مدیرکل اداره منابع طبیعی استان تهران گفت: با توجه به اینکه استان تهران نسبت به بلندمدت حدود ۲۰ تا ۲۵ میلیمتر کاهش بارندگی دارد، آبخوان‌ها همچنان وضعیت مطلوبی ندارند و امیدواریم بارندگی‌هایی که تا پایان سال آبی رخ خواهد داد وضعیت را به‌طور نسبی بهتر کند.

به گزارش ایسنا، رضا بیانی، با تاکید براینکه با وجود بارندگی‌های رخ داده وضعیت آبخوان‌ها و آب‌های زیر زمینی مطلوب نیست، اظهار کرد: نمی‌توان تمام مناطق را در یک سطح مورد قیاس قرار داد چرا که برخی مناطق تهران بیایانی و خشک هستند و برخی مناطق دیگر به میزان قابل توجهی بارندگی دریافت می‌کنند.

وی افزود: برای بررسی بارندگی‌ها باید شرایط موجود در تمام شهرستان‌های تهران را در نظر بگیریم و بررسی کنیم که کدام نواحی رویشی بارندگی داشتند و کدام نواحی همچنان در شرایط کم‌بارشی و خشکسالی به سر می‌برند چرا که برخی مناطق استان تهران مناطقی همانند بیابان، خشک است و بعضی مناطق همچون شمیرانات سالانه ۳۰۰ میلیمتر بارندگی دریافت می‌کند بنابراین ما نمی‌توانیم ملارد و شمیرانات را در یک سطح قرار دهیم و مقایسه کنیم.

مدیرکل اداره منابع طبیعی استان تهران درباره میزان بارندگی‌های این استان گفت: میزان بارندگی‌های استان تهران از ابتدای سال آبی جاری تا شنبه (۱۹ فروردین‌ماه) حدود ۱۲۴ میلیمتر بود که در مقایسه با بارندگی‌های ۲۰۰.۲ میلیمتری بلند مدت حدود ۷۵.۴ میلیمتر معادل با ۳۷.۶ درصد کاهش داشته است این در حالیست که بارش‌های سال آبی جاری نسبت به بارش‌های ۱۲۹.۷ میلیمتری سال گذشته نیز حدود ۴.۹ میلیمتر معادل با ۳.۸ درصد کاهش

یافته است.

وی با اشاره به تداوم بارندگی‌ها تا اوایل اردیبهشت تاکید کرد: درواقع استان تهران حدود ۱۵۰ میلیون مترمکعب نسبت به سال گذشته کمبود بارش دارد.

بیانی درباره کنترل سیلاب‌ها و ذخیره آن‌ها در سفره‌های زیرزمینی اظهار کرد: یکی از مسائل بسیار مهم در مناطق دارای بارندگی، پخش سیلاب برای نفوذ بارندگی‌ها در زمین است تا موجب تغذیه آبخوان‌ها و سفره‌های زیرزمینی شوند. مطالعات مورد نیاز برای اجرای این پروژه از سال گذشته آغاز شده است و امیدواریم که به نتایج مثبتی برسد و بارندگی‌ها به خوبی ذخیره شوند. وی درباره چگونگی انجام پروژه پخش سیلاب گفت: برخی اراضی موجود در نزدیکی آبخوان‌ها هستند که عملیات بیومکانیکی و جزئی در آن‌ها صورت می‌گیرد و نمی‌گذارند سیلاب‌ها از دست روند و با ایجاد بندهای بسیار کوچک و کوتاه، سیلاب را در سطح نزدیک به آبخوان‌ها پخش می‌کنند تا جریان حرکت سیلاب‌ به سمت رودخانه‌ها کند شود و این آب‌ها در سفره‌های زیرزمینی و آبخوان‌ها ذخیره شوند.

مدیرکل اداره منابع طبیعی استان تهران ادامه داد: اراضی مستعد پخش سیلاب در ایران حدود ۱۴ میلیون هکتار است که مطالعه نقاط بسیاری در گذشته انجام شده بود و حالا باید ببینیم که این پروژه در تهران به چه صورت پیش می‌رود. با توجه به آنچه که در طبیعت رخ می‌دهد تکنیک‌ها باید متفاوت باشد. در تمام نقاط شرایط را نمی‌توان با بند زدن کنترل کرد اما چنین شیوه‌ای در نقاطی همچون سیلاب‌های شهر ری و ملارد قابلیت انجام دارد چرا که در این نقاط بارش‌های زمانی یعنی باشدت بالا در مدت زمان کوتاه رخ می‌دهد و این شیوه برای این مناطق مناسب است.

وی همچنین درباره موضوع نهالکاری و سهم استان تهران از یک میلیارد اصله نهالی که باید طی چهارسال در کشور کاشته شود، گفت: از حدود ۲۵۰ میلیون اصله نهالی که سالانه باید در سطح کشور کاشته شود، سهم تهران سالانه دو میلیون نهال است بنابراین طی چهار سال هشت میلیون نهال در تهران باید کاشته شود. در راستای این نهالکاری نیز نهالستان دماوند فعال شده است و ما سعی می‌کنیم که دو میلیون نهال را سالانه در آن تولید کنیم.

بیانی در پایان در پاسخ به پرسش ایسنا که آیا تهران سطحی مناسب برای کاشت دو میلیون اصله نهال به صورت سالانه دارد یا خیر؟ تصریح کرد: در استان تهران حدود ۱۵۰۰ هکتار اراضی برای کاشت نهال فراهم شده که این مناطق به‌صورت کامل شناسایی شده‌اند.