روز جمعه ۱۸ اسفند ماه جاری، دومین آزمون مرکز وکلای قوه قضاییه از ساعت ۱۵ در ۳۱ استان و ۵۰ شهر کشور با شرکت ۱۱۳ هزار و ۸۲۷ نفر برگزار شد.

این آزمون برای دومین بار در سال ۱۴۰۲ برگزار شد و آزمون پیشین در جمعه ۳ شهریور برگزار شده بود.

برگزاری این آزمون در ساعت ۱۵ در حالی بود که صبح روز برگزاری آزمون، یک کانال تلگرامی گمنام، اقدام به انتشار سؤالات این آزمون به همراه پاسخ تمام سؤالات کرده بود. بر اساس گزارش تسنیم بعد از آزمون تعدادی از داوطلبان در تماس با این خبرگزاری یکسان بودن سؤالات انتشاریافته در این کانال با سؤالات آزمون مرکز وکلا را تایید و خواستار پیگیری این موضوع شدند.

 سازمان سنجش: شایعه بود

در این باره علی صدر، معاون آزمون‌های سازمان سنجش آموزش کشور در گفت‌وگو با ایلنا این خبر را رد کرد و گفت: افراد نباید به شایعات فضای مجازی اعتماد کنند. خیال داوطلبان آزمون‌ها باید راحت باشد. همه موارد را تحت نظر داریم. در آزمون وکالت اخیز نیز هیچ مشکلی پیش نیامده و آزمون در صحت و سلامت برگزار شده است. 

معاون آزمون‌های سازمان سنجش آموزش کشور تصریح کرد: داوطلبان اگر فکر می‌کنند موارد مشکوکی وجود دارد، می‌توانند به سازمان سنجش آموزش کشور گزارش دهند. ما همیشه از این دست مسائل استقبال می‌کنیم و اصلا بخشی از کار ما همین ارتباطات مردمی است و بازخوردهایی که به ما داده می‌شود را مورد استفاده قرار می‌دهیم و اگر لازم باشد مطالعاتی روی مسئله‌ای صورت بگیرد، حتما این کار را خواهیم کرد.  وی با بیان اینکه امنیت آزمون نه تنها برای آزمون استخدامی بلکه برای سایر آزمون‌هایی که از سوی سازمان سنجش برگزار می‌شود نیز حایز اهمیت زیادی است، عنوان کرد: برای ما نوع آزمون فرقی نمی‌کند. هر آزمونی که سازمان سنجش برگزار می‌کند؛ چه آزمون صلاحیت حرفه‌ای باشد، چه آزمون استخدامی و چه آزمون‌های سراسری، هیچ کدام برای ما فرقی ندارد. در تمام این آزمون‌ها باید امنیت در تمام مراحل آزمون فراهم باشد. 

در همین راستا مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه در رابطه با شایعه لو رفتن سوالات آزمون وکالتِ صادر کرد. در این اطلاعیه آمده است:«نظر به برگزاری آزمون وکالت ۱۸ اسفند ماه سال ۱۴۰۲ در رابطه با طرح ادعایی از سوی برخی کانال‌های تلگرامی غیررسمی مبنی‌بر انتشار سوالات آزمون مذکور اعلام می‌دارد، با توجه به شائبه‌های مطرح شده در فضای مجازی، به منظور احقاق حقوق شرکت کنندگان محترم آزمون و تنویر افکار عمومی، درخواست بررسی ادعای مطرح شده به مسئولان ذی صلاح ارسال شده است و ان‌شاءالله نتیجه و گزارش این اقدام متعاقباً از سوی روابط عمومی مرکز به استحضار داوطلبان گرامی خواهد رسید. هرگونه اخبار و اطلاعیه رسمی مرکز، تنها از طریق روابط عمومی و ارتباطات مردمی قابل پیگیری است.

دستورات اژه‌ای درباره بررسی موضوع

رئیس قوه قضاییه گفت: کلیه بخش‌های ذیربط در دستگاه قضایی از جمله «مرکز حفاظت و اطلاعات»، «دادستانی تهران» و «مرکز وکلا» دستور می‌دهم که در رابطه با موضوع لو رفتن سؤالات آزمون وکالت، پیگیری‌ها و بررسی‌های کامل و جامع را انجام دهند و هر فردی در این قضیه مقصر بوده را شناسایی و 

مورد تعقیب قرار دهند.

به گزارش مهر، غلامرضا محسنی اژه‌ای افزود: ابتدا باید توجه داشت که مسؤولیت برگزاری این آزمون با سازمان سنجش بوده است و «مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه» در این خصوص مسئولیتی نداشته است؛ با این حال، به کلیه بخش‌های ذیربط در دستگاه قضائی از جمله «مرکز حفاظت و اطلاعات»، «دادستانی تهران» و «مرکز وکلا» دستور می‌دهم که در رابطه با این موضوع، پیگیری‌ها و بررسی‌های کامل و جامع را انجام دهند و هر فردی در این قضیه مقصر بوده را شناسایی و مورد تعقیب قرار دهند و با هماهنگی و همکاری «مرکز رسانه قوه قضائیه»، موضوعِ مورد اشاره را به صورت واضح و روشن برای مردم تبیین کنند و اجازه ندهند این مقوله در جامعه مبهم بماند چرا که به اعتماد مردم لطمه می‌زند؛ در این قضیه به صورت دقیق باید روشن شود که افشای سوالات در چه سطح و چه حدی بوده است و چه کسانی تقصیر و یا قصور داشته‌اند؛ در این زمینه نباید حقی از کسی ضایع شود.