مدیرکل دفتر بررسی و مقابله با آلودگی‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست ار همکاری محیط زیست و صنایع برای کاهش آلودگی ناشی از فعالیت‌های پتروشیمی و نفتی در مناطق جنوب کشور از جمله خلیح فارس خبر داد.

به گزارش ایسنا، امید صدیقی گفت: به‌طور کلی دو گروه از آلودگی‌ها را در آب‌های دریایی داریم؛ یکی منابع آلاینده‌ای دریا با منشا خشکی و دیگری منابع آلاینده با منشا دریاست. آلاینده‌ها با منشا خشکی - که بخش زیادی از آلودگی‌ها را تشکیل می‌دهد - شامل چندین گروه می‌شوند. از آن جمله به گروه‌های مختلف صنایع تولیدی مستقر در مناطق ساحلی مانند پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها و فولاد می‌توان اشاره کرد. پساب این صنایع به دریا تخلیه می‌شود. به عنوان نمونه صنایع مستقردر حوضه آبریز خلیج فارس پساب خود را در آب‌های زیرزمینی یا رودخانه‌ها تخلیه می‌کنند.

 وی افزود: تاسیسات مناطق مهمی مانند عسلویه و بندر امام - که مجتمع‌های پتروشیمی گسترده‌ای دارند - هم موجب آلودگی هوا ناشی از فلرها و مشعل‌ها می‌شوند و هم پساب خروجی دارند. ما با اکثر این مجتمع‌ها در حال همکاری هستیم و از آن‌ها خواسته‌ایم سیستم تصفیه فاضلاب خود را تکمیل کنند. 

 مدیریت فاضلاب در مجتمع‌های پتروشیمی جنوب کشور

مدیرکل دفتر بررسی و مقابله با آلودگی‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست توضیح داد: کاری را با صنایع پتروشیمی به‌ویژه در عسلویه و بندر امام (ره) آغاز کرده‌ایم. ما از آنان بازچرخانی فاضلاب را خواسته‌ایم که این کار شروع شده است، یعنی اول باید تصفیه‌خانه آن‌ها کامل شود چراکه تصفیه‌خانه برخی از این تاسیسات ناقص بوده است ولی باید تکمیل شود تا پساب صنعتی به‌طور کامل تصفیه شود سپس از پساب تصفیه شده بتوانند دوباره استفاده کنند. وی به ذکر مثالی پرداخت و اظهار کرد:یکی از مشکلات مجتمع پتروشیمی بندر امام (ره) - که بزرگترین مجتمع پتروشیمی در منطقه ماهشهر است - آلودگی جیوه بود. این مجتمع یک واحد «کلر آلکالی» داشت که برای تولید فراورده‌های پتروشیمی آلودگی زیاد جیوه ایجاد می‌کرد و سال‌ها این آلودگی به دریا منتقل می‌شد. خوشبختانه چند سال پیش فعالیت واحد کلر آلکالی متوقف و قرار شد تصفیه خانه بزرگی ایجاد شود. احداث این تصفیه‌خانه از چند سال پیش شروع شده و در روزهای اخیر آماده بهره‌برداری شده است. این تصفیه‌خانه روزانه ظرفیت تصفیه ۴۰ هزار متر مکعب فاضلاب را دارد و با فعالیت آن تقریبا کل پساب صنعتی این مجتمع تصفیه می‌شود و پساب خروجی زیر حدود استاندارد سازمان حفاظت محیط زیست قرار می‌گیرد. بخش عمده پساب تصفیه شده دوباره در مجتمع استفاده می‌شود.

صدیقی اضافه کرد: پتروشیمی بندر امام (ره) آب زیادی مصرف می‌کند که از رودخانه کارون به میزان چندین هزار متر مکعب در روز تامین می‌شد. با راه‌اندازی این تصفیه‌خانه، پساب تصفیه شده برای آبیاری فضای سبز استفاده می‌شود و پس از تصفیه مجدد در قرایند تولید استفاده می‌کند. با این اقدام هم آلودگی پتروشیمی ماهشهر تخلیه شده به دریا کمتر از حد مجاز است و هم فاضلاب تصفیه شده دوباره در چرخه تولید و فضای سبز استفاده می‌شود.

وی تاکید کرد: هدف بزرگتر و نهایی ما چه برای صنایع پتروشیمی و فولاد و چه برای سایر صنایع «تخلیه صفر»  (zero discharge) است. خوشبختانه واحدهای جدید بر این اساس طراحی شده‌اند یعنی میزان پسماند خروجی آن‌ها به علت استفاده از فناوری‌های جدید در چرخه تولید بسیار پایین است و پساب تولید شده تصفیه و دوباره در چرخه تولید استفاده می‌شود. مدیرکل دفتر بررسی و مقابله با آلودگی‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه برنامه‌ای را نیز برای سایر صنایع به منظور ایجاد سیستم چرخشی و بازیابی عناصر و مواد آلاینده و حرکت به سمت تخلیه صفر دنبال می‌کنیم، گفت: اگر بتوانیم برای تمام منابع آلاینده چنین برنامه‌ریزی را محقق کنیم، بهترین اقدام است چراکه باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ها و کاهش قیمت تمام شده محصولات و به نفع درآمد کشور می‌شود. هدف ما در سازمان محیط زیست کاهش آلودگی‌ها و رسیدن به حد مجاز آلودگی‌هاست. در کشورهای پیشرفته نیز این کار را 

انجام می‌دهد.

صدیقی با بیان اینکه در فرایند تولید مقدار زیادی دی اکسید کربن تولید می‌شود، اظهار کرد: طرح‌هایی در صنایع دست اجراست تا دی‌اکسید کربن تولید شده بازیابی و به فرآورده قابل استفاده تبدیل شود یا در کوره‌ها از کک استفاده می‌کنند. این کک بعد از احتراق تبدیل به پسماند می‌شود. در گذشته برای امحا و دفع آن هزینه می‌شد اما اکنون با اجرای طرح‌های جدید این کک قابل بازیافت است و مورد استفاده مجدد قرار می‌گیرد.