رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان گفت: دانش‌آموزان ما در یک هنرنمایی آشکار از گروه ۱۰ نفره‌ای که اعزام شده بودند ۹ نفر مدال طلا گرفتند و یک نفر نیز موفق به کسب مدال نقره شد. بر این اساس پرمدال‌ترین کشور بعد از ایران، آمریکا بود که فقط توانست سه مدال طلا بگیرد و این تفاوت بسیار بارز و چشمگیر است.

الهام یاوری در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به موفقیت دانش‌آموزان ایرانی در المپیاد جهانی نجوم، بر لزوم فرهنگ‌سازی برای شرکت دختران در المپیادهای جهانی تاکید کرد.

رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان درباره امتیازهایی که برای این دانش‌آموزان در نظر گرفته شده، اظهار کرد: مدال آوران المپیاد از کنکور معاف هستند و در هر رشته و دانشگاهی که بخواهند می‌توانند ادامه تحصیل بدهند. در یک تفاهمی که اخیرا بنیاد ملی نخبگان و معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری و وزارت علوم انجام داده‌اند بورسیه‌های تحصیلی و تسهیلاتی برای پذیرش بدون کنکور از کارشناسی به کارشناسی ارشد و دکتری در نظر گرفته شده است. همچنین تسهیلاتی برای عضویت این افراد در هئیت علمی دانشگاه‌ها در نظر گرفته شده است. این افراد عضو بنیاد ملی نخبگان و باشگاه دانش پژوهان جوان نیز می‌شوند و از حمایت‌های دیگری هم برخوردار خواهند شد.

رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان در ادامه درمورد این موفقیت تصریح کرد: ما تا به حال چنین موفقیتی با این میزان مدال را تجربه نکرده بودیم و در نوع خود اتفاق بزرگی است. 

یاوری در پاسخ به این سوال که آیا بین این ۱۰ نفر مدال آور، دانش آموز دختر نیز بوده است یا خیر توضیح داد: خیر همه این دانش آموزان پسر بودند. 

او با بیان اینکه پسر بودن همه تیم هیچ دلیل خاصی ندارد، گفت: البته ما به این مسئله توجه داریم. یادآوری می‌کنم که در تعداد دانش آموزان مدال‌آور کشوری ما که یک مرحله قبل از این المپیاد جهانی است، اتفاقا تعداد دختران در حال پیشرفت است، اما تا به قله برسد و دانش آموزان دختر مدال‌آور ما در عرصه جهانی نیز بیشتر شوند، قدری زمان لازم است.

یاوری افزود: سال قبل تعداد دخترانی که در المپیاد کشوری مدال‌آور بودند، حدود ۳۰ درصد بود، اما امسال رشد داشته و به بیش از ۳۰ درصد رسیده است. ما تلاش می‌کنیم تعداد دختران المپیادی را بیشتر کنیم، اما این هدف زمان می‌برد به این دلیل که هم فرهنگ می‌خواهد، هم امکانات و هم اختیاراتی لازم است. 

او در مورد اینکه آیا مسائل فرهنگی-اجتماعی نیز در تعداد دختران المپیادی موثر است، عنوان کرد: بله قطعا همینطور است، اینکه دختران ما علاقه‌مند باشند و ریسک کنند و وارد فضا شوند و برای این هدف زحمت بکشند و اعتماد به نفس داشته باشند و تصمیم بگیرند که واقعا کار کنند، خیلی مهم است. 

رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان با تاکید بر تاریخ موفق حضور دختران در المپیاد گفت: البته باید توجه کنیم در تاریخ ۳۰ سال گذشته نمونه‌های بسیار خوبی از دختران مدال‌آور در المپیاد داشته‌ایم که در سالهای اخیر مقداری کمرنگ شده و انشالله ما تلاش می‌کنیم این مسئله را جبران کنیم.

شایان ذکر است؛ در پانزدهمین المپیاد جهانی نجوم و اخترفیزیک (IOAA2022) که در شهر کوتایسی گرجستان برگزار شد، تیم دانش‌آموزان جمهوری اسلامی ایران، مهدی استادمحمدی، سپهرسلامت، محمدمهدی عابدیان، فرهاد عزیزی سطری، سیدیوسف میریوسفی، سهند اسماعیل‌زاده، سهند اکرمی‌پور، آریا قنبری، آرسام مجد به مدال طلا و علیرضا اعلایی هره‌دشت به مدال نقره دست یافتند.