آتش‌سوزی مرگبار در کمپ ترک اعتیاد لنگرود در استان گیلان در حالی تاکنون ۳۲ کشته بر جای گذاشته که خانواده‌ها می‌گویند اجساد قابل شناسایی نیست و هنوز معلوم نیست چه کسانی کشته و چه کسانی مصدوم شده‌اند.

به گزارش سایت جنایی در استان گیلان، آتش‌سوزی در کمپ ترک اعتیاد ساعت ۵ و نیم صبح روز جمعه 12 آبان شروع شد و آنچه باعث بالا رفتن آمار تلفات شد، حبس شدن مددجویان در محل آتش‌سوزی بود. آنها امکان خروج از ساختمان کمپ را نداشتند و همگی زنده زنده سوختند. گفته شده آتش‌سوزی ساعت ۹ و نیم به طور کامل مهار شد و این به آن معناست که مددجویان چهار ساعت در آتش سوخته‌اند. 

جعفر میعادفر، رئیس اورژانس کشور در تشریح جزئیات این خبر گفت:‌ مصدومان دارای سوختگی ۴۰ تا ۶۰ درصد هستند و اقدامات درمانی بر روی این افراد در حال انجام است.

واکنش رئیس بهزیستی به آتش‌سوزی در کمپ «گام اول رهایی»

علی محمد قادری، رئیس سازمان بهزیستی کشور خواستار رسیدگی فوری به آسیب‌دیدگان حادثه آتش‌سوزی در مرکز درمان و بازتوانی اعتیاد و دلایل وقوع این اتفاق در شهرستان لنگرود استان گیلان شد. او ضمن ابراز تاسف از بروز این اتفاق به مدیرکل بهزیستی استان گیلان دستور داد تا در اسرع وقت نسبت به بررسی ابعاد موضوع و برخورد با متخلفان در بروز این حادثه اقدام شود.

همچنین به دستور رئیس سازمان بهزیستی کشور تیمی متشکل از معاون سلامت اجتماعی سازمان، دفتر بازرسی و مدیریت عملکرد و مدیرکل حراست سازمان بهزیستی کشور برای بررسی و گزارش ابعاد مختلف این حادثه به استان گیلان اعزام شدند.

مدیر مرکز ترک اعتیاد کلیدبر لنگرود بازداشت شد

صادق نیارکی رئیس کل دادگستری گیلان از دستگیری و بازداشت مدیر مرکز ترک اعتیاد منطقه کلیدبر شهرستان لنگرود خبر داد و گفت: ‌کارهای کارشناسی در خصوص بررسی علت این حادثه دلخراش در شهرستان لنگرود انجام شده و به محض وقوع آتش‌سوزی در این مرکز ترک اعتیاد، رئیس دادگستری شهرستان به همراه معاونین و تیم‌های کارشناسی در محل حادثه حضور بافته و بعد از ارائه گزارشات اولیه، معاونین قضایی دادگستری استان به محل اعزام شدند.

کمپ ترک اعتیاد لنگرود چگونه آتش گرفت؟

معاون استاندار گیلان گفت: علت آتش‌سوزی در بررسی‌های اولیه آتش‌گرفتن بخاری، سرایت آتش به پرده و نهایتاً آتش‌سوزی کل ساختمان در غافل‌گیری مددجویان و مسئولان‌ کمپ بوده‌ است.

محمد جلایی با بیان اینکه غافلگیری شبانه، محبوس شدن و ازدحام جمعیت از دلایل افزایش فوتی‌ها در این مرکز ترک اعتیاد بوده، خاطرنشان کرد: علاوه بر شمار بالای مددجویان، نگهبان و مسئول نگهداشت این مرکز درمان سوءمواد مخدر نیز جان خود را در این حادثه از دست داده است.

دستور ویژه برای رسیدگی به ماجرا 

غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه طی دستوری به رئیس کل دادگستری استان گیلان تاکید کرد با حضور در محل نسبت بررسی علت حادثه و همچنین استفاده از ظرفیت همه دستگاه‌های اجرایی جهت کمک به اطفا حریق و کمک به افراد حادثه دیده اقدام کنند.

احمد وحیدی، وزیر کشور نیز از استاندار گیلان خواست همه تمهیدات و امکانات لازم را برای کمک به مجروحان این حادثه به کار گیرد و علت این حادثه را مورد بررسی دقیق قرار دهند و در صورت قصور انسانی عامل یا عاملان آن را به دستگاه قضایی معرفی کنند.

همچنین دادستان کل کشور خطاب به دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان گیلان دستور بررسی دقیق و رسیدگی ویژه به پرونده و برخورد قاطع و اثرگذار با عامل یا عاملان و کسانی که در این حادثه قصور و تقصیر و سهل انگاری داشته‌اند را صادر کرد.

افشاگری برخی از مددجویان این کمپ

پس از این حادثه سایت جنایی جزئیات آتش‌سوزی مرگبار کمپ ترک اعتیاد از زبان مددجوی سابق و عضو خانواده یکی از حادثه‌دیدگان در گزارشی منتشر کرد. 

بر اساس این گزارش آتش‌سوزی در کمپ ترک اعتیاد ساعت ۵ و نیم صبح شروع شد و آنچه باعث بالا رفتن آمار تلفات شد، حبس شدن مددجویان در محل آتش‌سوزی بود. آنها امکان خروج از ساختمان کمپ را نداشتند.

مردی که مقابل کمپ ایستاده درباره شرایط کمپ گفت: برادرزنم اینجا بستری بود. ما متوجه شدیم افرادی که در این مرکز هستند و برای تحویل وسایل می‌آیند خودشان از معتادان آنجا هستند. او وسایل را از ما تحویل می‌گرفت و داخل می‌داد. وی گفت: متاسفانه کادری که در این کمپ کار می‌کرد سالم نبود. اینطور که به ما گفته‌اند صاحب کمپ کلید را تحویل نگهبان نداده و در را قفل کرده و رفته است.

یکی از مددجویان سابق کمپ گفت: معمولا یک نفر در کمپ کلیدار و در واقع امین مسئول کمپ است. من به عنوان کسی که در کمپ بودم می‌گویم زمان حادثه کلید باید دست امین می‌بوده اما اینکه چرا در را باز نکرده‌اند مساله‌ای است که باید بررسی شود. حالا یا آن فرد خواب بوده یا کلید نداشته است. این کمپ عین زندان است در ورودی را تیرآهن زده و فنس کشیده‌اند و در بسته است، البته لوازم اطفای حریق وجود دارد. اما زمانی که شب همه به خوابگاه می‌روند در قفل می‌شود حتی صاحب کمپ وقتی می‌خواهد وارد شود زنگ را می‌زند و در را از داخل برایش باز می‌کنند.