پس از گذشت چند ماه از آغاز مسمومیت‌های زنجیره‌ای در مدارس، دیروز پس از دستور رهبری، بالاخره کارگروه تحقیق، بررسی و ارزیابی وقایع مربوط به سلامت دانش‌آموزان تشکیل شد.

به گزارش ایسنا، در این کارگروه به دستور ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور، علاوه بر دستگاه‌های امنیتی و انتظامی برای شناسایی عوامل احتمالی، وزارتخانه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و آزمایشگاه‌های تخصصی منتخب کشور عضویت دارند و مأمور بررسی دقیق موضوع شده‌اند. در این میان خبرهای پرشماری از مدارس مختلف کشور، از ادامه روند گسترده این مسمومیت ها حکایت داشت.

 صدور حکم افسادفی‌الارض و اشد مجازات برای عاملان

دیروز همجنین غلامحسین محسنی اژه‌ای رئیس دستگاه قضا نیز با بیان اینکه موضوع مسمومیت‌ها به نظر می‌رسد سازمان یافته است و کاری است که دشمن نهایت بهره‌برداری را از این مسئله می‌کند، از لزوم تشکیل شعبه‌ای برای برخورد با افرادی که در این خصوص شایعه‌پراکنی می‌کنند خبر داده و بیان داشت: مسمومیت‌های دانش‌آموزان یکی از موارد افسادفی‌الارض است و عاملان آن به اشد مجازات محکوم خواهند شد.

به گزارش مهر، اژه‌ای ادامه داد: در این ماجرا ملاحظه می‌کنید سرویس‌های مختلف و دشمنان جمهوری اسلامی در ماه اخیر چه حرف‌هایی زدند و چه موضع‌گیری‌هایی کردند و متأسفانه برخی افراد غافل و وابسته هم در داخل همان خط التهاب و ایجاد ترس و دلهره را دنبال کردند.

وی خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که این اقدام یکی از مصداق‌های روشن افساد‌فی‌الارض در قانون است و عواملی که دستگیر شوند جزو کسانی هستند که بی‌تردید مفسد‌فی‌الارض‌اند و یقیناً قوه قضائیه به صورت کاملاً ویژه و خارج از وقت به این مساله رسیدگی می‌کند و عناصری که به هر نحوی در این کار به دخیل هستند به اشد مجازات که قانون پیش‌بینی کرده محکوم و با آنان برخورد قاطع خواهد شد و هیچ گونه اغماض نخواهد شد.

استقرار گشت‌های ویژه پلیس در اطراف مدارس

سخنگوی پلیس درخصوص مسمومیت دانش‌آموزان اعلام کرد: پلیس برای حفاظت و حراست از دانش‌آموزان در برابر اقدامات اخلالگران امنیت عمومی، تعداد گشت‌های ویژه و تخصصی ثابت و سیار را در اطراف مدارس و خوابگاه‌های دانشجویی افزایش داده است.

به گزارش تسنیم، سردار سعید منتظرالمهدی اظهار کرد: بلافاصله پس از دریافت گزارش‌های مربوط به این موضوع، بررسی تخصصی برای شناسایی و دستگیری عوامل آن در دستور کار فوری پلیس قرار گرفته که به محض دستیابی به شواهد و مدارک متقن به اطلاع شهروندان عزیز خواهد رسید. وی خاطرنشان کرد: دانش‌آموزان عزیز در صورت مشاهده هرگونه موارد مشکوک، مراتب را از طریق سامانه پلیس ۱۱۰ اعلام کنند.

تکذیب فوت یک دانش‌آموز در اقلید بر اثر مسمومیت

در حالی که دیروز باز هم موجی از خبرهای مسمومیت در مدارش کشور منتشر شد، خبری هم در خصوص فوت یک دانش‌آموز اذهان عمومی را شوکه کرد، اما خوشبختانه خیلی سریع معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز اعلام کرد: هیچ دانش‌آموزی به دلیل مسمومیت در مدارس فوت نشده است و این خبر را قویا تکذیب می‌شود.

مهرداد شریفی افزود: ما حتی موردی از دانش‌آموز بدحال که بخواهد در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شود را هم نداشتیم و این خبر صددرصد کذب و دروغ است و دلیل این شایعات صرفا این است که مردم و والدین را نگران کنند.

به گفته او دانش‌آموزان بستری شده در بیمارستان‌ها هم تنها مشکل تنفسی اولیه داشتند یا در حال ترخیص هستند یا مرخص شدند.

 بررسی بی‌حاصل علل مسمومیت

یک عضو کمیته حقیقت‌یاب بررسی علت مسمومیت دانش‌آموزان به ارائه جزییات جدیدی از دلایل مسمومیت پرداخت.

محمدحسن آصفری در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: کمیته حقیقت یاب بررسی علل مسمومیت دانش‌آموزان روز گذشته جلسه‌ای با حضور نمایندگانی از وزارتخانه‌های اطلاعات، کشور، بهداشت، آموزش و پرورش، سازمان اطلاعات سپاه و اطلاعات نیروی انتظامی برگزار کرد.

وی ادامه داد: طبق گزارش ارائه شده متاسفانه تعداد زیادی از مدارس ما درگیر مسمومیت شده‌اند که آمار ارائه شده تا دیروز درگیری ۲۵ استان کشور شامل تقریبا ۲۳۰ مدرسه می‌شود که به دنبال آن بیش از ۵۰۰۰ دانش‌آموز دختر و پسر مسموم شده‌اند از این آمار بیشترین مسمومیت مربوط به دختران و کمترین مربوط به پسران بوده است.

این عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور ادامه داد: آزمایش‌های مختلفی برای شناسایی نوع مسمومیت در حال انجام است تا علت مسمومیت مشخص شود؛ تاکنون اطلاعات خاصی به دست نیامده که براساس آن مشخص شود که نوع سم چه بوده است یا این‌که این اقدامات از چه ناحیه‌ای صورت گرفته است. البته بخشی هم به استرس دانش‌آموزان برمی‌گردد که وقتی اتفاقی بین آنها رخ می‌دهد دیگران هم دچار استرس می‌شوند.