روز یکشنبه در حالی یکی از نمایندگان تهران در مجلس از کلید خوردن طرح استیضاح رضا مراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش در مجلس خبر داد که در جلسه علنی دیروز هم به موضوع کلاس‌های خالی مدارس پرداخته شد.

روح‌الله نجابت در این جلسه، در اخطاری با استناد به اصل سوم قانون اساسی بیان کرد: دولت موظف است وسائل آموزش و پرورش رایگان را برای همه اقشار جامعه فراهم کند. اکنون از جای جای حوزه‌های انتخابیه کشور اعلام می‌شود که برخی از مدارس معلم ندارد، البته این طبیعی است که ظرف ۱۰ روز ابتدایی مشکلاتی در تامین معلم وجود داشته باشد که حل خواهد شد.

وی در ادامه مدعی شد: روز گذشته پیامکی به نقل از وزیر آموزش و پرورش برای تمام نمایندگان ارسال شد که ایشان اعلام کردند هیچ کلاس درسی بدون معلم در کشور نیست. این مناسب نیست که وزیر اطلاع ندارد در برخی از مدارس معلم نداریم. انتظار می‌رود کمیسیون آموزش و رئیس مجلس شورای اسلامی این مطالبه را به وزیر انتقال دهد تا مشکل موجود در مدارس مختلف حل شود.

محمدباقر قالیباف در پاسخ به اخطار نجابت بیان کرد: بحث آموزش و پرورش دغدغه دولت و مجلس شورای اسلامی است روز گذشته جلسه‌ای برگزار شد حتما در آغاز سال تحصیلی مشکلاتی در تامین معلم وجود دارد اما با اتفاقی که روز گذشته در جلسه رخ داد ان شاءالله به سرعت مشکل تامین معلم حل می‌شود. با جلسه دیروز چند ده هزار معلم مشکلاشان حل شده و کار به سرعت پیش

 خواهد رفت.

شمار بالای کلاس‌های خالی

علیرضا پاک فطرت، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی از هزار کلاس بدون معلم خبر داده است. او در گفتگو با خبرگزاری شفقنا گفته است که بجای معلم، مدیران و معاونان مدرسه بر سر کلاس

 حاضر می‌شوند. 

وی با بیان اینکه ما تا 2 سال پیش 200 هزار معلم کم داشتیم، گفت: جلسه‌ای که روز گذشته با وزیر داشتیم عنوان کرد که 670 هزار کلاس درس داریم که از این تعداد هزار کلاس فاقد معلم است؛ بنابراین مدیران و معاونان مدرسه بر سر کلاس حاضر می‌شوند. امسال حدودا 50 هزار معلم از طریق آزمون استخدامی جذب شدند. همچنین 4 هزار نفر از معلم‌های غیرانتفاعی و تعدادی هم از میان نیروهای از طرح امین و نهضتی‌ها هم در آزمون قبول شدند. از ماده 28 آموزش و پرورش حدود 27 هزار نفر آزمون دادند که 10 هزار نفر نمره لازم را کسب نکردند که از میان آقایان بودند اما ظرفیت خانم‌ها پر شده است و قرار بر این شد مجددا تجدید نظری در مصاحبه انجام شود تا این 10 هزار نفر هم قبول شوند.

تجدید نظر در مصاحبه‌های آزمون استخدامی

پاک فطرت نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی، افزود: سهمیه ایثارگران حدودا 25 درصد در آزمون است که تقریبا جای 4500 نفر خالی است و نتوانستند نمره حداقل را کسب کنند و قرار بر این شد که تجدید نظری در مصاحبه انجام شود و مصاحبه‌ها را راحت تر انجام دهند چراکه در استخدام سهم آزمون 40 درصد و سهم مصاحبه 60 درصد است. این مصاحبه‌ها را که بررسی کردیم کمی سنگین بود و کسانی که تازه از طریق همین ماده 28 فارغ التحصیل می‌شوند نمی‌توان یکباره به انها گفت که تدریس کنند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: سازمان امور اداری و استخدامی تا کنون بیشترین مجوزهای استخدامی را برای آموزش و پرورش صادر کرده است اما کافی نیست و اگر می‌خواهیم طرح سند تحول آموزش و پرورش را اجرایی کنیم باید نیروی انسانی هم داشته باشیم که نیروی آن فقط معلمین نیستند بلکه سرایدار و نیروهای پژوهشی را هم شامل می‌شود.

حضور 70 هزار بازنشسته در آموزش و پرورش

آقای پاک فطرت با بیان اینکه در آموزش و پرورش از 70 هزار بازنشسته استفاده می‌کنیم، اظهار داشت: سازمان مدیریت یکسال حقوق بازنشستگان را نداده که باعث شد تعداد زیادی از آنها سر کلاس حاضر نشوند و قرار شد حق الزحمه آنها هر چه سریع تر پرداخت شود. دانشگاه فرهنگیان امسال 57 هزار دانشجو جذب کرد اما طی سال‌های گذشته به دانشگاه فرهنگیان کم توجهی شده است.

معلم فقط از دانشگاه فرهنگیان استخدام خواهد شد

وی با تاکید بر اینکه از 2 سال دیگر فقط از طریق دانشگاه فرهنگیان معلم استخدام خواهد شد، خاطرنشان کرد: دانشجویان دانشگاه فرهنگیان همزمان با تحصیل، تدریس هم می‌کنند بنابراین اگر بخواهیم از میان نهضتی‌ها و حق التدریسی‌ها معلم استخدام کنیم، اشتباه است؛ چراکه اگر در این حوزه دقت نکنیم نسل آینده را از دست خواهیم داد.