در حالی که دیروز سخنگوی اپلیکیشن شاد اعلام کرد که بیش از ۱۳ میلیون دانش‌آموز در حدود ۱۲۸ هزار مدرسه، مشغول دریافت آموزش مجازی از طریق شبکه شاد هستند، گزارش‌ها حکایت از این دارد که در مناطق وسیعی از استان خوزستان دانش‌آموزان از نبود یا ضعف اینترنت در رنج هستند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان، بر اساس تصمیم ستاد کرونا، آموزش در سطح مدارس استان برای شهرهای مناطق قرمز و نارنجی غیرحضوری خواهد بود. این در حالی است که در مناطق بسیاری از استان خوزستان، دانش‌آموزان امکان دسترسی به اینترنت را ندارند و برای کوچک‌ترین خدمات اینترنتی باید به کوه و قله‌های اطراف یا به نزدیک‌ترین مناطق شهری پناه ببرند.مناطق روستایی در استان خوزستان از جمله نقاطی هستند که در استفاده از اینترنت در شرایط خوبی به سر نمی‌برند. تماس‌ها و نامه‌نگاری‌های اهالی روستا، شوراها و یا دهیارهای این مناطق با متولیان امور مخابرات تاکنون بی‌نتیجه مانده است و این رویه باعث

دور شدن دانش‌آموزان از روند تحصیلی می‌شود.

قسمت‌های وسیعی از اندیکا، بخش‌هایی از سوسن از توابع شهرستان ایذه و مناطق بسیاری در سردشت دزفول از شرایط نبود یا ضعف شدید اینترنت گلایه‌مند هستند.

یک عضو شورا در بخش سردشت از توابع دزفول به خبرنگار ایلنا گفت: تا کنون از طریق بخشداری، فرمانداری و تمامی ارگان‌های مربوطه برای حل مشکل اینترنت تماس گرفته و نامه زده‌ایم ولی کسی پاسخ درستی به ما نمی‌دهد.او ‌افزود: مردم روستاهای چمبره، بوالحسن، لب سفید، آبید، توت علیا وسفلی از جمله مناطقی هستند که همچنان باید برای دریافت کوچک‌ترین خدمات اینترنتی کیلومترها راه را طی کنند.

یکی از اهالی روستای چمبره از توابع بخش سردشت دزفول در این باره گفت: بیش از دو سال پیگیر بحث دریافت خدمات اینترنتی برای مناطقی هستیم که دانش‌آموزان به‌شدت نیازمند امکانات مجازی آموزشی هستند و کسی پاسخگوی ما نیست.یک مدیر مدرسه گفت: به دلیل نبود امکانات، مدارس ما در تعطیلی مطلق به سر می‌برند، به‌گونه‌ای که دانش‌آموزان ما باید برای دسترسی به اینترنت تا سردشت هر بار هفت کیلومتر را بروند و هفت کیلومتر را برگردند.

استفاده روزانه ۱۱ میلیون کاربر از «شاد»

در حالی که برخی از دانش‌آموزان مناطق حاشیه کشور به اینترنت دسترسی ندارند و گروهی دیگر از ضعف اینترنت برای شرکت در کلاس‌های درس در شبکه شاد، حتی در پایتخت کشور نیز گلایه دارند، دیروز سخنگوی اپلیکیشن شاد اعلام کرد: در حال حاضر شاد بیش از ۲۰ میلیون کاربر دارد و به‌طور میانگین روزانه ۱۱ میلیون کاربر از شبکه شاد استفاده می‌کنند. بیش از ۱۳ میلیون دانش‌آموز در حدود ۱۲۸ هزار مدرسه، مشغول دریافت آموزش مجازی از طریق شبکه شاد هستند.

حسین صادقی، با بیان اینکه امسال نیز همانند سال گذشته، همچنان تعرفه اینترنت مصرفی شبکه شاد برای معلمان و دانش‌آموزان، رایگان است به ایسنا گفت: البته برای استفاده از دو سرویس «شادبین» و «رمزینه‌خوان» تعرفه عادی اینترنت محاسبه می‌شود.صادقی صیانت از اطلاعات شخصی و محرمانه کاربران در فضایی امن را از مزیت‌های مهم شبکه شاد دانست و به مخاطبان این شبکه توصیه اکید کرد که جهت جلوگیری از هرگونه سوءاستفاده توجه داشته باشند که هر پیامی جهت دریافت «کد تأیید»، تقلبی و برای دسترسی به حساب کاربر و سوء استفاده از آن است و هیچ‌کس به هیچ عنوان حتی با عنوان پشتیبان شاد اجازه دریافت کد تأیید شما جهت ورود به اکانت شاد را ندارد. کد تأیید، شخصی و صرفاً متعلق به شماست و هرگونه پیام برای دریافت آن قطعاً برای کلاهبرداری و سوء استفاده است.سخنگوی اپلیکیشن شاد در پاسخ به پرسشی مبنی بر آخرین آمار استفاده روزانه از شبکه شاد با توجه به غیرحضوری شدن مجدد کلاس‌های درس در برخی استان‌ها اظهار کرد: در ماه‌های گذشته به‌طور میانگین ۱.۵ میلیون نفر به‌صورت همزمان در شاد حضور داشتند که با شیوع مجدد کرونا و غیرحضوری شدن مدارس در مناطق مختلف، این آمار در اوایل هفته گذشته به دو میلیون و ۷۵۰هزار نفر در ثانیه افزایش یافت. شاد پیش‌ از این رکورد ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار کاربر همزمان را در آبان ۱۴۰۰ تجربه کرده بود.صادقی افزود: تاکنون بیش از ۴۸ میلیارد پیام و ۱۸ میلیارد فایل در شبکه شاد مبادله شده است.