آلودگی هوا ادامه دارد و قرار نیست از 22 سازمان و نهادی که مسئول این وضعیت هستند، آبی گرم شود! این‌ روزها استمرار تعطیلی مراکز آموزشی در پی آلودگی هوا در حالی است که وزارت آموزش و پرورش نسبت به افت تحصیلی دانش‌آموزان هشدار داده و در اطلاعیه‌ای خواستار اولویت کلاس‌های حضوری شده است: «آموزش و پرورش با هشدار درباره افت تحصیلی نگران کننده دانش آموزان و ایجاد مانع در تحقق اهداف آموزشی و تربیتی دوره‌های تحصیلی ناشی از تعطیلات پی درپی مدارس و وقفه‌های طولانی مدت در اجرای فعالیت‌ها و برنامه‌های درسی و آثار، تبعات و پیامدهای کوتاه مدت و بلند مدت مربوطه، اعلام می‌دارد هیچ روشی جایگزین آموزش و تربیت حضوری در محیط مدارس و کلاس‌های درس نخواهد بود و ضمن احترام به مراجع تصمیم‌گیر و اجرای مصوبات ایشان مطابق قوانین موضوعه، تاکید دارد که آموزش‌های مجازی پاسخگوی همه نیازهای دانش‌آموزان نبوده و جهت برقراری عدالت تربیتی و بهبود کیفیت آموزشی و پرورشی بر فعالیت مدارس به صورت حضوری تاکید دارد و معتقد است غیر حضوری شدن مدارس باید به عنوان آخرین راه حل در نظر گرفته شود.»

ابراز نگرانی وزیر از تعطیلات پی‌درپی مدارس

وزیر آموزش و پرورش نیز در واکنش به تعطیلات پی در پی مدارس در دوران کرونا و پس از آن را بسیار زیاد و بی‌سابقه دانست و گفت: برنامه‌های جبرانی برای عقب‌ماندگی و افت تحصیلی دانش‌آموزان پیشنهاد داریم.

 یوسف نوری روز شنبه در حاشیه دیدار با وزیر آموزش، خانواده و جوانان نیکاراگوئه افزود: تعطیلی مدارس در دوران کرونا و پس از آن از ابتدای سال تحصیلی بسیار زیاد و بی‌سابقه است. وی اظهار داشت: از رئیس‌جمهور خواهش کردم فکری برای تعطیلی مدارس شود اما اکنون در صورت بروز هر اتفاقی، تعطیلی مدارس اولین اقدام است و این در حالی است که مدرسه باید آخرین مکان برای تعطیلی باشد.

وزیر آموزش و پرورش درباره برنامه‌های جبرانی برای عقب‌ماندگی تحصیلی مدارس، گفت: چند پیشنهاد داریم که یکی از این پیشنهادها، برگزاری کلاس جبرانی در روزهای پنجشنبه، دیگری افزایش سال تحصیلی و برگزاری کلاس‌های جبرانی در تابستان است که باید بررسی شود.

سرانه دانش آموزی در کشور یک سی‌ام متوسط جهانی است!

در همین راستا،‌ مصطفی معین وزیر پیشین علوم در یادداشتی با عنوان«سقوط آموزش و پرورش» نوشت: «یوسف نوری، وزیر آموزش‌وپرورش، از افت تحصیلی حدود ۳۰ درصدی دانش آموزان سخن گفته و اینکه حدود چهار میلیون دانش‌آموز از تحصیل محروم هستند! طبق گزارش‌های مختلف، افت تحصیلی دانش‌‌آموزان که از یک دهه قبل رو به افزایش گذاشته است هنوز هم ادامه دارد!

وی با تاکید بر این که سقوط آموزش و پرورش را می‌توان زمینه‌ساز سقوط یک کشور دانست، نوشته است که «این واقعیت خود را در فقر و فلاکت، نابرابری و تبعیض، فساد اداری و ناهنجاری‌های اجتماعی نشان می‌دهد!»

وزیر اسبق آموزش عالی با ابراز این عقیده که علیرغم شعارهای پرشمار ایدئولوژیک و به اصطلاح انقلابی، نه تنها آموزش و پرورش بلکه آموزش عالی، بهداشت و درمان، فرهنگ و آنچه به تعلیم و تربیت و سلامت جسم و جان و اندیشه و کرامت انسان مربوط است هیچگاه اولین اولویت سیاست‌ و برنامه‌ دولت‌ها و مجالس کشور نبوده، یادآور شده است: «اگر بودجه پیشنهادی دولت برای آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۲ را که حدود ۲۰۶ هزار میلیارد تومان است بر تعداد دانش‌آموزان(بیش از ۱۵ میلیون) تقسیم کنیم سرانه دانش آموزی حدود ۱۳ میلیون تومان یا ۳۰۰ دلار می‌شود، در صورتیکه سرانه دانش‌آموزی میانگین دنیا بیش از ۹۰۰۰ دلار است! یعنی یک سی‌ام متوسط جهانی!!»

بی‌تأثیری تعطیلی مدارس در بهبود شاخص‌های آلودگی هوا

تعطیلی‌های مداوم به بهانه آلودگی هوا صدای رئیس سازمان حفاظت محیط زیست را هم درآورد به‌طوری‌که اعلام کرد: تعطیلی‌ها، کمکی به آلودگی هوا و بهبود شاخص‌ها نمی‌کند چراکه در شرایط تعطیلی، رفت و آمدها قطع نمی‌شود و ممکن است خانواده‌ها باز هم با استفاده از وسایل نقلیه شخصی در خیابان‌ها رفت و آمد داشته باشند.

علی سلاجقه درباره علت تداوم آلودگی هوا پس از بارش برف و باران در کلان شهرها به ویژه تهران، گفت: با توجه به شرایط کشور از نظر درجه حرارت هوا و اینکه شاهد سرمای بی‌سابقه‌ای هستیم، وضعیت آلودگی هوا علیرغم بارش برف و باران بهبود نیافته است.

وی با تأکید بر اینکه رسیدگی به بحران آلودگی هوا از انتظارات مهم مردم است، اظهار کرد: خود ما هم دیگر نمی‌پذیریم که مدارس در روزهای متعددی تعطیل باشند. تعطیلی مدارس ضربه سنگینی به خانواده‌ها و جنبه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی و آموزشی وارد می‌کند و این اقدام راه درمان نیست.