چرا زنگ خطر در گوش مسئولان شنیده نمی‌شود؟

رویاهای سوخته و زخم کهنه‌ای که دوباره سرباز کرد

سه شنبه گذشته آتش‌سوزی در یک مدرسه به دلیل نبود سیستم گرمایشی استاندارد و ضعف نظارتی دوباره و بعد از شش سال تکرار شد؛ پیام‌های تسلیت در پی فوت چهار دختر دبستانی یکی پس از دیگری بر صفحات سایت‌های خبری نشستند و وزیر آموزش‌و‌پرورش برای دلجویی و دیدار با خانواده‌های داغدار و بررسی میدانی این حادثه به زاهدان سفر کرده است. زینی‌وند، رئیس سازمان مدارس غیردولتی و خرم مشاور و نماینده ویژه وزیر در این حادثه، از همان ساعات ابتدایی به زاهدان رفتند و قرار است گزارش نهایی نماینده ویژه وزیر در این باره منتشر شود. هرچند با اعلام دادستان عمومی و انقلاب زاهدان قصور مدیر و مربی آموزشی این مدرسه غیردولتی محرز و دستور بازداشت آن‌ها صادر شد، مدرسه را پلمب کردند و مدیر آموزش و پرورش این ناحیه استعفا داد، اما بررسی‌ها هنوز ادامه دارد و سوالاتی در افکار عمومی مطرح هستند که باید به آن‌ها پاسخ داد و شاید مهم‌ترین آن‌ها روند کند جایگزینی سیستم‌های گرمایشی استاندارد در 40 درصد مدارس کشور و ادامه فعالیت این مدرسه در ساختمانی بدون تاییدیه‌های سازمان نوسازی مدارس باشد. رئیس سازمان مدارس غیردولتی نیز ضمن تصریح این موضوع که حقیقتاً در این مدرسه کوتاهی شده و فضا برای آموزش دانش‌آموزان مناسب نبود و  مسئولان منطقه باید نظارت بیشتری می‌کردند، گفت: این مدرسه، ساختمانش را جابه‌جا کرده بود و ۱۵ آبان ماه به نوسازی نامه نوشته بود، اما نه از منطقه و نه از نوسازی بازرسی انجام نشده بود.

 رویدادهای یکسال اخیر در مدارس کشور، دلالت بر تنزل سرمایه اجتماعی آموزش‌و‌پرورش دارد که بزرگ‌ترین تهدید برای آینده کشور به نظر می‌رسد. کم‌توجهی مدیران آموزش و پرورش به مسائل مهم و اساسی، سکوت نهادهای نظارتی و «استیضاح‌بازی» برخی از نمایندگان مجلس در مواجهه با این وضعیت، بر تلخی حوادث مدارس کردستان و زاهدان می‌افزاید. 

    


وزیر آموزش و پرورش:

وسایل گرمایشی غیراستاندارد جمع‌آوری می‌شود

وزیر آموزش‌وپرورش گفت: ظرف دو سال آینده تمام وسایل گرمایشی غیراستاندارد در سطح استان سیستان و بلوچستان جمع‌آوری می‌شود.

سید محمد بطحایی به همراه شماری از اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی دیروز (30 آذرماه) با حضور در منازل چهار دانش‌آموز فوت شده حادثه آتش‌سوزی دبستان غیردولتی «اسوه حسنه» زاهدان با خانواده آنان دیدار و ابراز همدردی کرد. وی ضمن تسلیت به خانواده داغدار «مونا خسروپرست» گفت: قطعا یکی از سخت‌ترین شرایط این است که در کنار پدر و مادری قرار بگیریم که نوگل خود را از دست داده باشند و این‌که در لفظ بگوییم خداوند به شما صبر بدهد، بسیار ساده است اما در درک آن همه ما معذوریم و بسیار سخت است که بتوان این حادثه ناگوار را درک کرد. وزیر آموزش‌وپرورش ادامه داد: یکی از دلایلی که علاوه بر تیم اعزامی و نمایندگان فرستاده شده شخصا به این‌جا آمدم این است که ما آموزش‌های لازم را به همه مدیران در یک دوره ۲۰ تا ۲۵ ساعته داده‌ایم اما چه کار می‌توانیم بکنیم زمانی که همیشه قصور از طرف یک نفر به وجود می‌آید. وی ابراز کرد: ما پیگیر این مسئله هستیم که قصور از طرف چه کسی بوده است و بازدید چگونه انجام شده و همه این‌ها خودشان را نشان خواهد داد و مطمئن باشید که مقصر این ماجرا تاوانش را خواهد داد. بطحایی تصریح کرد: ما تا جایی که در توان‌مان باشد درصدد آن هستیم تا حداقل در استان محروم سیستان و بلوچستان ظرف دو سال آینده مدارس را به وسایل گرمایشی استاندارد تجهیز کنیم و بنده و شخص رئیس‌جمهور پیگیر هستیم تا مشکلات این استان را به‌طور کامل برطرف کنیم.