وزیر اسبق آموزش و پرورش در خصوص خطر طبقاتی شدن دستگاه تعلیم و تربیت کشور با افزایش شمار مدارس غیردولتی گفت: آموزش و پرورش در طول سال، حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد کسری بودجه دارد. این ۲۵ درصد کسری مانند وضعیت فردی است که ته چاهی ۵۰ متری افتاده و ما طنابی ۴۵ متری برایش در چاه انداخته‌ایم و می‌گوییم خودت را بالا بکش!

به گزارش ایلنا، علی‌اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: مشکل اینجاست که آموزش و پرورش می‌گوید وقتی به ما پول کافی نمی‌دهید، پس لازم است سرم را خلوت کنم تا بتوانم به همه برسم و اینگونه مدارس غیردولتی رشد می‌کنند.

وزیر آموزش و پرورش در دولت یازدهم تاکید کرد: یک میلیون و ۷۰۰ هزار دانش آموز در کشور ما در مدارس غیرانتفاعی درس می‌خوانند و ۱۳ میلیون دانش آموز در مدرسه دولتی هستند و در مجموع حدود ۱۵ میلیون دانش آموز داریم.

و با بیان اینکه دولت بهره‌وری کمی دارد گفت: بودجه امسال آموزش و پرورش ۲۰۷ هزار میلیارد تومان است و این رقم را به ۱۳ میلیون نفری که در مدرسه دولتی درس می‌خوانند تقسیم کنید؛ می‌شود ۱۵ میلیون تومان. یعنی دولت برای هر دانش آموز مدرسه دولتی به صورت میانگین حدود ۱۵ میلیون تومان در سال هزینه می‌کند.

فانی یادآور شد: اگر کرایه ساختمان‌های دولتی را حساب کنیم و به این ۱۵ میلیون تومان اضافه کنیم، به رقم ۲۰ میلیون تومان می‌رسیم. در این حالت دولت بابت یک دانش آموز در مدرسه دولتی که تازه می‌گوییم کیفیت هم ندارد، در سال ۲۰ میلیون تومان هزینه می‌کند.

فانی در ادامه اظهار کرد: این در حالی است که سهم ما از GDP درحال حاضر ۲.۴ درصد است و میانگین جهانی ۴ درصد است. ما باید اول این فاصله را پر کنیم. پیشنهادم این است که سالی سه دهم درصد به سهم آموزش و پرورش اضافه شود و تا آخر برنامه هفتم توسعه، به میانگین جهانی (۴ درصد) برسیم. همچنین سهم ما از بودجه عمومی کشور ۱۱.۲ درصد است و باید به ۱۶.۵ تا ۱۷ درصد برسد.

وزیر اسبق آموزش و پرورش ، گفت: متاسفانه تا به حال در خصوص این شرایط سکوت کرده‌ایم و انتظار داریم آموزش و پرورش تخم دو زرده کند! طبیعی است که آموزش و پرورش هم در قبال توقعاتی که از آن انتظار می‌رود، بگوید نمی‌توانم و پول ندارم. زمانی که معیشت معلم تامین نشود چه انتظاری می‌توانیم از او داشته باشیم؟ در گذشته یک معلم با ۱۰ سال سابقه حتما صاحب خانه بود، اما الان با سال‌ها سابقه هنوز خانه ندارد!

فانی در ادامه تاکید داشت: من از این معلم با چنین وضعیتی چه توقعی می‌توانم داشته باشم؟ اصلا با چه رویی به او بگویم خوب کار کند. من‌ این گلایه‌ها را از معلمان شنیده‌ام و تاییدشان هم می‌کنم. بنابراین مستقل از امکانات و شرایط، دیدگاه کلان حاکمیت به آموزش و پرورش به صورتی است که این دستگاه در اولویت نیست و کوچک دیده می‌شود و بلایی که می‌بینید سر آموزش و پرورش و دانش آموزان آمده است.

عدم تغییر کتب درسی

فانی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه که آیا برنامه درسی ملی به شکل دوره‌ای اصلاح و بازنگری می‌شود؟ بیان کرد: قرار بود هر ۵ سال یک بار برنامه درسی ملی تجدیدنظر شود، اما عملا می‌بینیم که بیش از ۱۰ سال یا حتی ۱۵ سال در برخی از دروس، کتاب درسی ثابت مانده و بازنگری صورت نگرفته است.

وزیر آموزش و پرورش در دولت یازدهم با تاکید به اینکه بیش از برنامه درسی، معلم اهمیت دارد، اظهار کرد: معلم اگر به روز باشد و انگیزه کافی داشته باشد، مشکل برنامه درسی را نیز می‌تواند حل کند. روش‌های تدریس در ایران تحت عنوان روش تدریس نوین و فعال، سالهاست در کشور انجام می‌شود و به این صورت است که معلم به جای اینکه مستقیم به دانش آموزان آموزش بدهد، با طرح سوالاتی بچه‌ها را هدایت می‌کنند تا خودشان به نتیجه آموزشی مدنظر برسند. این روش تدریسی است که ما در ایران به کار می‌گیریم و در دوره‌هایی که تابستان‌ها برای معلمان برگزار می‌کنیم نیز همین شیوه آموزش داده می‌شود.

او در واکنش به برخی اظهارات مبنی بر اینکه آموزش و پرورش ایران جزو سیستم‌های تعلیم و تربیت ایدئولوژیک محسوب می‌شود، بیان کرد: در ایدوئولوژیک بودن آموزش و پرورش باید تعادل باشد، چرا که وقتی مطلبی را بیش از حد به دانش آموزان آموزش دهیم، نتیجه عکس می‌دهد.