میزان ازدواج هر سال 5 درصد کم می‌شود

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت گفت: در شرایط فعلی هم میزان ازدواج‌ها و هم میزان فرزندآوری در کشور کاهش یافته، سالانه بین 5 تا 7 درصد از میزان ازدواج‌ها کم شده، به طوری که در سال 89 حدود890 هزار و در سال 96 حدود 670 هزار ازدواج انجام شده است.

سید حامد برکاتی گفت: بر اساس سرشماری سال 95 و نظر جمعیت شناسان کشور، شاخص TFR یا باروری زنان در 5 سال منتهی به سال 95 به میزان 2.01 بود. برخی نیز می‌گویند در 3 سال منتهی به این سال، نشان باروری کلی 2.08 و حدود سال 95 میزان این نشان 2.1 بود و البته این میزان خیلی خوشحال کننده نیست؛ زیرا سطح جایگزینی جمعیت باید 2.1باشد. به نسبت خانم‌های 15 تا 45 سال کشور باید بررسی کرد که چه تعداد کودک در سال به دنیا می‌آیند. تعدادی از این کودکان در دوران نوزادی و نوجوانی یا قبل از رسیدن به سن بازدهی برای کشور، ممکن است دچار حادثه‌ای شوند. درباره عدد TFR یا همان نشان باروری کلی همه جهان بر عدد 2.1 توافق دارند. برکاتی ادامه داد: متولدان سال 95 حدود یک میلیون و 40 هزار نفر بودند و علت این میزان تولد به خاطر وجود شکم نمودار جمعیتی دهه 60 بود. زیرا در این دهه در برخی سال‌ها حدود 2 میلیون تولد اتفاق افتاد و در نتیجه به مرور میزان ازدواج‌ها و به همان نسبت تولدها هم بیشتر شد. اصولا بیشتر زوج‌هایی که ازدواج می‌کنند، اولین فرزندشان حدود 4 تا 5 سال بعد از ازدواج متولد می‌شود.

    


مدیر کل غذا وزارت بهداشت: 

صنایع غذایی تراریخته بدون برچسب تعطیل می‌شوند

مدیرکل نظارت بر فرآورده های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو گفت: واحدهای غذایی تولید کننده محصولات تراریخته که این فرآورده‎ها را بدون درج برچسب، تراریخته (محصولات دستکاری شده ژنتیکی) وارد بازار کنند، تعطیل می‎شوند.

وحید مفید درباره استفاده برخی از واحدهای اسنک حجیم شده از تراریخته‌ها گفت: برخی واحدها از پودر فید گرید (مناسب برای خوراک دام) در محصول خود استفاده کرده بودند که به آن‌ها تذکر دادیم و برخورد لازم با آن‌ها انجام شد. مدیرکل نظارت بر فرآورده های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو اظهار داشت: صنایع غذایی در صورت استفاده از تراریخته‌ها مانند ذرت تراریخته باید حتما این موضوع را به‌صورت واضح روی برچسب محصول قید کنند و علاوه بر آن، به‌طور مثال ذرت دستکاری ژنتیک شده (تراریخته یا GMO ) باید مجوز ورود داشته باشد.

 وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر فقط برای چهار محصول تراریخته از جمله ذرت، کلزا، سویا و پنبه دانه مجوز تراریخته داده می‌شود و این محصولات باید مراحل ارزیابی خطر را پشت سر بگذرانند تا مجوز بگیرند.

    


دومین همایش فعالیت‌های داوطلبانه گردشگری برگزار شد

دومین همایش فعالیت‌های داوطلبانه حوزه گردشگری 29 آذرماه 1397 به همت جمعیت ایرانگردی و جهانگردی فانوس در دانشگاه تهران برگزار شد. در این همایش کنشگران و متخصصان گردشگری پایدار به تشریح چرایی و چگونگی فعالیت‌های داوطلبانه در حوزه گردشگری پرداختند.  علیرضا زمانی؛ فعال گردشگری تجربه‌گرا و مدیرعامل این جمعیت درباره فعالیت‌های داوطلبانه و مسئولیت‌پذیری اجتماعی؛ خلأ صنعت گردشگری کشور نکاتی را ارایه کرد. هم‌چنین محمد درویش؛ فعال محیط‌زیست چرایی و چگونگی کار داوطلبانه در حوزه گردشگری و محیط‌زیست را بیان کردند و نرگس‌خاتون عظیمی به تبیین جایگاه اخلاق در فعالیت‌های داوطلبانه پرداختند. در ادامه همایش افسانه احسانی، آرش خیراندیش، محمد ملک‌شاهی و سعید هادی‌پور در حوزه‌های مختلف فعالیت‌های داوطلبانه حوزه گردشگری تجربیات و مسائل مربوطه را بیان کردند.