با حاکمیت تفکر سنتی بر راهنمایی‌ورانندگی

نشد که شهر را از خودروها پس بگیریم!

الهام فخاری، رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر در صفحه توییتر خود خبر از بازگشایی معبر داد و نوشت: ‌به پیشنهاد گروه‌هایی هم‌چون باهمستان و در راستای انجام شعار «شهر انسان‌محور»، چهارراه ولی‌عصر به‌طور موقت در محدوده خط عابرپیاده بازگشایی شد! 

بعد از آن روز شنبه ۱۰آذر ماه با حضور معاون حمل ونقل ترافیک شهرداری تهران یک قسمت از چهارراه بازگشایی شد. پورسیدآقایی در مراسم بازگشایی بخشی از چهارراه  گفت:  یک تغییر رویکرد در مدیریت شهری جدید وجود دارد که معتقدیم شهر باید از خودروها پس گرفته شود و به عابرین پیاده داده شود. در رویکرد گذشته که موجب اجرای طرح زیرگذر چهارراه ولیعصر شد، فرض بر این بود که ماشین‌ها سریع‌تر رد شوند و برای عابرین پیاده مشکلاتی ایجاد می‌شد. وی ادامه داد: با پلیس توافق کردیم یک مسیر بازگشایی شود و عملکرد عابرین پیاده را مشاهده کنیم تا ببینیم هنگامی که چراغ عابرین پیاده قرمز است مردم از سطح خیابان عبور می‌کنند یا خیر؟ البته در اینجا یک NGO نیز برای فرهنگ‌سازی کمک می‌کند تا هنگامی که چراغ عابرین قرمز است مردم از خیابان عبور نکنند. با این که معاون شهردار از هماهنگی با پلیس خبرداد، اما بعد از چند ساعت مجددا نرده‌های چهارراه ولیعصر  به هم جوش خورد و مردم محصور شدند.  سرهنگ سعید سپهری (سرکلانتر مرکز تهران بزرگ) در گفت‌وگویی  اعلام کرد: زمانی که زیرگذر در این منطقه نبود، عبور و مرور عابران پیاده باعث ایجاد ترافیک بسیار سنگین می‌شد. روزانه بیش از ۱۵ هزار عابر از این زیرگذر تردد می‌کنند و در صورتی که قرار باشد خط عابر بازگشایی شود، مشکلات ترافیکی بسیاری برای این منطقه ایجاد خواهد شد، به‌گونه‌ای که پلیس مجبور است از طناب برای نگهداری مردم استفاده کند تا از حجم بار ترافیک خودروها کاسته شود. اما علی پیرحسین لو، مشاور اجتماعی معاونت حمل ونقل شکل مدیریت راهنمایی و رانندگی در تهران  را سنتی دانست و گفت: این طرز فکر که پیاده را چندین متر به بالا و پایین زمین بفرستیم تا خودروها سریع‌تر حرکت کنند، کاملا منسوخ شده است. اتفاقا برعکس؛ همه دنبال این هستند که سرعت مجاز خودروها را کم کنند و عرض خیابان را به نفع پیاده‌رو کاهش دهند تا جاذبه استفاده از خودروی شخصی کم شود. نمی‌شود برای خودروها فرش قرمز پهن کنیم و بعد انتظار داشته باشیم نیایند.

    


یک مسئول خبر داد:

گفت‌وگوی چهره به چهره ایرانی‌ها؛ روزانه نیم ساعت

مشاور زنان و خانواده وزیر کشور با بیان این‌که گفت‌وگوی چهره‌به‌چهره اعضا در یک خانواده ایرانی به روزی 30 دقیقه تقلیل یافته است، از اجرای طرح گفت‌وگوی ملی خانواده و بین نسلی خبر داد.فریبا نظری با بیان این‌که روابط صمیمانه اعضای خانواده ایرانی به مدت زمان اندکی تقلیل یافته است، افزود: باید در تعامل افراد خانواده به وضعیت نرمال و طبیعی برسیم. نتیجه مطالعات نشان می‌دهد ارتباط صمیمانه و گفت‌وگوی اعضای خانواده کاهش یافته است در حالی‌که  «گفت‌وگو» منجر به کاهش بحران و تنش و اختلافات آتی می‌شود. وی افزود: اگر در خانواده زمینه مناسب گفت‌وگو فراهم شود، آرامش به سطوح میانی جامعه از جمله مدرسه و گروه همسالان و فضاهای آموزشی انتقال می‌یابد.نظری وضعیت کنونی در حوزه صمیمیت خانواده را در سطح هشدار عنوان کرد و گفت: اولا باید این وضعیت را اعلام کنیم و در عین باید نگران سرانه گفت‌وگو و تعامل صمیمانه اعضای خانواده باهم باشیم. در این حوزه کار باید به دست یک متخصص کاردان سپرده شود و به همین دلیل انجمن جامعه‌شناسی در تک تک استان‌ها با کمک استانداری‌ها متولی این کار شده است. وی تصریح کرد: افراد خانواده در این طرح اجباری برای گفت‌وگو ندارند، اما وقتی این بحث در سطح کلان جامعه مطرح می‌شود، مسئله گفت‌وگوی اعضای خانواده اولویت پیدا می‌کند. در شیوه اجرای این کار که توسط انجمن جامعه‌شناسی انجام می‌شود، از گروه‌های مرجع نظیر نماینده کانون‌های مردم‌نهاد، فعالان اجتماعی در زمینه جامعه‌شناسی، مددکاری و روانشناسی و مدیران دستگاه‌های اجرایی نظیر آموزش و پرورش دعوت به عمل می‌آید.