در حالی طرح «پارک حاشیه‌ای» در برخی از مناطق تهران اجرا شده و قرار است در مناطق یک، ۴، ۸، ۱۳، ۱۴، ۵، ۲۱، ۲۲، ۹، ۳، ۱۱، ۱۲، ۲، ۱۰، ۱۷ نیز اجرا شود که هنوز اکثر شهروندان اطلاع ندارند که بابت هر ساعت پاک خودرو در پارک‌های حاشیه‌ای باید ۴۰۰۰ تومان بدهند.

به گزارش تسنیم، اخذ مبلغی از شهروندان بابت "پارک حاشیه‌ای" معابر شهری تهران یکی از برنامه‌های معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران و مصوب شورای شهر بوده و هدف از اجرای آن، مدیریت تقاضای سفر، ساماندهی ترافیکی معابر، عدالت در دسترسی به جای پارک، جلوگیری از تخلفات ساکن و پارک دوبل و کاهش ترافیک خودرو‌های سرگردان خواهان جای پارک اعلام شده است.

همچنین توقف خودرو‌ها در پارک حاشیه‌ای معابر به‌صورت کوتاه مدت بوده و خروجی اصلی اجرای طرح مدیریت هوشمند پارک حاشیه ای، کاهش بار ترافیکی معابر و روان‌سازی جریان ترافیک گفته شده است.

شاید این سؤال برای بسیاری از شهروندان مطرح شود که پارک حاشیه‌ای چیست؟ بر همین اساس و بنابر تعریفی که توسط شهرداری ارائه شده، پارک حاشیه‌ای بخشی از فضای کار کنار خیابان است که به توقف وسایل نقلیه موتوری اختصاص پیدا می‌کند. از این نوع پارک برای دسترسی به مراکز خدماتی و فروشگاه‌ها در سریع‌ترین زمان ممکن و با کم‌ترین زمان ممکن استفاده می‌شود و تعرفه آن براساس ساعات پارک خودرو در پارک‌های حاشیه‌ای محاسبه می‌شود.

طبق ماده ۱۵ قانون تخلفات راهنمایی و رانندگی، پارک وسیله نقلیه در معابر شهری پرترافیک و در محدوده زمانی ۷ تا ۲۱ روز‌های کاری بدون پرداخت حق توقف پس از نیم ساعت اول به منزله ارتکاب تخلف (پارک ممنوع) خواهد بود.

اگر چه طرح مدیریت هوشمند پارک حاشیه‌ای بنا بر اعلام شهرداری تهران چند سالی است که در برخی از معابر پایتخت اجرا می‌شود، اما شهروندان تهرانی، نقد‌های زیادی به نحوه اجرای پارک حاشیه‌ای دارند.

در طرح مدیریت هوشمند پارک حاشیه‌ای، اطلاع‌رسانی درست و کافی از سوی شهرداری تهران صورت نگرفته است، اگر چه مسئولان شهری می‌گویند در این زمینه اطلاع‌رسانی در قالب (نصب بنر و تابلو) در معابر کرده‌اند، اما بسیاری از شهروندان از کم و کیف این طرح و اینکه به واسطه پارک خودرو خود در حاشیه برخی معابر باید پول پرداخت کنند، بی‌خبرند!

نقد دیگر وارده شهروندان این است که در زمان پارک خودرو‌ها از سوی شهروندان در کنار خیابان‌هایی که مشمول پارک حاشیه‌ای است، هیچ پیامکی مبنی بر اینکه محل پارک شده جزء پارک حاشیه‌ای است برای مالک خودرو ارسال نمی‌شود و بسیاری از شهروندان پس از ماه‌ها پارک کردن خودرو خود در چنین معابری و پس از مراجعه به حساب کاربری خود در "تهران من" از ثبت هزینه‌های سنگین انباشت شده برای خودرو خود مطلع می‌شوند!

یکی دیگر از نواقص و ایرادات وارد شده از سوی شهروندان به نحوه اجرای طرح پارک حاشیه‌ای، نحوه محاسبه هزینه‌های پارک حاشیه‌ای است به طوری که نرخ پارک حاشیه‌ای امسال نسبت به سال قبل ۲۸ درصد افزایش یافته است!

نکته و ابهام عجیب دیگر این طرح این است که برخی شهروندان امسال پس از مراجعه به حساب کاربری خود در تهران من متوجه شده‌اند که در خرداد ماه امسال در حساب آن‌ها بدهی مربوط به سال ۹۸ بابت پارک حاشیه‌ای ثبت شده در حالیکه در سال ۹۸، ۹۹ و ۱۴۰۰ هیچ بدهی بابت پارک حاشیه‌ای برای آن‌ها به ثبت نرسیده بوده!

در همین ارتباط در تاریخ دهم بهمن سال گذشته، اعضای شورای شهر تهران، لایحه شهرداری تهران در خصوص تعیین نرخ عوارض پارک حاشیه‌ای را در دستور کاری خود قرار دادند و بر اساس آن، نرخ عوارض پارک حاشیه‌ای در پایتخت برای سال ۱۴۰۱ به تصویب رسید.

بر همین اساس نرخ پارک حاشیه‌ای برای سواری و وانت به ازای هر نیم ساعت توقف در معابری که شورای ترافیک شهر تهران تصویب کرده است (تا مدت زمان حداکثر ۲ ساعت) تعرفه ۱۶۰۰ تومان و سپس به ازای هر نیم ساعت توقف (پس از گذشت ۲ ساعت) تعرفه ۲ هزار تومان دریافت می‌شود. همچنین این تعرفه برای کامیونت و مینی‌بوس (تا مدت زمان حداکثر ۲ ساعت) تعرفه ۳ هزار ۲۰۰ تومان و سپس به ازای هر نیم ساعت توقف (پس از گذشت ۲ ساعت) تعرفه ۳ هزار ۹۰۰ تومان دریافت می‌شود.

همچنین بر اساس این مصوبه، اجرای پارک حاشیه‌ای از سوی شهردار تهران به صورت مناقصه به پیمانکاران واگذار می‌شود در واقع پیمانکاران با استفاده از خودرود‌های مجهز به دوربین در معابر مشخص شده از خودرو‌های پارک شده در فضا‌های پارک حاشیه‌ای تصویربرداری و آن را ثبت و براساس تعرفه تصویب شده از سوی شورای شهر تهران آن را از رانندگان دریافت می‌کنند.

معاون بهره‌برداری از سیستم‌های حمل و نقل سازمان حمل و نقل و ترافیک تهران در این مورد به خبرنگار تسنیم گفت: مدیریت پارک حاشیه‌ای در معابری عملیاتی خواهد شد که در شورای حمل و نقل و ترافیک شهر تهران مصوب شده است و اکثراً این معابر در کنار کاربری‌های تجاری و اداری و معابر شریانی هستند.

 

"عمار سعیدیان‌فر" درخصوص تعرفه پارک حاشیه‌ای تصریح کرد: در خصوص وسایل نقلیه از جمله سواری یا وانت به ازای هر نیم ساعت توقف در معابری که شورای ترافیک شهر تهران تصویب کرده است (تا مدت زمان حداکثر ۲ ساعت) تعرفه ۱۶۰۰ تومان و سپس به ازای هر نیم ساعت توقف (پس از گذشت ۲ ساعت) تعرفه ۲ هزار تومان دریافت می‌شود.