با هجوم توده ریزگرد به کشور و تشدید آن از عصر دیروز، رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی بی‌تدبیری را عامل تشدید آلودگی هوا دانست و گفت: متاسفانه دولت هم در بودجه پارسال و هم بودجه امسال هرگونه اعتبار در مورد مقابله با ریزگردها را حذف کرده است.

سمیه رفیعی در گفتگو با فارس، با انتقاد از اطلاع‌رسانی در خصوص ورود ریزگردها به پایتخت گفت: ورود ریزگردها به پایتخت باید حداقل بین ۲۴ تا ۳۶ ساعت قبل توسط سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌شد.

او افزود: پس از پیش‌بینی سازمان هواشناسی قاعدتا ستاد مدیریت بحران و دانشگاه علوم پزشکی و محیط زیست از طریق رسانه‌ها باید موضوع را به مردم اطلاع می‌دادند. از طرفی اطلاعات ایستگاه‌های سنجش کیفیت هوا باید توسط سازمان محیط زیست به علوم پزشکی ارسال می‌شد که یا از طریق علوم پزشکی اطلاع‌رسانی عمومی صورت می‌گرفت یا خود سازمان محیط زیست وضعیت سریعا اعلام می‌کرد که متاسفانه تا چند ساعت بعد از ورود سامانه ریزگردها اطلاع‌رسانی عمومی انجام نشد.

 رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس با اشاره به این که باید تصمیم‌گیری‌ها پیشگیرانه باشد گفت: جلسه مدیریت آلودگی هوای استان تهران با حضور اعضا باید حداقل یک تا دو روز قبل تشکیل و موارد لازم پیش‌بینی و مراتب جهت تصمیم گیری به استانداری و نهادهای ذیربط اعلام می‌شد که این امر نیز صورت نگرفته است.

وی به اعتبارات مقابله با ریزگردها اشاره و تاکید کرد: متاسفانه دولت هم در بودجه پارسال و هم در بودجه امسال هرگونه اعتبار در خصوص مقابله یا مدیریت ریزگردها را حذف کرد!

 رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس گفت: هر چند مبادی ورودی این مساله از مرزهای غربی و جنوب و جنوب غربی است و بیشتر کانون‌ها خارجی است؛ اما قاعدتا باید جهت برنامه‌های بعدی بودجه لازم تخصیص پیدا می‌کرد که متاسفانه این امر هم مغفول ماند و مرکز ملی مقابله با ریزگردها در سازمان محیط زیست دقیقا معلوم نیست چرا این درخواست برای تامین اعتبارات لازم در خصوص این معضل در شرایط بحرانی نداشت و پیگیر نبوده است.

وی با اشاره به مصوبات فراکسیون محیط زیست در سال گذشته در خصوص آلودگی هوای تهران گفت: بر این اساس ایستگاه‌های سنجش کیفیت هوا باید مرتبا به‌روزرسانی و کالیبره شوند. رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس بر لزوم بررسی و رایزنی جدی دیپلماسی در خصوص ریزگردها تاکید کرد و گفت: احتمال اینکه ما از شرایط هشدار و اضطرار به شرایط مداوم بحران برسیم کم نیست و اگر این وضعیت ادامه داشته باشد قاعدتا در فصل تابستان و پاییز هم با اختلاط ریزگردها و شرایط آلودگی هوای تهران قطعا مشکلات جدی خواهیم داشت.وی با تاکید بر این که مقابله با ریزگردها و آلودگی هوا بیشتر از همه به توان مدیریتی نیازمند است خاطرنشان کرد: آلودگی هوا نیازمند مدیریت واحد است و فقدان مدیریت واحد در این حوزه بسیار مشهود است.

رفیعی از پیگیری موضوع ریزگردها در فراکسیون محیط زیست مجلس خبر داد و تصریح کرد: مجلس این موضوع را در راستای تحقق قانون هوای پاک پیگیری می‌کند و با هرگونه سهل‌انگاری مدیریت آلودگی هوا برخورد می‌کند.

تشدید وضعیت آلودگی هوا

با تشدید فعالیت‌های گردوخاک در کشور از ظهر شنبه، صادق ضیائیان مدیرکل مرکز پیش‌بینی سازمان هواشناسی گفت: از امروز یکشنبه به مرور شاهد کاهش این میزان از گرد وخاک در تهران و سایر شهر‌ها خواهیم بود.

این در حالی است که بعد از جلسه جمعه شب کمیته اضطرار آلودگی هوای استان تهران، منصوری استاندار تهران اعلام کرد که با توجه به کاهش آلودگی هوا و ادامه این روند تهران شنبه تعطیل نیست و ادارات و مراکز آموزشی تعطیل نخواهند بود.

تاثیرات وحشتناک ریزگردها بر بدن

در همین باره یک فوق تخصص ریه درباره تاثیرات مخرب گرد و خاک بر روی سلامتی بدن گفت: ریزگرد بر تمام سیستم‌های بدن تاثیر دارد؛ یک تاثیر بر چشم انسان است و دید را محدودتر می‌کند و دامنه دید کمتر می‌شود. بر روی گوش و حلق و بینی تاثیر دارد و تحت تاثیر این آلایندگی‌ها عفونت‌ها ایجاد می‌شود و می‌تواند بر روی مغز نیز اثر بگذارد و ایجاد سردرد کند و شخص دچار عدم تمرکز شود. تمام سیستم‌های بدن می‌تواند تحت تاثیر قرار بگیرد.

دکتر محمدرضا زاهدپور انارکی با ابراز تعجب از اینکه چرا با این سطح از آلاینده تعطیلی اعلام نشد است گفت: گردوخاک‌ها تا انتهای ریه می‌روند و وارد خون می‌شوند. علاوه بر گردوغبار آلاینده‌های شیمیایی نیز در این وضعیت در هوا وجود دارد.

این متخصص ریه گفت: بهترین توصیه این است که مردم کمتر از خانه خارج شوند. چرا که وضعیت آلودگی هوا و آلاینده‌ها می‌تواند گسترش دهنده بیماری کووید باشد.