ریحانه جولایی

دیگر چیزی تا نوروز نمانده است و هر طرف که نگاه کنیم نشانه‌ای از بهار می‌بینیم. در روزهای بهاری بسیاری از مردم بار سفر می‌بندند و برخی هم در شهر خود می‌مانند و از خلوتی و آرامشی که برای چند روز در شهر ایجاد می‌شود لذت می‌برند. چه اهل سفر رفتن باشید و چه اهل در خانه ماندن بد نیست بدانید تمهیدات دولت برای نوروز چیست و اینکه طبیعت‌گردان، گردشگران و آن‌هایی که دوست دارند تعطیلات نوروز در خانه بمانند، هریک چه نظری دارند.

رانندگان دو دز واکسن‌نزده‌ جریمه می‌شوند

تا بوده نوروز فصل سفر بوده و امسال هم به نظر می‌رسد بسیاری بعد از دو سال سخت حالا قصد دارند به سفر بروند و از همین رو هم پلیس راهور پیش‌بینی کرده که امسال سال پر سفری خواهد بود. آرام شدن نسبی کرونا و واکسیناسیون گسترده خیال بسیاری را راحت کرده تا با تزریق دو یا سه دز  واکسن امسال بتوانند یک تعطیلات خوب داشته باشند.

برای آن دسته از مردم که با خودروی شخصی سفر می‌کنند یک سری قوانین در نظر گرفته شده است. چندی پیش برخی مسئولین اعلام کردند رانندگانی که با خودروی شخصی قصد سفر دارند باید در سامانه‌ای ثبت‌نام کنند اما کمی بعدتر گفته شد این کار لازم نیست و حالا بر اساس آخرین اطلاعات برای اعمال محدودیت تردد، کد ملی صاحب پلاک خودرو ملاک است.

صاحبان پلاک خودروی شخصی که الزاماتی نظیر تزریق دو نوبت واکسن کووید ۱۹ و نبودن در حالت قرنطینه بیماری و سپری کردن دوران قرنطینه لازم برای افراد دارای تست مثبت کرونا را رعایت کنند، مجاز به سفر خواهند بود. البته برای نقض‌کنندگان الزامات تردد خودروهای شخصی در هر ۲۴ ساعت، مبلغ یک میلیون تومان جریمه، اعمال خواهد شد.

محدودیت در رنگ‌بندی استان‌ها اعمال نمی‌شود

یک خبر خوب دیگر برای کسانی که قصد سفر دارند. وزیر بهداشت اعلام کرد به دلیل اینکه مردم در برابر ویروس کرونا واکسینه شده‌اند و کشور شرایط نسبتاً مناسبی دارد، محدودیت‌های سابق در رنگ‌بندی‌ها دیگر اعمال نمی‌شود.

بهرام عین‌الهی گفت: به همین منظور این محدودیت‌ها فقط برای کسانی اعمال می‌شود که هنوز واکسن نزده‌اند و در برابر ویروس کرونا ایمنی لازم را ندارند.او خاطرنشان کرد: در این راستا افرادی که می‌خواهند در تعطیلات نوروز از شهری به شهر دیگر مسافرت کنند، دوربین‌های راهور، پلاک ماشین آن‌ها را شناسایی می‌کند و اگر پلاک متعلق به کسی باشد که واکسن نزده باشد، جریمه می‌شود.

احمد وحیدی، وزیر کشور هم درباره افرادی که واکسن نزده‌اند، گفت: افرادی که واکسن دریافت نکردند مشخص هستند و خودروهایشان هم معلوم است. اگر این افراد در ترددها مشاهده شوند، جریمه می‌شوند. بر اساس سامانه دو دز واکسن ملاک است اما تأکید جدی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی این است که همه دز سوم را دریافت کنند چون در برخی از افرادی که دز دوم را زده‌اند ایمنی‌زایی از بین رفته و تأکید بر دریافت دز سوم است هرچند فعلاً ملاک ارزیابی‌ها دو دز است.

محدودیت‌های ترافیکی برای سفر به شمال

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که تمام شرایط بالا را دارید، یعنی واکسن کرونا را تزریق کرده‌اید و دوره قرنطینه خود را هم پشت سر گذاشته‌اید راه برای یک سفر خوب باز است. بر اساس اعلام پلیس راه اکثر جاده‌های کشور باز است و مشکلی در رفت و آمد مسافران وجود ندارد.

شمال ایران یکی از اصلی‌ترین مقاصد سفرهای نوروزی است. بر همین اساس برای داشتن یک سفر راحت و بی‌خطر روز گذشته رئیس پلیس راه البرز گفت که تردد انواع وسیله نقلیه از ساعت ۱۲ روزهای چهارشنبه ۲۵ تا یکشنبه ۲۹ اسفند امسال از مرزن آباد به سمت کرج ممنوع می‌شود.

طبق گفته‌های سرهنگ رضا گودرزی تردد انواع وسیله نقلیه روزهای ۲۵ تا ۲۹ اسفند از ساعت ۱۶ تا ۲۴ همان روز از میدان امیرکبیر و آزادراه تهران-شمال به سمت مازندران یک‌طرفه خواهد بود.همچنین تردد انواع وسیله روزهای ۴، ۵، ۱۲ و ۱۳ و ۱۴ فروردین سال آینده از ساعت ۱۲ تا ۲ بامداد روز بعد از میدان امیرکبیر و آزادراه تهران-شمال (انتهای بزرگراه آزادگان) به سمت مرزن آباد ممنوع می‌شود و تردد وسیله نقلیه از ساعت ۱۶ روزهای تعیین شده تا ساعت ۲ بامداد روز بعد از مرزن آباد به سمت کرج و تهران یک طرفه خواهد بود.

رئیس پلیس راه البرز گفت: در صورت افزایش حجم تردد در آزادراه تهران-شمال و کندی ترافیک در داخل تونل‌ها با اعلام مأموران پلیس راه مستقر در محل، از شمال به جنوب و جنوب به شمال به صورت مقطعی از ابتدای آزادراه در هر ۲ مسیر مسدود خواهد شد.

سال نو با طبیعت آغاز می‌شود

نوروز یکی از بهترین زمان‌ها برای سفر است. هم طبیعت زیباست و هم بیشتر مشاغل دو هفته ابتدایی فروردین را تعطیل هستند. یاسمن یک دختر طبیعت‌گرد است که به قول خودش از دی ماه برای سفر نوروز برنامه‌ریزی می‌کند. او که بیش از 6 سال است سبک کوله گردی و طبیعت‌گردی را برای سفر رفتن انتخاب کرده است به «توسعه ایرانی» می‌گوید: «من همیشه سفر می‌رفتم اما از زمانی که به صورت مستقل سفر کردن را شروع کردم تصمیم گرفتم طبیعت‌گردی کنم. چرا که در این سبک سفر چالش‌های زیادی پیش روی انسان است و هدف من از سفر تنها دیدن طبیعت نیست. یکی از اصلی‌ترین هدف‌هایم آمادگی در برابر شرایط سخت است.»یاسمن در پاسخ به این سؤال که هزینه سفرهایش از چه راهی تأمین می‌شود، می‌افزاید: «این روزها سفر رفتن بسیار پرهزینه شده است. مثلاً خانواده‌ها برای رفتن به یک سفر ساده باید چند میلیون تومان هزینه کنند. اما سبکی که ما سفر می‌کنیم بسیار کم‌هزینه‌تر است. دلیل اول اینکه ما در گروه هر جا که شرایط فراهم شود چادر می‌زنیم و شب را سر می‌کنیم. همین هزینه ندادن برای مکانی که در آن اقامت کنیم بخش زیادی از پول سفر را برایمان حفظ می‌کند. موضوع بعدی غذا خوردن است. ما از غذاهای خشک یا کنسروی استفاده می‌کنیم و همان‌جا با یک یا دو لیوان آب جوش غذایمان آماده است.»

نوروز 1401 بسیاری بعد از دو سال سخت قصد دارند به سفر بروند و از همین رو پلیس راهور پیش‌بینی کرده که امسال سال پر سفری خواهد بود. آرام شدن نسبی کرونا و واکسیناسیون گسترده نیز در این افزایش سفرها سهم بسزایی دارد

از او در مورد آسیب‌هایی که در سال‌های اخیر با افزایش تعداد طبیعت‌گردان به طبیعت وارد می‌شود، پرسیدم. او توضیح داد: «نمی‌توانیم بگوییم تمام آسیب‌هایی که در سال‌های اخیر پیش آمده بر گردن طبیعت‌گردان است. کسی که واقعاً طبیعت‌گرد باشد حواسش به طبیعت است. گروه ما زمانی که محل کمپ را ترک می‌کند تمام زباله‌ها جمع‌آوری می‌کند. بحث طبیعت‌گرد یا غیر طبیعت‌گرد نیست، بحث احساس مسئولیت است. این که بعضی در طبیعت‌ آفرود می‌کنند قطعاً طبیعت را نابود می‌کند اما اینکه بگوییم طبیعت‌گردان طبیعت را نابود می‌کنند درست نیست. الآن افراد زیادی در طبیعت می‌آیند، با موتور یا ماشین شخصی با صدای بلند موزیک و آتش‌هایی که خاموش نمی‌کنند و در نهایت انگشت اتهام نابودی طبیعت به سمت طبیعت‌گردان نشانه می‌رود.»

هزینه بالای یک سفر کوتاه خانوادگی

زهرا هم سفر رفتن را دوست دارد اما نه به سبک یاسمن، او معتقد است سفر باید درست و حسابی باشد. او به «توسعه ایرانی» می‌گوید: من و همسر و دخترم در سال شاید یک بار یا دو بار به سفر برویم که سفر اصلی همین نوروز است، برای همین من دوست دارم سفری برویم که در شهر باشد نه طبیعت. دوست داریم مرتب و تروتمیز سفر کنیم. در هتل خوبی اقامت داشته باشیم و این چند روز تعطیلات را به دیدن شهر و مناطق تاریخی یا دیدنی اختصاص دهیم. هر سال هم مبلغی را برای سفر نوروز کنار می‌گذاریم تا یک سفر خوب و خاطره‌انگیز داشته باشیم.»

او ادامه می‌دهد: «البته با این شرایط مالی معلوم نیست باز هم بتوانیم سال‌های دیگر سفر برویم یا نه چون یک سفر کوچک سه روزه برای یک خانواده سه نفری حدوداً 10 میلیون تومان هزینه دارد. اگر وضعیت تورم با این سرعت پیش برود تنها مسافرت ما محدود به رفتن خانه پدری در یکی از روستاهای اصفهان می‌شود.»

وزیر بهداشت: به دلیل اینکه مردم در برابر ویروس کرونا واکسینه شده‌اند و کشور شرایط نسبتاً مناسبی دارد، محدودیت‌های سابق در رنگ‌بندی‌ها دیگر اعمال نمی‌شود. این محدودیت‌ها فقط برای کسانی که هنوز واکسن نزده‌اند اعمال می‌شود

در عید شهر را لمس می‌کنم

اما بسیاری هم دوست دارند سال نو را در خانه بمانند و از خلوتی شهر لذت ببرند، خصوصاً اینکه ساکن تهران باشند و همیشه هم شهر را با ترافیک سنگین دیده باشند. حسین از این دسته است. او می‌گوید: «اگر یک میلیارد هم به من پول بدهند که عید از تهران بیرون بروم، نمی‌پذیرم. بهترین حالت تهران همین تعطیلات نوروز است. هوای پاک، خیابان‌های خلوت و آسمان تمیز تهران را به هیچ جای دنیا نمی‌دهم.»

او در پاسخ به این سؤال که در تعطیلات چه کار می‌کند می‌گوید: «یکی از لذت‌بخش‌ترین کارها در تعطیلی تهرانگردی است. این که ساعت‌ها در بافت قدیمی شهر قدم بزنی و خانه‌های قدیمی را ببینی، از هوا لذت ببری و شهری که در آن زندگی می‌کنی را لمس کنی. من هر سال محله‌های قدیمی تهران را می‌بینم، عکس می‌گیرم، راه می‌روم و با مردم گپ می‌زنم. برای من عید بهترین زمان برای این کار است.»

او ادامه می‌دهد: «دیدن دوستان و خانواده و بعد از دو سال سخت هم لذت دیگری است که عید امسال را برای من خاص‌تر می‌کند. اینکه می‌توانم دوباره به خانه بزرگ‌ترها بروم و کنار عزیزانم که سلامت هستند باشم برایم ارزش زیادی دارد و وقت برای سفر زیاد است.»

هر کدام از ما برنامه خودمان را برای نوروز داریم. برخی به سفر می‌رویم و برخی دیگر در خانه می‌مانیم و از بودن کنار عزیزانمان لذت می‌بریم. با این حال پزشکان و مسئولین هشدار داده‌اند که اگر مردم پروتکل‌ها رعایت نکنند و کرونا را فراموش کنند بعد از تعطیلات حتماً پیک جدید کرونا آغاز می‌شود. این به معنای توجه بیش‌ازپیش به رعایت نکات بهداشتی است تا بعد از تعطیلات هم بتوانیم کنار هم باشیم و سال جدید را به پایان برسانیم. به امید سالی که شرایط زندگی برای همه مردم آن‌قدر خوب باشد که نوروز و هر روز را بدون تنگدستی، بیماری، نگرانی از آینده و با دل خوش طی کنند.