در روزهای اخیر رئیس سازمان سنجش از تشکیل شورای حفاظت آزمون با حضور نیروهای امنیتی و قضایی مانند پلیس فتا و حفاظت اطلاعات سپاه و وزارت اطلاعات خبر داد. گفته شده است این شورا برای جلوگیری از تقلب در آزمون کنکور صورت خواهد گرفت. با اعلام ورود نیروهای امنیتی به برگزاری کنکور، شیوه برگزاری کنکورهای سراسری باردیگر در هاله‌ای از ابهام فرو رفت. در همین باره رئیس سازمان سنجش آموزش کشور درباره همکاری این سازمان با نهادهای امنیتی برای ایمنی کنکور سراسری به خبرنگار ایلنا توضیحاتی را ارائه کرد.

عبدالرسول پورعباس در مورد همکاری با نهادهای امنیتی در برگزاری کنکور و استفاده از تخصص آنها در شناسایی دستگاه‌های تقلب پیشرفته که حتی برای کارهای جاسوسی هم به کار می‌روند، توضیح داد: ما یک شورای حفاظت از آزمون داریم که در این شورا طبیعتا تمام دستگاه‌های اجرایی و نظارتی و قانونگذار و حتی قوه قضاییه و ضابطین حضور دارند. در این شورا تصمیم‌گیری می‌شود که به چه شیوه عمل کنیم و رصد میدانی انجام می‌شود و همچنین شبکه‌های متخلفی که داوطلبان را به گمراهی می‌کشانند، کشف می‌کنند.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در ادامه بیان کرد: سال گذشته حدود ۱۲ شبکه تقلب و تخلف را به کمک ضابطین امر شناسایی کردیم. در دوره آزمون قوه قضاییه و قاضی کشیک حضور دارند و برای خطاها و مسیرهای خلاف قانون بلافاصله حکم صادر می‌کنند و ضابطین کار عملیاتی انجام می‌دهند.

پورعباس با تاکید بر فعالیت چشمگیر سازمان سنجش با نهادهای مرتبط گفت: ارتباط گسترده‌ای بین سازمان سنجش آموزش کشور و نیروی انتظامی، قوه قضاییه و وزارت اطلاعات در جهت ایمن کردن فضای آزمون سراسری وجود دارد و طراحی‌هایی برای این هدف داریم که با تعامل با یکدیگر انجام می‌شود.

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر نقش شرکت‌های دانش بنیان در شناسایی تقلب‌های آزمون سراسری خاطرنشان کرد: در آزمون سراسری گذشته ما سامانه‌ای را به کمک شرکت دانش بنیان ساختیم که نامش را اصطلاحا سیگنال‌یاب گذاشتیم که تمام ۸۵۰ مورد تخلفی که ثبت شد به کمک همین سیگنال‌یاب بود.

وی ادامه داد: ابزارهای تقلبی که برخی داوطلبان به جلسه آزمون می‌برند، با هیچ روشی قابل کشف نیست، اما دستگاهی که ساخته شد، فوق العاده عمل کرد و همه تقلب‌ها را کشف کرد.

این مسئول خاطرنشان کرد: دستگاه سیگنال‌یابی که ما در اختیار داریم این قدرت را دارد که سیگنال دستگاه‌هایی کوچک در حد یک بند انگشت را که به راحتی می‌توان آن را جاسازی کرد، شناسایی کند. در واقع این دستگاه دانش بنیان این فرصت را برای شناسایی سیگنال‌های ابزارهای تقلب در اختیار ما می‌گذارد.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در مورد الکترونیکی شدن آزمون سراسری در سال ۱۴۰۳ با اشاره به همکاری با نهادهای امنیتی و استفاده از تخصص آن‌ها در این آزمون گفت: قطعا برای برگزاری آزمون الکترونیکی از همه دستگاه‌های مرتبط کمک می‌گیریم. ما نرم افزارهایش را تهیه می‌کنیم و دست خودمان است و مشکلی وجود ندارد. مشکلی که فعلا داریم و در صدد برطرف کردن آن هستیم، این است که حوزه آزمون باید مدرن، هوشمند و با امکانات خاص باشد. دیگر نمی‌شود مثل سابق با میز و صندلی باشد. در حال طراحی حوزه‌ها متناسب با آزمون الکترونیکی هستیم و تا به حال ۲۰ حوزه را هم طراحی کرده‌ایم و این ۲۰ حوزه فعال در مرکز استان‌ها هستند. به زودی آزمون‌های تستی به صورت آزمایشی شروع خواهیم کرد.

معاون وزیر علوم در پاسخ به این سوال که آیا لازم است برای رسیدن به یک سالن استاندارد برای برگزاری کنکور الکترونیکی فضای تازه‌ای ساخته شود؟ اظهار کرد: خیر، نیازی به سالن جدید نیست. همان فضاهای موجود را به تجهیزات پرتابل مرتبط مجهز می‌کنند.