رئیس اداره پیشگیری از آسیب‌های خانواده معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه با اشاره به اقداماتی که در مراکز مشاوره در دادگاه‌های خانواده انجام می‌شود، درباره تبعات سخت‌تر شدن طلاق توافقی در کشور هشدار داد.

زینب جلالی به ایلنا گفت: قوه قضاییه مدخل حین طلاق است یعنی برنامه‌ریزی‌های قبل و بعد از طلاق متوجه دستگاه‌های حمایتی است و هرچه دستگاه‌های حمایتی در اقدامات و فعالیت‌های خودشان قوی‌تر عمل کنند خود به خود بخشی از این چرخه‌ که به سمت دادگستری است کمتر خواهد شد.

به گفته او در سال ۱۴۰۰، طبق آمار دریافتی از سامانه ارجاع، ۱۴۶ هزار و ۷۴۱ زوج به مراکز مشاوره مراجعه کرده‌اند که از این تعداد ۱۵.۳۷ درصد در ۹ ماهه سال ۱۴۰۰ نیز صلح و سازش بین این افراد برقرار شده است. همچنین در سال ۱۳۹۹ ، ۱۱۸ هزار و ۵۲۳ زوج به مراکز مشاوره مراجعه کرده‌اند که ۱۵.۱۸ درصد منجر به صلح و سازش شده است و با توجه به مقایسه این آمارها در ۹ ماهه سال ۱۴۰۰ روند صلح و سازش افزایشی بوده است.

او گفت: بر اساس ارجاعات انجام شده، استان‌های اصفهان، خوزستان، کرمان و فارس بیشترین مراکز مشاوره را در کنار دادگاه‌های خانواده ایجاد کرده‌اند. بیشترین مراجعه کنندگان به مراکز مشاوره در سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ در استان خراسان رضوی بوده‌ و استان تهران و مازندران در رتبه‌های بعدی بوده‌اند و کرمان، اصفهان و فارس نیز پس از این استان‌ها بیشترین مراجعه کننده به مراکز مشاوره را داشته‌اند. بالاترین میزان صلح و سازش براساس تعداد مراکز، مربوط به استان‌های خراسان رضوی با ۱۶.۳۴ درصد صلح و سازش در سال ۹۹ و ۲۰.۴ درصد در سال ۱۴۰۰ و پس از آن تهران با ۱۲.۱۴ درصد صلح و سازش در سال ۹۹ و ۱۲.۶۵ درصد در سال ۱۴۰۰ بوده است.

تهرانی‌ها بیشترین متقاضیان  درخواست طلاق توافقی

جلالی گفت: درخواست طلاق توافقی در استان تهران بیشترین آمار را دارد، گرچه در سال‌های ۹۹ و ۱۴۰۰، به ترتیب ۱۲.۶۵ و ۱۲.۱۴ درصد زوجین متقاضی طلاق به صلح و سازش رسیده‌اند. از سوی دیگر در استان کهگیلویه و بویراحمد پایین‌ترین درخواست برای طلاق توافقی را داشته‌است.

او ادامه داد: بر اساس آمار ثبت رسمی کشور به طور کلی وضعیت طلاق در کشور ۱۱.۴۱- درصد در هشت ماهه سال ۱۴۰۰ نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته است.استان‌هایی که افزایش داشته‌اند به ترتیب شامل لرستان، کرمان، هرمزگان، اردبیل، سیستان و بلوچستان، بوشهر و یزد هستند.

 سخت‌تر شدن شرایط طلاق به ضرر زنان

او همچنین گفت: سخت‌تر شدن شرایط طلاق توافقی باعث افزایش درخواست طلاق به درخواست زوجه خواهد شد. لطمات روحی و روانی زیادی به اعضای خانواده وارد می‌شود و آینده فرزندان به خطر می‌افتد.

 رئیس اداره پیشگیری از آسیب‌های خانواده معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه گفت: در طلاق توافقی چون زوجین موظف هستند به مراکز مشاوره مراجعه کنند بعد از دریافت خدمات ۴ جلسه اجباری که ۳ ماه نیز طول می‌کشد،‌ می‌توانند طلاق بگیرند. حال به دلیل اینکه این دوره کم شود وکلا به زوجین پیشنهاد می‌دهند برای اینکه زودتر به نتیجه برسند. پرونده طلاق به درخواست زوجه به دادگاه تقدیم شود و در حین فرآیند رسیدگی دوباره به درخواست طلاق توافقی بر می‌گردند و بدون دریافت خدمات مشاوره مسیر طلاق را به اتمام می‌رسانند و روند طلاق را از این طریق کوتاه می‌کنند از همین رو این یکی از دلایلی است که تعداد طلاق به درخواست زوجه افزایش پیدا کرده است.

یکی دیگر از مواردی که شاید دلیل افزایش طلاق به درخواست زوجه می‌تواند باشد این است که طلاق به درخواست زوج، زمانی صورت می‌گیرد که درخواست از سوی مرد باشد و مرد باید در چنین طلاقی نصف دارایی خود را که در حین زندگی زناشویی کسب کرده به خانم بدهد و از همین رو معمولا مردها برای طلاق کمتر مراجعه می‌کنند و برای اینکه مفری از این قانون داشته باشند، شرایط را به زوجه سخت می‌کنند تا زوجه درخواست طلاق دهد البته علل دیگری نیز می‌تواند داشته باشد.