با شروع اعتراضات در بیش از 100 روز گذشته، اولین اقدامی که از سوی حاکمیت برای مقابله با آن صورت گرفت، قطع اینترنت و فیلترینگ گسترده واتس‌اپ و اینستاگرام بود. توئیتر و تلگرام نیز که از مدت‌ها پیش در جرگه فیلترشده‌ها قرار داشتند. وزارت ارتباطات تصمیم‌گیری درمورد فیلترینگ گسترده سه ماه اخیر را به نهادهای امنیتی نسبت می‌دهد و پای دولت و وزارتخانه تحت امر خود را به‌طورکلی از این ماجرا کنار می‌کشد. شبکه‌های مجازی، به ویژه اینستاگرام در اعتراضات اخیر، عامل اغتشاش نامیده می‌شوند و با آرامتر شدن نسبی اوضاع نیز قرار نیست در جهت رفع فیلترینگ این شبکه که معاش انبوهی از مردم به آن وابسته است، اقدامی صورت گیرد. با این حال فیلترینگ و تشویق به استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی تنها برای مردم مطرح می‌شود و دولتمردان و تصمیم‌گیرندگان در شبکه‌های مجازی فیلترشده حضور گسترده‌ای دارند. حتی پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، به تشویق این شبکه‌ها پرداخته و مراجعین را به آن ارجاع می‌دهد. اخیرا نیز صفحات ابراهیم رئیسی‌، رئیس‌جمهور در شبکه‌های اجتماعی اینستاگرام و توئیتر تیک آبی دریافت کرده است که حاکی از فعالیت گسترده و رسیدن تعداد دنبال‌کنندگان آن به حدنصاب این شبکه‌هاست. ازسوی‌دیگر،‌تیک آبی به معنای اصالت داشتن یک صفحه در اینستاگرام است و دولتی‌ها هم همین مساله را اصلی ترین بهانه برای گرفتن تیک آبی می‌دانند چون معتقد هستند این تیک آبی می‌تواند جلوی انتشار پست در صفحات جعلی را بگیرد و مخاطبین فریب دیگر صفحات فرعی را نمی‌خورند.

تبلیغ شبکه‌های غیرمجاز در سایت دولت رئیسی

اعتمادآنلاین در این مورد نوشت: بررسی سایت «پایگاه اطلاع‌رسانی دولت» نشان می‌دهد که سه شبکه اجتماعی اینستاگرام، توئیتر و تلگرام توسط رسانه رسمی ریاست‌جمهوری تبلیغ می‌شود.

شبکه‌های اجتماعی اینستاگرام، توییتر و تلگرام فیلتر بوده و به‌نوعی غیرمجاز تلقی می‌شوند؛ اما می‌بینیم که سایت رسمی دولت توصیه می‌کند اخبار را از این طریق دنبال کنید. جالب اینجاست هیچکدام از پیام‌رسان‌های داخلی از قبیل ایتا، سروش، بله و.. در صفحه اول تبلیغ نشده‌اند.

چند روز پیش نیز خبر رسید صفحه رسمی رئیسی در اینستاگرام «تیک آبی» گرفت که با واکنش شدید کاربران فضای مجازی روبرو شد. اینستاگرام در دولت رئیسی فیلتر شد و بسیاری از کسب‌وکارهای مجازی آسیب اقتصادی دیدند.

اینستاگرام رئیسی را به عنوان «سلبریتی» تایید کرد

خبرآنلاین نیز در این مورد نوشت: به نظر می‌رسد رئیسی با دارا بودن ۲میلیون و ۸۰۰ هزار دنبال کننده، به سلبریتی محبوبی در اینستاگرام تبدیل شده که توانسته مدیران شرکت متا در اینستاگرام را قانع کند تا اعتبار هویتی او در اینستاگرام را تایید کنند.

در حالی که بیش از ۱۰۰ روز است که اینستاگرام از سوی دولت سیزدهم برای مردم ایران فیلتر شده، شرکت اینستاگرام حضور شاخص و منحصر به فرد ابراهیم رئیسی در اینستاگرام را تایید کرد.

 حضرت حافظ می‌فرمایند «واعظان کاین جلوه در محراب و منبر می‌کنند/چون به خلوت می‌روند آن کارِ دیگر می‌کنند».

حالا حکایت ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور سیزدهم است که در خرداد ۱۴۰۰ گفته بود «اینترنت محل کسب‌وکار مردم است. بنده خودم در اینستاگرام صفحه دارم و کامنت‌ها را می‌خوانم.»

رئیسی آذرماه سال۱۴۰۱ و بعد از اعتراضات سراسری که محدودیت فیلترینگ اینستاگرام و واتس آپ را به دنبال داشت، در دانشگاه تهران گفت: «درباره اینترنت من در انتخابات حرفی زدم که گاهی بعضی‌ها می‌خواهند آن را یادآوری کنند. من خودم یادم هست. هرآنچه را که گفتیم به خاطر داریم و محدودیت به دلیل شرایط ناامنی است که دشمن ایجاد کرده است»

 رئیسی که نه تنها بعد از فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی خارجی به پلتفرم‌های داخلی کوچ نکرده، حالا مشخص شده زمانی که اینستاگرام برای مردم ایران فیلتر بوده، ابراهیم رئیسی تلاش می‌کرده تاییدیه هویتی و اعتباری اینستاگرام را که به شکل علامت «تیک آبی» بالای صفحه کاربران است، بدست آورد. این در حالی است که با گذشت ۱۰۰ روز از فوت مهسا امینی، فیلترینگ اینستاگرام، کسب و کارهای مجازی بسیاری که در اینستاگرام فعالیت می‌کردند را، نابود کرده است.

صفحه رئیس‌جمهور در توئیتر چگونه تیک آبی گرفت؟

در پی تیک آبی گرفتن صفحه رییس جمهور در توییتر، صفحه دولت توضیحاتی درباره این اقدام توئیتر منتشر کرد.

به گزارش ایلنا، صفحه توییتر دولت نوشت: با توجه به صفحات متعدد منسوب به رئیس‌جمهور در شبکه‌های اجتماعی خارجی و انتساب مطالب مخدوش، اقداماتی به منظور تشخیص اصالت برای کاربران از ماه‌ها قبل انجام شد که اخیراً یکی از شبکه‌ها به آن ترتیب اثر داد.