این روزها همه کشور برای خدمت‌رسانی به زائران اربعین بسیج شده‌اند و یکی از مهم‌ترین این خدمات، حمل‌ونقل زائران به مقصد کربلای معلی در کشور عراق است. از طرفی تعداد مسافران اربعین امسال پنج میلیون نفر پیش‌بینی شده‌اند که بخش اعظمی از بار این حمل‌ونقل بر دوش جاده‌ها و ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای است. از طرف دیگر در آخرین روزهای تابستان و مواجهه با سفرهای پایان فصل، کمبود اتوبوس‌ آشکار است.

به گزارش ایسنا، به نظر می‌رسد به‌دلیل افزایش ۷۵ درصدی نرخ بلیت برای اتوبوس‌های اربعین، برخی رانندگان ترجیح می‌دهند مسافران را به این مسیر هدایت کنند یا اینکه برای دیگر مسیرهای داخلی، دریافت هزینه‌های بیشتری را پیشنهاد می‌کنند؛ ‌ تا جایی که برخی مسافران در پایانه‌ها از نبودن اتوبوس برای مسیرهای داخلی یا هزینه‌های بالاتر از نرخ مصوب گله می‌کنند.

البته داریوش باقرجوان، مدیرکل دفتر مسافری سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، درباره استفاده از ظرفیت‌ اتوبوسرانی در سفرهای داخلی گفت: اولویت ما در لحظه افزایش تقاضای زائران اربعین هستند. به کسانی که قصد سفرهای داخلی دارند پیشنهاد می‌کنیم انواع دیگر وسایل نقلیه را امتحان کنند. البته ما برای مسافران داخل کشور هم در حدی که لطمه‌ای به جابه‌جایی زائران اربعین نزند، ظرفیت محدودمان را به‌صورت روزفروش انجام خواهیم داد.

احمدرضا عامری،رییس اتحادیه شرکت‌های تعاونی مسافربری، نیز گفت: با توجه به اربعین، مسلما تعداد سفرها افزایش یافته و به همان نسبت، اتوبوس‌های فعلی جوابگو نیست. تعداد اتوبوس‌ها نیز نسبت به سال‌های گذشته با توجه به اینکه تولید داخلی نداریم، افزایشی نداشته است.

وی خاطرنشان کرد: چون در شرایط خاصی در ایام اربعین هستیم و تعدادی از هموطنان هم قصد دارند به کربلا سفر کنند، از آنجایی که دستورالعمل‌های بخش حاکمیتی مبنی‌بر اولویت‌بخشی به سفرهای اربعین است،  ما از سایر هموطنان خود که قصد سفر در آخرین روزهای تابستان را دارند و با کمبود اتوبوس مواجه شده‌اند، عذرخواهی می‌کنیم.

امیرحسین عظیمی، خبرنگار سیستان و بلوچستان نیز در همین راستا، نوشت: «اتوبوس‌های ترمینال چابهار را برای جابه‌جایی زائران اربعین برده‌اند و مردم محرومی که ناچار هستند برای مسافت‌های طولانی و جاده‌های بدوی سیستان و بلوچستان از اتوبوس استفاده کنند، سرگردان شده‌اند.»

 

ازدحام جمعیت در مرز خسروی «مشکل‌ساز شد»

در خبری دیگر، سفیر ایران در عراق گفت: ازدحام جمعیت در مرز خسروی مشکلاتی را به وجود آورده بود و در همین چارچوب مقامات عراق دستور دادند که مرز موقت بسته شود.

محمدکاظم آل صادق در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: در حال رایزنی هستیم تا مشکل تردد در مرز خسروی حل شود و زائران بتوانند بار دیگر از این مرز برای تردد به عراق استفاده کنند.

وی با بیان اینکه با مدیریتی که صورت گرفت جمعیت در مرز تخلیه شده و تلاش شد تا موضوع مدیریت شود، ادامه داد: رایزنی بین مقامات دو کشور برای حل مسئله به وجود آمده ادامه دارد و امیدواریم که در پی این رایزنی‌ها شرایط به حالت عادی برگردد و مرز بار دیگر باز شود.