دیروز بار دیگر سازمان هواشناسی با صدور اطلاعیه و اعلام وضعیت نارنجی پایتخت، نسبت به افزایش آلودگی هوا تا حد بسیار ناسالم در تهران و کرج هشدار داد. هشدار دیگر اما جدی‌تر از وضعیت هوا و در خصوص بحران آب بود. شرکت آب و فاضلاب استان تهران به شهروندان پیامک زد. پیامکی که نتیجه عبور وضعیت بحرانی کمبود آب از خط قرمز است. دو موضوع مهمی که پایتخت‌نشینان را نگران و شهر را در لبه بحرانی بزرگ قرار داده است.

تداوم آلودگی هوا

بیشتر از یک هفته است که شهروندان تهران و کرج دائما در معرض آلودگی هوا هستند. این در حالی است که بر اساسا اطلاعیه اداره کل هواشناسی استان تهران با توجه به تداوم پایداری نسبی جو، شاهد کاهش کیفیت و آلودگی بیشتر هوا از روز شنبه (۲۶ آذرماه) تا روز چهارشنبه (۳۰ آذرماه) نیز خواهیم بود.

به گزارش ایسنا، از این رو کاهش کیفیت هوا تا حد ناسالم برای گروه‌های حساس و در صورت عدم کنترل منابع آلاینده‌ها در بعضی ساعات در حد ناسالم برای تمام گروه‌ها پیش‌بینی می‌شود؛ در همین راستا اداره کل هواشناسی استان تهران نسبت به کاهش تردد غیرضروری و پرهیز از حرکات ورزشی در فضای باز به ویژه سالمندان، کودکان و افراد با سابقه بیماری‌های قلبی و تنفسی، کاهش تردد خودروها و کنترل فعالیت واحدهای صنعتی توصیه کرده است.

شنبه مدارس تهران غیرحضوری شد

بر اساس اعلام کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران، به همین دلیل امروز 26 آذر، تمامی شهرستان‌های استان تهران به جز فیروزکوه ، دماوند و پردیس به‌صورت غیر‌حضوری برگزار می‌شود و به نظر می‌رسد که این اعلام برای روزهای یکشنبه و دوشنبه نیز تمدید شود. عابد ملکی، معاون استاندار تهران با اشاره به اینکه فعالیت‌های ورزشی نیز برای شنبه ممنوع خواهد بود از شهروندان درخواست کرد از ترددهای غیرضروری خودداری و در صورت لزوم حتما از ماسک مناسب N95 استفاده کنند.

وضعیت آب در تهران؛ آن سوی خط قرمز

اما سوی دیگر بحران پایتخت آب است. در حال حاضر مخازن سدهای پنجگانه تهران نسبت به سال گذشته ۷۶ میلیون متر مکعب کسری دارند که این عدد گویای شرایط نامناسب منابع آبی تهران و به صدا در آمدن زنگ خطر است.

بر اساس آخرین گزارش‌ها، در سدهای امیرکبیر، لتیان، لار، طالقان و ماملو به ترتیب با کاهش حجم ۱۴، ۵، ۴، ۲۴ و ۲۸ میلیون مترمکعبی نسبت به سال قبل مواجهیم. پیش‌بینی‌ بارش‌ها نیز تا امروز کمتر از میانگین و زیر نرمال بوده و همانطور که شاهدیم بعد از سامانه بارشی هفته گذشته تاکنون بارش قابل توجهی نیز اتفاق نیفتاده است.

علیرضا ارسطویی، مدیر دفتر بهره‌برداری و نگهداری تاسیسات آبی و برقابی شرکت آب منطقه‌ای تهران - در این رابطه اعلام کرد: سال گذشته نیز وضعیت مناسبی از نظر ذخیره سدهای پنجگانه تهران نداشتیم، در تمام سدهای تحت پوشش با کاهش در ورودی مخازن سدها مواجهیم، در مجموع شرایط برای هر پنج سد زیر حد نرمال و کمتر از میانگین است و تمام سدها شرایط مشابهی را نسبت به سال‌های قبل از نظر کاهش میزان آورد و بارندگی تجربه می‌کنند.

به گفته وی شرکت‌های آب منطقه‌ای تهران و آبفای استان تهران از سال گذشته برنامه‌ریزی‌هایی را در سطح دو شرکت و وزارتخانه انجام دادند برای اینکه بتوانیم سال‌های خشک را پشت سر بگذاریم، برای این منظور برنامه‌ریزی‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلند مدت تدوین شده است.

مدیر دفتر بهره‌برداری و نگهداری تاسیسات آبی و برقابی شرکت آب منطقه‌ای تهران اظهار کرد: مدیریت مخازن سدها و استفاده از تمام پتانسیل‌های آبی توسط شرکت آب منطقه‌ای تهران در دستور کار قرار گرفته و امیدواریم با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته بتوانیم روزهای پایانی پاییز و زمستان را نیز پشت سر بگذاریم. البته این شرایط تنها منوط به تهران نمی شود چراکه اوضاع منابع آبی کشور نیز چندان مطلوب نیست.

علی اکبر محرابیان، وزیر نیرو با بیان اینکه موجودی آب سدهای کشور ۳۹ تا ۴۰ درصد است، افزود: با این میزان موجودی منابع آبی کشور، مدیریت مصرف آب بیش از پیش مورد تاکید قرار می‌گیرد؛ بر همین اساس از ملت شریف ایران درخواست داریم همانند گذشته و بسیار جدی‌تر به این مهم توجه کنند.