روز گذشته پایتخت به دلیل آلودگی هوا و وجود ریزگردها تعطیل شد. این در حالی است که با شروع روزهای گرم سال «ازن» بار دیگر به یکی از آلاینده‌های شاخص تهران تبدیل شده. ورود توده‌های گرد و خاک در برخی از روزهای هفته‌های اخیر، غلظت ذرات معلق را نیز در پایتخت بالا برده است.

دمای هوا بستری مناسب برای تولید ازن

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران می‌گوید: با افزایش دما و وجود اکسیدهای نیتروژن و آلاینده‌های آلی فرار، شرایط برای تولید آلاینده ازن  فراهم می‌شود.

محمدمهدی میرزائی قمی با اشاره به افزایش غلظت آلاینده ازن و بالا رفتن نسبی شاخص آلاینده دی‌اکسید نیتروژن طی روزهای گذشته خاطرنشان کرد: آلاینده دی‌اکسید نیتروژن یکشنبه (۲۵ اردیبهشت) تبدیل به آلاینده شاخص هوای تهران شد. در کنار آن، از بعد از ظهر همان روز دمای هوا افزایش یافت و در ساعاتی به ۲۸ درجه سانتیگراد نیز رسید و بستر مناسبی برای افزایش تولید ازن ایجاد شد.

دیروز وضعیت هوای تهران قرمز بود

بر اساس آخرین گزارش‌ها میانگین کیفیت هوای پایتخت با آلاینده شاخص ذرات معلق کمتر از ۱۰ میکرون ، ۱۷۹ و در شرایط ناسالم برای همه گروه‌ها بود. بر این اساس هوای ۲۵ ایستگاه در وضعیت قرمز قرار داشت.

روز گذشته کیفیت هوا در ایستگاه تربیت مدرس (منطقه ۶) در شرایط بسیار ناسالم قرار داشت. همچنین «تربیت مدرس» با شاخص ۲۲۸  آلوده‌ترین ایستگاه تهران بوده است. از سوی دیگر برخی از کارشناسان احتمال دادند که در صورت بالا رفتن میزان آلاینده‌ها روز چهارشنبه نیز تعطیل شود.

 13مرگ در هر دقیقه به دلیل آلودگی هوا

آلودگی هوا و عوارض ناشی از آن مانند سرطان ریه و بیماری‌های قلبی، در هر دقیقه ۱۳ نفر قربانی می‌گیرد و امروزه بحران آب و هوا یک بحران بهداشتی است.

رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت تأکید دارد که آلودگی هوای ناشی از گرد و غبار تفاوتی با آلودگی هوای ناشی از تردد خودروها در فصل سرد سال ندارد. به گفته او در آلودگی هوا ناشی از گرد و غبار خطر بروز بیماری‌های تنفسی،‌ بیماری‌های قلبی، افزایش علائم بیماری‌های تنفسی، افزایش مراجعه به مراکز درمانی به دلیل خس خس سینه و سرفه و تشدید علائم آسم در مبتلایان به این بیماری وجود دارد.

دکتر عباس شاهسونی، درباره اینکه آیا آلودگی هوای ناشی از گرد و غبار خطر کمتری نسبت به آلودگی در فصول سرد سال ناشی از تردد خودروها دارد، اعلام کرد: این موضوع درست نیست. مبنای آلودگی هوا ذرات معلق و اندازه این ذرات است و جنس آن‌ها اهمیتی ندارد. ممکن است جنس این دو ذره متفاوت باشد اما در هیچ دستورالعملی نیامده است که جنس خاصی از ذرات معلق تأثیر خاصی بر میزان آلودگی هوا دارند. او همچنین عنوان کرده بود که «خطر ناشی از این نوع آلودگی هوا می‌تواند سبب بروز مرگ زودرس نیز باشد.»

در شرایطی که بررسی‌ها نشان می‌دهد که تعداد روزهای نامطلوب هوای کلان‌شهر تهران در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹ کاهش یافته است؛ طی سال قبل در مجموع ۲ روز شرایط پاک، ۲۴۹ روز شرایط قابل قبول، ۱۰۸ روز ناسالم برای گروه‌های حساس و ۶ روز ناسالم برای همه اقشار در پایتخت ثبت شده است. اولین ماه سال ۱۴۰۱ نیز خالی از روزهای بدون آلودگی نبود. بر اساس اطلاعات ثبت شده در ایستگاه‌های سنجش کیفیت هوای تهران، تعداد روزهای قابل قبول فروردین سال ۱۴۰۱ نسبت به سال گذشته سه روز کاهش و تعداد روزهای ناسالم یک روز افزایش یافت؛ حتی یک روز هم با رسیدن شاخص آلودگی هوا به عدد ۳۳۲، پایتخت شرایط خطرناک را تجربه کرد؛ موضوعی که شاید با توجه به افزایش موارد مرگ و میر منتسب به آلودگی هوا بتواند هشداری جدی برای کنترل شرایط باشد.

پیش‌تر شاهسونی گفته بود: در تهران به طور میانگین در سال ۱۳۹۹ تعداد ۳۷۵۱ مرگ منتسب به مواجهه با ذرات معلق رخ داده است و همه اهالی شهر تهران هم تحت تأثیر آلودگی هوا بوده‌اند.