به تازگی خبر رسیده بازداشتگاه کهریزک، «سروش» نام گرفته و برای امری دیگر (غیر از بازداشتگاه) مورد استفاده قرار می‌گیرد. خبری که جزئیات چندانی از آن در دست نبود تا این‎که امروز رئیس پلیس پایتخت درباره آن توضیحاتی داد.

سردار حسین رحیمی کاربرد «سروش» را «مرکز نگهداری و بازپروری معتادان» خواند و گفت: «در تهران حدود ۱۵ تا ۲۰ هزار معتاد متجاهر داریم. لازم است که این معتادان جمع آوری شده و در مراکز بازپروری نگهداری شوند که این امر با مشارکت و همکاری تمام دستگاه‌ها شدنی است. اقدام پلیس در راه‌اندازی سروش، نافی زحمات و تلاش‌های عوامل بهزیستی نیست. در کهریزک جایی داشتیم که مدت‌ها خالی بود. این مرکز را تغییر کاربری داده و به مرکز بازپروری معتادان متجاهر تبدیل کردیم.»

بدین ترتیب مشخص می‌شود، دایر کردن این مرکز نه با هماهنگی دستگاه‌هایی مانند بهزیستی که با تشخیص پلیس دایر شده است؛ تشخیصی که عامل اصلی و تأثیرگذار در آن، رفع معضل انبوه معتادان متجاهر در تهران بوده است که شمارشان به ۲۰ هزار تن رسیده است. معتادان بی سرپناه و پر شماری که ظاهرا تنها راه برای رفع و رجوع‎شان دایرکردن دوباره کهریزک یافته شده است.

دایر کردن دوباره مرکزی که بازداشتگاه، آن‎هم از نوع غیرقانونی بود و حالا مأموریتش تغییر کرده و در آستانه بازگشایی قرار گرفته است. بازگشایی‌ که پس از دریافت مجوزهای لازم از جمله مجوز بهزیستی برای دایرکردن مرکز نگهداری و بازپروری معتادان صورت خواهد گفت.

شرایطی که سردار رحیمی در خصوص آن می‌گوید: «بهزیستی ایراداتی را به این مرکز گرفته است و ما موارد گفته شده را برطرف کردیم. اگر مجوز‌های قانونی را در چارچوب قانون دریافت نکرده باشیم، اصلا از آن بهره‌برداری نخواهیم کرد. در این مورد نیز اقدامات و مجوز‌های لازم دریافت شده و تقریبا کار تمام شده است. امیدواریم که طی هفته آینده، این امر انجام شده و ما از رسانه‌ها برای مراسم بهره‌برداری دعوت کنیم.»