نایب رئیس انجمن اهدای عضو ایرانیان به مناسبت روز ملی اهدای عضو، با بیان اینکه در سال ۱۴۰۰ مجموعا ۲۸۳۷ پیوند در کشور انجام شده است، درباره چرایی کاهش شاخص اهدای عضو ایران و وضعیت لیست انتظار بیماران پیوندی توضیح داد.

امید قبادی در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: ما در سال ۱۳۹۸ با ۱۰۷۸ اهدای عضو، شاخص اهدای عضومان ۱۴.۳ بود که بر این اساس ایران رتبه اول تمام کشورهای قاره آسیا در این حوزه کسب کرد و با فاصله بسیار زیاد رتبه دوم از آن فلسطین اشغالی شد. در سال ۱۳۹۹ که بحران کرونا بود، میزان اهدای عضو و پیوند اعضا در تمام کشورها بین ۱۵ تا ۷۰ درصد اُفت کرد. در ایران هم ۵۳ درصد اُفت اهدای عضو و پیوند اعضا داشتیم که چندین دلیل داشت؛ یکی اینکه برخی افراد مرگ مغزی به کووید مبتلا بودند که در کووید تا یک و نیم ماه بعد از منفی شدن آزمایشات اجازه اهدای عضو وجود ندارد. دوم اینکه فردی که پیوند عضو انجام می‌دهد، داروهای مهارکننده سیستم ایمنی مصرف می‌کند و این باعث می‌شود که احتمال ابتلایش به ویروس کرونا، چندین برابر یک فرد معمولی شود. زیرا داریم سیستم ایمنی او را مهار می‌کنیم. در نتیجه تمام کشورها تمام تلاش‌شان را انجام می‌دادند که تا حد ممکن پیوند انجام ندهند، مگر اینکه بحث مرگ و زندگی در میان باشد.

وی افزود: در عین حال تمامی پرسنل واحدهای اهدای عضو و پیوند اعضاء مشغول کنترل و درمان بیماری کرونا شده بودند. بر همین اساس بود که شاخص اهدای عضو کشورمان در سال ۱۳۹۹ شاخص اهدای عضو کشور به ۷.۹ کاهش یافت. منتها باتوجه به واکسینه شدن مردم، افزایش فرهنگ رعایت مسائل بهداشتی و همچنین تصویب دستورالعمل‌های ویژه برای اهدای عضو، پیوند و کرونا در وزارت بهداشت، توانستیم به صورت قابل توجهی این اُفت را جبران کنیم و شاخص اهدای عضومان در سال ۱۴۰۰ به ۱۱.۰۷ رسید. در یک ماه‌ونیم ابتدایی سال ۱۴۰۱ هم رشد ویژه‌تری نسبت به سال قبل داریم و امیدوارم در سال جاری بتوانیم تعداد بیشتری از بیماران نیازمند پیوند را حتی نسبت به سال ۱۳۹۸ درمان کنیم.

درباره وضعیت اهدای عضو در سال گذشته، گفت: شاخص اهدای عضو در سال ۱۴۰۰، بالغ بر ۱۱.۰۷ بوده است و ۹۲۵ اهدای عضو داشتیم. این درحالی است که شاخص اهدای عضو در سال ۱۳۹۸، ۱۴.۳ بوده، اما در سال ۱۳۹۹ شاخص اهدا ۷.۹ بوده است.

۲۵هزار بیمار نیازمند پیوند عضو در لیست انتظار

قبادی درباره وضعیت بیماران نیازمند پیوند عضوی که در لیست انتظار قرار دارند، گفت: قبل از کرونا ۲۵هزار نفر در لیست انتظار پیوند بودند که روزانه هفت تا ۱۰ نفر آنها فوت می‌کرد؛ یعنی هر دو تا سه ساعت یک نفر از این بیماران فوت می‌کردند. در دوران کرونا این میزان به دلیل افت ۵۰ درصدی اهدای عضو در کشور طبیعتا باید دو برابر شده باشد، اما آمار متقن و آنالیز شده‌ای هنوز به دست‌مان نرسیده است. در عین حال در سال ۱۴۰۰ هم ۲۵هزار هزار بیمار در لیست اننظار پیوند قرار داشتند که مجددا مرگ‌ومیر لیست انتظار کاهش یافته و به حد سال ۱۳۹۸ رسیده است.

بروز سالانه ۵ تا ۸ هزار مرگ مغزی در کشور

وی درباره میزان بروز مرگ مغزی در کشور و وضعیت رضایت به اهدای عضو، گفت: سالانه در ایران حدود ۵ تا ۸ هزار نفر دچار مرگ مغزی می‌شوند که حدود ۳۰۰۰ نفرشان قابلیت اهدای عضو دارند، اما از این تعداد تقریبا ۱۰۰۰ نفر یعنی یک‌سوم‌شان به اهدای عضو می‌رسند که مهم‌ترین دلیل آن عدم رضایت است.

قبادی افزود: آمار رضایت به اهدای عضومان در کشور در سال ۱۳۸۴، پنج درصد بود، اما با کمک سازمان‌های فرهنگساز و رسانه‌ها، اکنون این عدد به بالغ بر ۷۰ درصد رسیده است، اما با این حال تا رسیدن به شاخص اهدای عضو قابل قبول فاصله داریم. در حال حاضر شاخص اهدای عضومان ۱۱.۷ بوده است، اما شاخص اهدای عضو مورد قبول در ایران با توجه به تصادفات و ... ۳۰ است و به این معناست که یک سوم شاخص را توانستیم محقق کنیم. امیدوارم بتوانیم با کمک نهادهای فرهنگساز، رسانه‌ها و ... فرهنگ مرگ مغزی مساوی با مرگ را نهادینه کنیم.