رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران گفت: «اگر جنگ ادامه و گستردگی بیشتری پیدا می‌کرد و مردم بیشتر مورد حمله قرار می‌گرفتند کار برای ارائه خدمات سختتر می‌شد چراکه زیرساخت، نیروی انسانی و بودجه به اندازه کافی نداریم و نداشتیم. درمجموع تجربه نشان داد که حضور اورژانس اجتماعی در کنار مردم در جنگ دوازده روزه بسیار اثرگذار بوده و ازاین‌رو از سازمان برنامه و بودجه و سازمان اداری استخدامی انتظار حمایت و همکاری همه جانبه داریم.»

به گزارش گروه شهرنوشت «توسعه ایرانی»، جنگ‌ها به‌عنوان یکی از بحران‌های جدی اجتماعی، نه‌تنها بر زیرساخت‌های اقتصادی و اجتماعی جوامع تأثیر می‌گذارند، بلکه آثار عمیق روانی و اجتماعی را بر نسل‌های مختلف به جا می‌گذارند. در شرایط جنگی، ارائه خدمات اورژانس اجتماعی به‌عنوان یک راهکار کلیدی برای کاهش آسیب‌های روانی و اجتماعی ضروری است. این خدمات می‌توانند شامل مشاوره‌های روانشناختی، حمایت‌های اجتماعی، و برنامه‌های توانبخشی باشند که به کودکان و خانواده‌هایشان کمک می‌کنند تا با آثار منفی جنگ مقابله کنند. 

به گفته رئیس سازمان بهزیستی در جریان جنگ ۱۲ روزه، نقش اورژانس اجتماعی بیش از پیش نمایان شد. در دوره جنگ و پساجنگ، جامعه دچار اضطراب فراگیر شد و نیاز به خدمات مشاوره‌ای و مددکاری افزایش یافت. فراگیر شدن استفاده از اورژانس اجتماعی در این مدت، ضرورت توجه سازمان‌های متولی مانند سازمان برنامه و بودجه و سازمان اداری استخدامی را به کمبود نیروی انسانی، بودجه و زیرساخت مناسب این نهاد دوچندان می‌کند.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران: اگر جنگ ادامه و گستردگی بیشتری پیدا می‌کرد و مردم بیشتر مورد حمله قرار می‌گرفتند کار برای ارائه خدمات اورژانس اجتماعی سختتر می‌شد چراکه زیرساخت، نیروی انسانی و بودجه به اندازه کافی نداریم و نداشتیم. تجربه نشان داد که حضور اورژانس اجتماعی در کنار مردم در جنگ دوازده روزه بسیار اثرگذار بوده و ازاین‌رو انتظار داریم در راستای اجرای همین بند «ت» ماده ۸۵ برنامه هفتم توسعه هم سازمان برنامه و بودجه و هم سازمان اداری استخدامی همکاری همه جانبه داشته باشند

هدف جایگزینی مداخلات اجتماعی 

به جای مداخلات قضایی و انتظامی است

سیدحسن موسوی‌چلک رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران در گفت و گو با «توسعه ایرانی» درباره عملکرد سازمان اورژانس اجتماعی و بیشترین تماس‌ها با این مرکز در ایام جنگ 12 روزه گفت: اورژانس اجتماعی که شش سال قبل تأسیس شد، هدفش جایگزینی مداخلات اجتماعی به جای مداخلات قضایی و انتظامی در برابر گروه‌های هدف است. از زمان تأسیس، زیرساخت‌ها و نیروی انسانی این سازمان افزایش یافته و مردم اطلاعات بیشتری درباره خدمات اورژانس اجتماعی پیدا کرده‌اند.

وی ادامه داد: همچنین، سیاست‌گذاری‌ها و قوانین مرتبط با این حوزه به صورت مستقیم و غیر مستقیم تصویب شده است. با این حال، همچنان با مشکلاتی در زمینه زیرساخت، نیروی انسانی و امنیت شغلی و فراگیری مواجه هستیم و نیاز به حمایت از سوی دولت و دیگر ارکان حاکمیت داریم. در بند «ت» ماده ۸۵ برنامه هفتم توسعه نیز به صراحت بر توسعه اورژانس اجتماعی و موضوع ساختار امنیت شغلی کارکنان تاکید و تصریح شده است. 

حمایت‌های اجتماعی و روانی از مهمترین خدمات در بحران‌های مختلف است

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران با اشاره به خدمات اورژانس اجتماعی در جنگ دوازده روزه گفت: در بحران‌های مختلف اعم از طبیعی و غیر طبیعی و از جمله جنگ، یکی از خدمات کلیدی که مردم نیاز دارند، حمایت‌های اجتماعی و روانی است. در جنگ دوازده روزه کمتر ازچند ساعت از اولین حمله، تیم اورژانس اجتماعی، تیم محب، که حمایت روانی اجتماعی داوطلبانه سازمان بهزیستی است، مراکز مشاوره و همچنین صدای مشاور ۱۴۸۰ در کنار مردم و کمیته مدیریت بحران بودند.

موسوی چلک با اشاره به اینکه بیشترین حملات در تهران بود، گفت: اگر چه در تهران بیشترین حملات صورت گرفته بود اما این تیم‌ها تقریباً چهار ساعت بعد از اولین حمله آماده شدند و اقداماتی برای حمایت از مردم مناطق آسیب‌دیده انجام دادند. در هر جایی که مورد اصابت موشک قرار می‌گرفت همکاران ما حاضر می‌شدند و تلاش می‌شد تا تاب‌آوری مردم را افزایش دهند.  وی ادامه داد: در بحران‌ها موضوعاتی که مردم در زمان قبل از بحران درخصوص آن‌ها تماس می‌گرفتند ممکن است کاهش پیدا کند و این غیرطبیعی نیست اما در دوران جنگ، اولویت‌ها تغییر می‌کند و اورژانس اجتماعی سعی کرده است در میادین حاضر باشد. در تهران ارتباط برخط هم بود تا اگر به هر دلیلی امکان ارتباط با مرکز خط تلفن اورژانس اجتماعی یعنی ۱۲۳ فراهم نباشد که بعد از حمله به صدا و سیما و محل‌های نظامی در میدان ونک هم این اتفاق افتاد، از این طریق در کنار مردم باشیم. 

حسن موسوی چلک در گفت و گو با «توسعه ایرانی»: در دوران جنگ، در هر جایی که مورد اصابت موشک قرار می‌گرفت همکاران ما حاضر می‌شدند و تلاش می‌شد تا تاب‌آوری مردم را افزایش دهند. در تهران ارتباط برخط هم بود تا اگر به هر دلیلی امکان ارتباط با مرکز خط تلفن اورژانس اجتماعی یعنی ۱۲۳ فراهم نباشد از این طریق در کنار مردم باشیم 

نیاز به حضور فراگیرتر اورژانس اجتماعی داریم

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران تصریح کرد: تماس‌ها در این مدت هم تماس‌هایی بود که بیشتر درباره نگرانی مردم در جنگ و مربوط به شرایط جنگ بودند. همکاران ما تلاش کردند تا در کنار مردم باشند و به آن‌ها آرامش دهند. اگرچه موضوعاتی که نیاز به مداخلات طولانی‌مدت دارند، معمولاً بعد از گذشت بحران‌ها بیشتر خود را نشان می‌دهند، اما تجربه جنگ نشان داد که حضور اورژانس اجتماعی در ایجاد آرامش بسیار تأثیرگذار 

بوده است.

موسوی چلک گفت: اگر جنگ ادامه و گستردگی بیشتری پیدا می‌کرد و مردم بیشتر مورد حمله قرار می‌گرفتند کار برای ارائه خدمات سختتر می‌شد چراکه زیرساخت، نیروی انسانی و بودجه به اندازه کافی نداریم و نداشتیم. اما سعی کردیم در کنار مردم باشیم تا تاب آوری محلی و مردم بیشتر شود. تجربه نشان داد که حضور اورژانس اجتماعی در کنار مردم در جنگ دوازده روزه بسیار اثرگذار بوده و ازاین‌رو انتظار داریم در راستای اجرای همین بند «ت» ماده ۸۵ برنامه هفتم توسعه هم سازمان برنامه و بودجه و هم سازمان اداری استخدامی همکاری همه جانبه داشته باشند. 

وی ادامه داد: وقتی اورژانس اجتماعی در کنار مردم حضور پیدا می‌کند و به آن‌ها آرامش می‌دهد این خدمت را نمی‌توان قیمت‌گذاری کرد و در واقع این جنگ دوازده روزه نشان داد که ما بیشتر از همیشه نیاز به اورژانس فراگیر‌ داریم چراکه هر جا مردم در شرایط بحرانی هستند تیم تخصصی مددکاران اجتماعی و روانشناسان به عنوان اورژانس اجتماعی  در کنار 

مردم هستند. 

مکاتبه برای ارائه خدمات به نیروهای سازمان‌هایی که درگیر جنگ بودند

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران گفت: در هفته‌های اول بعد از جنگ، حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد تماس‌ها در تهران مربوط به استرس و اضطراب ناشی از جنگ بود. ما از همان ابتدا آموزش همکاران را برای مواجهه با نیازهای مردم آغاز کردیم و آمادگی داریم که در مواقع لزوم حمایت‌های لازم را ارائه دهیم. 

موسوی چلک گفت: مکاتباتی با سازمان‌های مختلف و سازمان‌هایی که نیروهای درگیر جنگ بودند، داشته‌ایم تا برای مراقبت از افرادی که در جنگ خدمات ارائه می‌دادند، اقداماتی را انجام دهیم. از همان روز اول تلاش کردیم که در کنار مردم باشیم و این خدمات را در اختیار این گروه‌ها قرار دهیم. 

وی ادامه داد: با شروع جنگ برخی از موضوعاتی که مردم قبلاً در مورد آن‌ها تماس می‌گرفتند، به تدریج کاهش پیدا کرد. این تغییر طبیعی است، زیرا در شرایط جنگ، اولویت‌های مردم تغییر می‌کند و آن‌ها خود را در وضعیت خطر بیشتری می‌بینند. به طور کلی، در دوران جنگ، تمرکز بر مسائل اضطرابی و نگرانی‌های ناشی از جنگ بیشتر شد و موضوعاتی که قبلاً از اهمیت بیشتری برخوردار بودند، تحت تأثیر قرار گرفت.