رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور مطرح کرد؛
ضرورت مناسبسازی مدارس برای دانشآموزان طیف اوتیسم

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور ضمن اشاره به اینکه هم در راستای اصلاح و کیفیت بخشی به فضای آموزشی و هم در رابطه با محتواهای آموزشی برای دانشآموزان طیف اوتیسم برنامههای جدی داریم، گفت: در تلاش هستیم تا با کمک دولت هم رتبهبندی معلمان استثنایی اصلاح شود و هم فوقالعاده ویژه دریافت کنند و سختی کارشان مدنظر قرار گیرد.
میزان نوشت: چندی پیش سینا توکلی، معاون آموزش، توانبخشی و سلامت خانواده انجمن اوتیسم ایران در گفتوگو با میزان به بیان چالشهای تحصیلی کودکان طیف اوتیسم پرداخت و نبود کتابهای درسی اختصاصی برای این دانشآموزان، لزوم مناسبسازی مدارس با ویژگیهای ساختاری نظیر نور، رنگ، صدا و فضای مناسب برای دانشآموزان طیف اوتیسم و کمبود تعداد معلمان آموزش دیده را از جمله این چالشها عنوان کرد.
سالار قاسمی، رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در رابطه با این چالشها ضمن اشاره به اینکه ما بیشاز ۳ هزار و ۶۰۰ دانشآموز طیف اوتیسم در کشور داریم، گفت: در مورد دانشآموزان طیف اوتیسم با ۲ مسئله مواجه هستیم که مسئله اول فضای آموزشی مناسب برای این دانشآموزان است. البته اینگونه نیست که برای دانش.آموزان اوتیسم مدرسه نداشته باشیم، برایشان مدرسه داریم، اما فضای استاندارد نداریم.
وی با بیان اینکه فضای مناسب برای دانشآموزان طیف اوتیسم نیازمند معماری و فضای خاص و همچنین رنگ مناسب است، عنوان کرد: از این رو در نهضت مدرسهسازی باید تلاش کنیم که فضای این مدارس برای دانشآموزان طیف اوتیسم مناسبسازی شود.
قاسمی با اشاره به اینکه موضوع دیگر تولید محتوای درسی مناسب برای آموزش دانشآموزان طیف اوتیسم است و محتواهای درسی استاندارد شده برای این دانشآموزان را نداریم، افزود: امسال به صورت آزمایشی ۳ جلد محتوای آموزشی برای این دانشآموزان ایجاد کردیم و در تلاش هستیم محتواهای آموزشی برای این دانشآموزان را با کیفیتتر کنیم، به طور کلی هم در راستای اصلاح و کیفیت بخشی به فضای آموزشی و هم در رابطه با محتواهای آموزشی برای دانشآموزان طیف اوتیسم برنامههای جدی داریم.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در رابطه با این موضوع که تفاوت چندانی بین حقوق دریافتی معلمان مدارس استثنایی با سایر مدارس وجود ندارد، توضیح داد: تنها یک امتیاز ویژه برای ملعمان مدارس استثنایی در نظر گرفته شده که سنوات ارفاقی است و برای آن دسته از معلمان که بیمه تامین اجتماعی هستند مشکلهایی را به همراه دارد، از این رو در تلاش هستیم تا با کمک دولت هم رتبهبندی معلمان استثنایی اصلاح شود و هم فوقالعاده ویژه دریافت کنند و سختی کارشان مدنظر
قرار گیرد.
قاسمی ضمن بیان اینکه سختی کار معلمان استثنایی با سایر معلمان قابل مقایسه نیست، افزود: به نظر میرسد با نگاهی که دولت به این مسئله دارد بتوانیم بخشی از این مسائل را حل کنیم. در این مورد در حال مذاکره با معاون رئیس جمهور هستیم و امیدواریم این مسائل به زودی حل شوند.
دیدگاه تان را بنویسید