مینا محمدزاده

 

یکشنبه‌شب در بحبوحة اخراج سریالی اساتید از دانشگاه‌ها و ادله‌تراشی و توجیه برای حذف‌های زیانبار از یک‌سو و جذب بهت‌آور برخی افراد به نهاد علم از سوی‌ دیگر؛ دو خبر بار دیگر دانشگاه‌ها را در کانون توجه قرار داد.

خبر نخست اینکه عضو هیأت علمی بیوانفورماتیک و هوش مصنوعی دانشکده کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف که از قضا استاد اخراجی و خبرساز این روزهای دانشگاه هم به‌شمارمی‌آید، رئیس کمیته المپیاد جهانی کامپیوتر شد.

علی شریفی زارچی در توئیترش اعلام کرد که «در رقابت با دو نامزد از ایتالیا و با رأی ۸۷ کشور حاضر برای یک دوره سه‌ساله به عنوان عضو کمیته بین‌المللی المپیاد جهانی کامپیوتر انتخاب شده است.» او سپس با رأی اعضای این کمیته به عنوان رئیس کمیته منتخب شده است.

به نوشته زارچی، اعضای منتخب این کمیته سه نفر هستند که هر سال با رأی کشورهای شرکت‌کننده انتخاب می‌شوند. او همچنین نوشته کمیته بین‌المللی المپیاد جهانی بالاترین مرجع علمی المپیاد کامپیوتر است.

شریفی زارچی روز ۴ شهریور خبر داد که نامه اخراج از دانشگاه شریف را دریافت کرده است. در پی این اخراج و موج واکنش‌ها و در سایه سکوت شخص وزیر علوم؛ علی شمسی‌پور، سخنگوی وزارت علوم در مقام پاسخگویی بدون اشاره به ارتباط این تصمیم به حوادث و اعتراضات سال گذشته دانشگاه‌ها؛ درصدد برآمد که اخراج او را به دلایل بروکراتیک و اداری نسبت دهد. حذف این استاد برجسته از دانشگاه شریف، واکنش‌های اعتراضی دانشجویان را نیز درپی داشت و کارزاری اینترنتی به راه افتاد که تا امروز ۱۴ هزار و ۱۳۳ نفر آن را امضا کرده‌اند.

در مقابل اعتراض و واکنش گسترده به تصفیه اساتید از جمله شریفی زارچی که زمانی مدال‌آور المپیاد بود و به تصدیق بسیاری از دانشجویان در اوج نبوغ علمی، به تدریس در دانشگاه مشغول بود، رسانه‌های همسو و موافق این شبه انقلاب فرهنگی که در عرصه دانشگاه‌ها در حال ویرانگری است؛ به تخریب این چهره دانشگاهی و زیر سوال بردن صلاحیت او پرداختند. برای مثال روزنامه ایران، در گزارشی ضمن دفاع از اخراج اساتید، با اشاره غیرمستقیم به کارزار دانشجویی یاد شده، زارچی را «نمادی برای مطرح کردن ادعای دروغین پاکسازی اساتید» دانسته  و او را متهم کرده که در جریان اعتراضات دانشجویی سال گذشته «گرای امکان انتقال سلاح از طریق نرده‌های دانشگاه شریف» را مطرح 

کرده بود.

بدیهی است که این طیف در ارتباط با افتخارآفرینی اخیر این استاد نخبه دانشگاه شریف نیز سکوت نکرده و موفقیت او در بالاترین مرجع علمی المپیاد جهانی کامپیوتر را به دلایلی غیر از صلاحیت علمی او نسبت داده‌اند.

عبدالله گنجی در توئیتی درخصوص انتصاب این استاد اخراج شده دانشگاه شریف به ریاست کمیته علمی بین‌المللی المپیاد جهانی کامپیوتر نوشت: « اگر این اقدام مسبوق به سابقه برای جنابعالی است (بی اطلاع هستم) تبریک عرض می‌کنم ارزشمند و مایه مباهات است. اما اگر همین ۲،۳ هفته اخیر و بعد از فضا سازی مبنی بر اخراجتان اتفاق افتاده، یاد اسکار و کن و اصغر فرهادی و.... می‌افتیم. تجربه نشان می‌دهد غرب جز به زاویه داران با  ج.ا 

میدان نمی‌دهد.»

آقا  حدادیان؛  مداح   بوده  و  هستند  و تدریس  هم   می‌کنند

و اما خبر دوم که دیروز دست به دست شد و همچون بمب خبری سروصدا به پا کرد و مایه شگفتی شد و آه از نهاد برخی برآورد؛ این بود که سعید حدادیان، مداح معروف، استاد ادبیات دانشگاه تهران در مقطع کارشناسی ارشد شد و دانشگاه تهران در ترم جدید به علی اصغر حدادیان نایینی معروف به سعید حدادیان، واحد تخصصی در مقطع کارشناسی ارشد برای تدریس داده است. برخی البته می‌گویند در سال‌های قبل هم او تدریس می‌کرده، مریم شکرانی در توئیترش نوشت که حدادیان سال‌های پیش هم سابقه تدریس داشته است. حدادیان از جمله جنجالی‌ترین و خبرسازترین مداحان تمام سال‌های اخیر بوده و در منتهی‌الیه رادیکال‌ترین مداحان سال‌های اخیر قرار دارد.

خبر دوم که دیروز دست به دست شد و همچون بمب خبری سروصدا به پا کرد و مایه شگفتی شد و آه از نهاد برخی برآورد؛ این بود که سعید حدادیان، مداح معروف، استاد ادبیات دانشگاه تهران در مقطع کارشناسی ارشد شد؛ خبری که دانشگاه تهران را به توضیح اینکه او قبلا نیز استاد حق‌التدریس این دانشگاه بوده است، واداشت

تصور اینکه از ترم جدید عده‌ای دانشجو در کلاس درس حاج سعید حاضر می‌شوند؛ چنان واکنش‌برانگیز شد که دانشگاه تهران را به پاسخگویی واداشت. اینکه» حاج سعید مدرک دکتری دارد؛ در دانشکده ادبیات و دیگر دانشکده ها تدریس می‌کند ؛ واحدهای او برای مقطع کارشناسی و ارشد است و قس علیهذا!

رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران گفت: حاج سعید حدادیان دارای مدرک دکتری بوده و از سال ۹۷-۹۶ به صورت حق‌التدریس در دانشکده ادبیات و علوم انسانی و دیگر دانشکده‌های دانشگاه تهران تدریس می‌کند.

عبدالرضا سیف درباره تدریس این مداح جنجالی در مقطع کارشناسی ارشد این دانشگاه با اشاره به دروسی که توسط حدادیان تدریس می‌شود، افزود: دروس ادبیات پایداری، آشنایی با دفاع مقدس و آشنایی با ادبیات انقلاب اسلامی از دروسی است که توسط وی در مقاطع ارشد و کارشناسی تدریس می‌شود.

به گفته رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران، حاج سعید از گروه معارف هم اجازه تدریس دارد. وب‌سایت انصاف نیوز نیز در این رابطه نوشت: حدادیان در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران در مقطع کارشناسی ارشد، «تحلیل متون نظم پایداری» تدریس خواهد کرد.

یک  خبر  حذف   دیگر!

دیروز به موازات اخبار و واکنش‌های مربوط به زارچی و حدادیان، خبر رسید که دکتر بهروز چمن‌آرا، رئیس سابق پژوهشکده کردستان‌شناسی و از اساتید گروه زبان و ادبیات کُردی دانشگاه کردستان در سنندج  از هیأت علمی این دانشگاه اخراج شد.

بهروز چمن‌آرا، اهل ایلام، ضمن تاکید بر اینکه به دلایل غیرعلمی و غیردانشگاهی کنار گذاشته شده، نوشت: «با هماهنگی اداره حراست دانشگاه، نامه‌ای مکتوب از جانب اداره کل اطلاعات استان مبنی بر رد صلاحیت عمومی اینجانب برای ادامه خدمت در کسوت هیأت علمی دانشگاه صادر و به صورت تلفنی به اینجانب ابلاغ شد.»

دیروز خبر رسید علی شریفی زارچی، عضو هیأت علمی بیوانفورماتیک و هوش مصنوعی دانشکده کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف که از قضا استاد اخراجی و خبرساز این روزهای دانشگاه هم به‌شمارمی‌آید، رئیس کمیته المپیاد جهانی کامپیوتر شد

ادله‌تراشی؛  این‌بار  از  سوی   رئیس  دانشگاه  تربیت   مدرس

 در پی انتشار خبر اخراج یک عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس در فضای مجازی، رئیس این دانشگاه اعلام کرد: استاد مورد نظر هیچ‌یک از امتیازات تبدیل وضعیت را کسب نکرد و در حال حاضر نیز بدون اطلاع دانشگاه به خارج از کشور رفته است.

دکتر فرهاد دانشجو در گفت و گو با ایسنا، با تاکید بر اینکه دانشگاه تربیت مدرس استاد اخراجی ندارد، گفت: دکتر «سمیه سیما» استاد گروه مهندسی آب دانشکده عمران این دانشگاه سال۹۵ شرایط لازم برای تبدیل وضعیت از پیمانی به رسمی آزمایشی را کسب نکرد و از همان سال شرایط قرارداد و تبدیل وضعیت او مشخص نشده بود. وی در ادامه تصریح کرد: تمامی اعضای هیات علمی برای تبدیل وضعیت از پیمانی به رسمی آزمایشی باید امتیازات لازم را کسب کنند، اما استاد فوق تاکنون تلاشی در این راستا انجام نداده و حتی ما چند ماهی به او فرصت داده شد که متاسفانه بی نتیجه بود.

رئیس دانشگاه تربیت مدرس خاطرنشان کرد: در حال حاضر این استاد بدون اطلاع به خارج از کشور رفته است و اعلام کرده سه ماه دیگر به ایران باز می‌گردد که پس از بازگشت در خصوص وضعیت پرونده شان تصمیم‌گیری خواهیم کرد. رئیس دانشگاه تربیت مدرس با تاکید بر اینکه حواشی مربوط به اخراج استاد فوق صحت ندارد، گفت: به هیچ عنوان مسائل سیاسی یا فرهنگی در خصوص این استاد مطرح نیست ضمن اینکه ایشان از نظر فرهنگی یکی از اساتید مقید و محجبه ما هستند بنابراین حواشی که عنوان می‌شود صحت ندارد.

وی تاکید کرد: هیچ استادی در دانشگاه تربیت مدرس نداریم که به خاطر مسائل سیاسی و فرهنگی با دانشگاه قطع ارتباط کرده باشد، اما استادی را داشتیم که از آمریکا و یا کشورهای دیگر به او پیشنهاد کار شده و این استاد با ما قطع همکاری کرده است. یا استاد بدون اطلاع دادن به دانشگاه پنج ماه به خارج از کشور رفته برگشته و از او تعهد گرفتیم و دوباره به کار بازگشته یا استادی داشتیم که بعد چند سال نتوانسته امتیاز لازم را کسب کند و با او قطع همکاری شده که البته تعداد این موارد به بیش از دو و سه نفر نمی‌رسد.

«حذف  ‌ و   اضافه»   اساتید   به جای   واحدها!

به هر حال شواهد حاکی از آن است که این موج سر آرامش ندارد و ظاهرا قرار است هر روز خبرهایی تأسف‌باز از «حذف‌ و اضافه» اساتید در رسانه‌ها وایرال شود. با گسترش موج اخراج اساتید تا کنون اعتراض‌های مختلفی از سوی تشکل‌های دانشجویی و سایر نهادهای مدنی از جمله کانون نویسندگان به این اخراج‌ها صورت گرفته است اما ظاهرا برای نهاد دانشگاه و مسئولان آن این واکنش‌ها و اعتراضات و اساسا افکار عمومی محلی از اعراب ندارد. در پایان باید پرسید آیا  «آدم عاقبت‌اندیشی در نهاد دانشگاه نیست» که به تبعات زیانبار و ویرانگر این حذف و اضافه‌های نامتعارف و نامعقول! اساتید بیاندیشد؟