هرچند به تازگی بسیاری از رسانه‌ها به نقل از عیسی زارع‌پور خبر از فیلترینگ دائم اینستاگرام و واتساپ را داده بودند، اما او دیروز در گفت‌و‌گو با خبرگزاری ایرنا این خبر را تکذیب کرد و گفت که برنامه‌ای برای فیلترینگ این پلتفرم نداشته و ندارد. البته او خیلی زود سخنانش را اینطور اصلاح کرد: «موضوع دیگر در اختیار نهاد‌های ذی‌صلاح دیگری است». با این حال حتی رئیس جمهور، رئیس مجلس و وزرا هم منتظر رای نهایی نهاد‌های ذی‌صلاح نماندند و فیلتر را دور زده و آرا و نظراتشان را در پلتفرم‌های مسدود شده منتشر کردند.

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات در حاشیه مراسم افتتاح سایت مرکز کنترل، عملیات و بهره‌برداری از ماهوارهای سنجشی ایران به نام «خیام» در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سوال ایرنا، درباره جبران خسارت وارده به کسب و کارها، گفت:« تعامل خوبی با وزارت امور اقتصادی و دارایی در این خصوص ایجاد شده است.ما یک برنامه برای کسب و کارهایی که به پلتفرم‌هایی داخلی مهاجرت کنند، در نظر گرفته‌ایم و با کمک وزارت اقتصاد یک بسته حمایتی مانند معافیت مالیاتی و تسهیلاتی از این قبیل، برای آنها پیش‌بینی شده است».

به گزارش خبرآنلاین، زارع‌پور همچنین در خصوص فیلترینگ اینستاگرام، اعلام کرد:« در شرایط عادی برای فیلترینگ اینستاگرام برنامه‌ای نداشتیم، ولی با توجه به اینکه این پلتفرم‌ها به قواعد پایبند نبودند، تصمیم‌گیری با مراجع دیصلاح است و در سیاست‌ها تجدیدنظر شود.» او البته در نقل قولی که در زومیت منتشر شده است ، درباره اینستا گفته:« اینستاگرام اگر به قواعد ما و خودش درباره تجارت اسلحه و دعوت به خشونت پایبند باشد، مشکلی برای فعالیت ندارد».

 زارع‌پور در پاسخ به این سوال که رئیس جمهور گفته بود اینستاگرام را نمی‌بندیم، گفت وقتی پلتفرم قواعد رو رعایت نمی‌کند در سیاست‌ها تجدیدنظر می‌کنیم.

حضور سیاسیون در اینستاگرام فیلتر شده!

اما، در این روزهایی که اینترنت ملی شده است و تنها در ساعتی از شبانه روز به سختی می‌توان به اینترنت جهانی دست پیدا کرده و برای دسترسی به برخی سایت‌ها و پلتفرم‌ها باید از فیلتر شکن استفاده کرد، برخی از مسئولان در فضای مجازی حضوری فعال دارند.

به گزارش سایت قرن نو، ابراهیم رئیسی، محمد باقر قالیباف، ناصر کنعانی، حسین امیر عبداللهیان، عزت الله ضرغامی و سارا فلاحی از جمله سیاستمدارانی هستند که در اینستاگرام فیلتر شده، فعال بودند.

گویی مسئولانی که بر فیلترینگ مُهر تایید زده و بر طرح صیانت و استفاده از اینترنت ملی اصرار می‌ورزند، خود این قانون رو نقض کرده و استوری و پست‌هایشان همانند گذشته به راه است.

محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس از مسئولانی بود که بیشترین فعالیت را در این مدت در اینستاگرام داشت. او در آخرین پست اینستاگرامی اش، بخشی از اظهارات خود در افتتاحیه نهمین دوره مجمع تشخیص مصلحت را منتشر کرده است. رئیس مجلس همچنین در پست دیگر، بخشی از نطق پیش از دستور خود در مجلس با تیتر « اعتراض اصلاح خواهانه به تغییر تصمیم‌ها منجر می‌شود» را منتشر کرده است.

ابراهیم رئیسی هم آخرین پست خود را به بیانات رهبر انقلاب در مراسم دانش‌آموختگی دانشجویان دانشگاه‌های نیروهای مسلح اختصاص داده است، اما پیش از این دو پست دیگر در ۱۰ مهر ماه و همچنین ۱۱ مهر ماه منتشر کرده است.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه، هم در این مدت حضوری فعال در اینستاگرام فیلتر شده داشت، او با انتشار پستی به بیانیه جو بایدن درباره اینترنت ایران واکنش نشان داد و نوشت:« سال‌هاست که مردم جهان چهره حقیقی و بی نقاب حقوق بشرآمریکایی را در فلسطین، افغانستان، عراق، یمن، لیبی، سوریه و ... و حتی در خاک آمریکا مشاهده کرده و می‌کنند. بهتر بود آقای جو بایدن قبل از گرفتن ژست‌های بشردوستانه، کمی راجع به کارنامه حقوق بشری کشور متبوع خود فکر می‌کرد، هر چند ریاکاری نیازی به فکر ندارد. رئیس‌جمهور آمریکا بهتر بود نگران تحریم‌های بی‌شمار و به اذعان دولت آمریکا بی‌سابقه و فلج کننده علیه ملت ایران باشد که اِعمال آنها علیه هر ملتی، مصداق بارز جنایت علیه بشریت است.»

حسین امیر عبداللهیان، هم پستی را به تماس تلفنی خود با وزیر امور خارجه ایتالیا اختصاص داد. عزت الله ضرغامی هم در یک استوری، توئیت خود درباره ملاقات با بهمن فرمان‌آرا را منتشر کرد.