جانبی تعیین میشود. وی توضیح داد: افرادی با BMI بالاتر از ۳۰ که بدون نیاز به عوامل خطر اضافی، کاندیدای درمان هستند و افرادی با BMI بین ۲۷ تا ۳۰ که در کنار اضافهوزن، حداقل یک عامل خطر مانند فشار خون بالا، چربی خون، کبد چرب یا دیابت را نیز دارا باشند، کاندید مصرف این دارو با مشورت با پزشک هستند. نیرومند با هشدار نسبت به استفاده از این داروها برای هر نوع اضافهوزنی، تصریح کرد: این داروها برای افرادی که اضافه وزن آنها از حد مشخصی فراتر نرفته است، مناسب نیست.
دیدگاه تان را بنویسید