وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه کلاس‌های درس و مدارس دایر است، گفت: بر اساس آنچه از مسئولان مربوطه کسب اطلاع کردم، دانش‌آموز بازداشتی و دستگیر شده در اغتشاشات نداریم.

به گزارش فارس، یوسف نوری ادامه داد: دانش‌آموزان اگر موردی داشته باشند در مراکز مشاوره مدرسه راهنمایی می‌شوند، لذا تعبیری که دانش‌آموزان به مراکز کانون اصلاح و تربیت منتقل می‌شوند، تعبیر مناسبی نبوده است.

وی درباره اینکه رسانه‌های معاند از کشته شدن دانش‌آموزان در اغتشاشات خبر دادند، گفت: چنین چیزی نداریم. دیروز یک مورد را در اردبیل اعلام کردند که اصلا چنین چیزی، مبنا ندارد.

ما از گل نازک‌تر با دانش‌آموزان حرف نمی‌زنیم

نوری در واکنش به این جمله که «عنوان شده است برخی دانش‌آموزان در این جریانات در کشور مورد ضرب و جرح قرار گرفته‌اند»، افزود: ما از گل نازک‌تر با دانش‌آموزان حرف نمی‌زنیم. مورد برخورد با دانش‌آموزان را هم ندیده‌ام.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: ممکن است در درون مدرسه، برخی دانش‌آموزان، ابهامات، سؤالات یا انتقاداتی داشته باشند که با عوامل مدرسه گفت‌وگو می‌کنند.

 دانش‌آموزان بازداشتی بعد از اصلاح و تربیت به مدارس برمی‌گردند

اظهارات دیروز وزیر آموزش و پرورش در حالی است که هفته گذشته در گفت‌وگو با شرق تایید کرد که برخی دانش‌آموزان بازداشتی برای اصلاح و تربیت به مراکز روان شناسی ارجاع داده شده‌اند تا مانع از تبدیل آنها به شخصیت‌های ضداجتماعی شوند.

یوسف نوری در این گفت‌وگو که بسیار واکنش‌برانگیز و نگران‌کننده بود و با نقدهای تند نهادهای حقوق‌بشری همچون انجمن حمایت از حقوق کودکان روبه‌رو شد؛ در پاسخ به این سوال که در اعتراضات خیابانی اخیر آیا دانش‌آموزش بازداشتی هم داریم، گفت: دانش‌آموزی در زندان نداریم.

وی در پاسخ به اینکه جدای از زندان، آیا دانش‌آموزی داریم که در بازداشت باشد ؟ اظهار کرد: دانش آموزی در زندان نداریم و مواردی هم اگر بازداشت باشند برای بحث اصلاح و تربیت است که در مرکز روان شناسی هستند و دوستان کارشنان کارشان را انجام می دهند تا بعد از اصلاح به محیط مدرسه برگردند.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که تعداد دانش آموزان بازداشتی چند نفر است؟ بیان کرد: تعدادشان زیاد نیست و اینقدری نیستند. نمی توانم آمار دقیقی از تعدادشان بدهم.

وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم در پاسخ به اینکه پس در جریان اعتراضات خیابانی دانش‌آموزان بازداشتی هم داریم، اعلام کرد: در این شرایط و مرحله ممکن است این دانش آموزان به شخصیت‌های ضداجتماعی تبدیل شوند که می خواهیم آنها را اصلاح کنیم.

اکثر دانشجویان و دانش‌آموزان بازداشتی

آزاد شده‌اند

وزیر آموزش و پرورش درحالی می‌گوید «دانش‌آموز بازداشتی و دستگیر شده در اغتشاشات نداریم»؛ که دیروز نماینده مردم تهران با تأیید «بازداشت‌شدگان دانش‌آموز و دانشجو طی ناآرامی‌های اخیر»، درخصوص روند نگهداری از آنها گفت: من به شخصه پیگیر این مساله بودم و هستم و براساس اخبار و اطلاعاتی که دارم تا روزهای اخیر کاملا با اغماض و رأفت با این افراد برخورد شده و اکثریت آزاد شده‌اند.

اقبال شاکری نماینده تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، ادامه داد: مبنا هم این بود که با توجه به دستور اکید حضرت آقا و رئیس قوه قضائیه افراد بازداشت شده تفکیک شوند و طبیعتا هم همینطور است. یعنی باید میان افرادی که برای مثال تحت تاثیر اخبار جعلی و فشار رسانه‌ای یا فشار هم‌سالان به خیابان آمدند و اقداماتی انجام دادند با کسانی که آشوبگر بودند، تخریب کردند و دست به اعمال مجرمانه زدند، یک تفاوت و تمایز قائل شد.

شاکری افزود: بنابراین در میان بازداشت‌شدگان تقریبا تمامی افرادی که سابقه قبلی یا بزه انتسابی نداشتند، آزاد شدند و به نظرم در زمینه آزادی افراد بازداشت شده روند خوبی در جریان است.

عضو مجمع نمایندگان استان تهران در ادامه بیان کرد: اکثریت افرادی که در بازداشت هستند و زمینه آزادی آن‌ها فراهم نشده احتمالا دارای جرایم سنگینی بوده‌اند. مطمئن هستم که در مراجع قضایی هم تمام موازین رعایت می‌شود و اینطور نیست که فکر کنیم مثلا بنا بر این است که برخورد تندی با این‌ها شود.

شاکری همچنین عنوان کرد: یک مساله دیگر بحث موازین قانونی دانشگاه است، یعنی ممکن است افرادی قواعد آموزشی دانشگاه را زیر پا گذاشته باشند که این مساله باید درون دانشگاه و بر اساس مقررات آموزشی دانشگاه رسیدگی شود.

وی ابراز داشت: در مجموع به‌نظر من کار با روند خوبی دارد مدیریت می‌شود و اگر مشکلی پیش بیاید ما حتما دخالت می‌کنیم.