دیوارنگاره عریض ضلع شمال غربی میدان ولیعصر که در چند سال اخیر، به یکی از دیوارنگارهای مهم و پرحاشیه کشور تبدیل شده بار دیگر حاشیه‌‌ساز شد. به طوری که در پی انتقاد تعدادی از زنانی که این بار تصویرشان در این دیوارنگاره قرار گرفته بود، سازمان اوج این دیوارنگاره را جمع کرد.

در دیوارنگاره جدید که آخر هفته گذشته نصب شده بود و تنها 24 ساعت دوام آورد، تصاویری از چهره‌های زن فرهنگی، هنری، ورزشی، علمی، اجتماعی و سیاسی دیده می‌شد: پروین اعتصامی، طاهره صفارزاده، بدرالزمان قریب، فاطمه معتمدآریا، نرگس آبیار، ایران درودی، سیمین دانشور، هما روستا، ثریا قاسمی، حمیده خیرآبادی، مرضیه برومند، مریلا زارعی، توران میرهادی، سیده زهرا حسینی، فروغ فرخزاد، پروانه معصومی، مریم میرزاخانی، فاطمه رهبر، بی‌بی‌ مریم بختیاری، زهره کودایی و ... .

مشخص بود که این دیوارنگاره، واکنشی است به جریان اعتراضی اخیر در کشور که محوریت آن با زنان و دختران است. فارغ از نقدهایی که به انتخاب چهره‌های روی این دیوارنگاره شده و نیز انتقاد برخی چهره‌ها به استفاده از عکس‌شان در این بنر، باید گفت این تصویر کاملا خلاف رویه گذشته تصاویر این دیوارنگاره که به شکل محسوسی درصدد حذف تصویر زنان در جامعه بود عمل کرد.

در نخستین واکنش به این دیوار نگاره، فاطمه معتمدآریا، بازیگر سرشناس سینمای ایران، در ویدئویی با اعتراض به کشته شدن نوجوانان و جوانان در خیابان‌ها از شیوه برخورد با معترضان به‌شدت انتقاد کرد و در پیامی اینستاگرامی گفت: «عکس من را از میدان ولی‌عصر پایین بیاورید». او در پیام ویدئویی خود تصریح کرد: «... من مادر مهسا هستم. من مادر سارینا هستم. من مادر تمام بچه‌هایی هستم که در این سرزمین کشته شدند. من مادر همه سرزمین ایران هستم».

مرضیه برومند، از بازیگران و کارگردانان شناخته‌شده سینما و تئاتر در ایران، نیز از مقام‌های کشور خواست که عکس او را از دیوارنگاره میدان ولی‌عصر تهران بردارند. او در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «آقایان، عکس مرا از دیواری که زیرش بچه‌ها و جوان‌ها را سرکوب کردید، بردارید».

از سوی دیگر پروانه کاظمی، کوهنورد، نیز در واکنش به استفاده از تصویرش در این دیوارنگاره نوشت: «بسیار از دیدن عکسم در این نگاره، در حالی که تصویر زنان و مردان خون‌آلود میهنم در همین خیابان‌ها نقش می‌بندد، خشمگینم!»

ژاله علو، گوینده و بازیگر سرشناس نیز از دیگر معترضین بود. کاوه سمندریان، پسر مرحوم هما روستا بازیگر سینما و تئاتر، هم به نمایش تصویر مادرش در این بیلبورد واکنش اعتراضی نشان داد.

در پی این اعتراضات که تنها به موارد یاد شده منحصر نبود، سازمان فرهنگی رسانه‌ای اوج این دیوارنگاره را دیروز جمعه برداشت و طرحی دیگر جایگزین آن کرد. طرحی بزرگ و خالی بدون عکس با نوشته «زنان سرزمین من ایران»در میان آن.

در پی این ماجرا سازمان اوج به حواشیِ دیوارنگاره ولیعصر واکنش نشان داد و مهرداد معظمی، مدیر روابط عمومی سازمان اوج در توئیتی نوشت: «ما به عنوان سازمان هنری رسانه‌ای اوج همواره یکپارچگی ایران عزیز را مدنظر قرار داده ایم. تصویر دیوارنگاره تلاش کرده برای پاسداشت مقام زن، تعداد اندکی از زنان موفق سرزمین مان ایران را معرفی کند. برای این روزها که همه جا حرف از زنان است».

او ادامه داد: «همه باید سعه‌صدر خود را برای ایران بالا ببریم. ما در یک کشتی هستیم. چه بخواهیم چه نخواهیم. نظر به اصلاح طرح فعلی دیوارنگاره، تا بازگشت مجدد این طرح، طرح جدید رونمایی می‌شود».