عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در مورد وقایع اخیر و دستگیری شمار قابل توجهی دانش آموز گفت: باید مراقب باشیم که اثر سوءِ کانون‌های اصلاح و تربیت بیشتر از اثر تربیتی آنها نباشد اگر هم قرار است تربیت واصلاحی صورت گیرد در خود مدارس باشد. حبیب الله دهمرده با اشاره به بحث فرستادن دانش آموزان دستگیر شده در اعتراضات جاری به کانون‌های اصلاح و تربیت به سایت عصر ایران گفت: دانش آموزانی  که در اغتشاشات اخیر حضور پیدا می‌کنند و از روی احساسات یکسری مسائلی را مطرح می‌کنند بچه‌های همین سرزمین، انقلاب و ممکلت هستند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما باید ببینیم گیر و گرفتارهای این بچه‌ها در خانواده‌ها چیست و فرهنگ‌سازی کنیم ما این بچه‌ها را از مهد کودک تحویل  آموزش و پرورش می‌دهیم تا مقاطع مختلف در آموزش و پرورش هستند. باید بررسی کنیم که چه گرفتاری‌هایی در آموزش و پرورش داریم که بچه‌های ما به اینجا می‌رسند. حتما یکسری گیر و گرفتاری‌های اساسی آنجاست که باید آنها را بررسی و برطرف کنیم. ما پیشگیری و سرمایه‌گذاری نمی‌کنیم و باید جای دیگر هزینه آن را بدهیم.

وی تاکید کرد: بنده مخالفت حضور این دانش آموزان در کانون اصلاح و تربیت هستم. باید مراقبت کنیم که خدای ناکرده نه تنهااصلاحی صورت نگیرد بلکه از آن طرف قضیه نیز بیفتیم. فرض کنید فردی که اشکالاتی دارد گرفتاری دارد و حکمی نیز برای وی بریده شده است و می‌خواهیم وی را به زندان بفرستیم همین فرد اگر در بند دزدان و قاچاقچیان باشد معلوم است که آخرین فن و فوت‌ها رای اد می‌گیرد. نه تنها وی را اصلاح نکردیم بلکه روش‌های جدید ناهنجاری و هنجارشکنی را به وی یاد داده‌ایم.

نماینده زابل تصریح کرد: ما باید مراقب باشیم که اثر سوءِ کانون‌های اصلاح و تربیت بیشتر از اثر تربیتی آنها نباشد اگر هم قرار است تربیت و اصلاحی صورت گیرد در خود مدارس باشد.

دهمرده در پاسخ به این سوال که آیا ایجاد سابقه سیاسی برای این دانش آموزان تباه کردن آینده این بچه‌ها نیست و آیا همین موضوع باعث لج کردن این بچه‌ها با نظام نمی‌شود، گفت: نباید با ایجاد سابقه سیاسی آینده این بچه‌ها را سیاه کرد باید برای آنها راه بازگشت گذاشت به آنها فرصت دهیم. اگر بگویم از الان آینده شما این است خود این بچه چه امیدی به آینده‌اش دارد و خود ما چه امیدی داریم که وی را اصلاح کنیم.

وی افزود: این‌بچه‌ها هنوز کوچک و جوان هستند ‌به آن مرحله نرسیده‌اند که کلا آنها  را ناامید کنیم. فضای مجازی وجود داشته است دوسال از آموزش و پرورش دور بوده‌اند تحت تاثیر این فضا قرار گرفته‌اند و حتی ممکن است محیط اجتماع را با این فضا اشتباه بگیرند. بنابراین باید به اینها فرصت داده شود. باید صف این بچه‌ها از صف معاندین و کسانی که به دنبال براندازی‌اند جدا شود. نباید برای همه اینها یک نسخه پیچیده شود.

دهمرده خاطر نشان کرد: برخی از این دانش آموزان ممکن است واقعا لجاجت کنند و‌‌بعد از همه فرصت‌هایی که به آنها دادیم اصلاح نشوند که حساب اینها جدا است.