نایب رییس انجمن داروسازان با اشاره به اینکه بیش از ۱۰۰ قلم دارو در کشور کمیاب است، نسبت به کمبود احتمالی داروهای تزریقی کرونا در پیک ششم هشدار داد.

علی فاطمی در ارتباط با وضعیت کمبود اقلام دارویی با اعلام اینکه بیش از ۱۰۰ قلم کمبود دارویی در کشور وجود دارد، به ایلنا گفت: به عنوان نمونه در حال حاضر سوسپانسیون یا شربت‌های آنتی بیوتیک در بعضی استان‌ها نایاب شده است و داروهای رایجی مانند آمپول ب کمپلکس، آمپول استامینوفن، سرم‌ها و حتی قطره بینی کلرور سدیم، به سختی در داروخانه‌ها پیدا می‌شود.

او در ادامه با اشاره به علت تفاوت آمار اعلام شده درارتباط با دارویی‌هایی که کمیاب یا نایاب هستند از سوی انجمن داروسازان و سازمان غذا و دارو گفت: تعریفی که ما از کمبود دارو داریم با تعریفی که سازمان غذا و دارو دارد متفاوت است و همین باعث می‌شود آمار ما با یکدیگر سه یا چهار برابر تفاوت داشته باشد. ما می‌گوییم کمبود دارو در کشور بیش از ۱۰۰ قلم است، اما سازمان غذا و دارو میزان کمبود دارو را بین ۳۰ تا ۴۰ قلم می‌داند. هر دارویی که در فهرست رسمی ایران باشد و پزشکان تجویز کنند و پیدا نشود از نظر ما با کمبود مواجه است. سازمان غذا و دارو میزان کمبود را براساس نام ژنریک داروها درنظر می‌گیرد و وجود نمونه ایرانی دارو باعث می‌شود آن دارو مشمول اقلام دارویی دارای کمبود به حساب نیاید.

نایب رییس انجمن داروسازان ادامه داد: از طرفی اگر دارویی صرفا در داروخانه‌های دولتی و منتخب توزیع شود نیز از طرف سازمان غذا و دارو اعلام می‌شود کمبود آن برطرف شده است، اما از نظر ما این رفع کمبود نیست. ممکن است نایاب بودن دارو برطرف شده باشد اما هنوز کمیاب است و دارویی که در همه داروخانه‌های شهر قابل یافت نباشد کمیاب محسوب نمی‌شود.

فاطمی افزود: آمارهای کمبود دارویی کشور متاسفانه مخدوش است به دلیل اینکه کسی که متولی پاسخگویی بابت کمبودهاست، نباید خودش آمار بدهد و طبیعتا بی‌طرف نیست. کسی باید درباره کمبودها اظهارنظر کند که سازمان مردم نهاد است. به نظر من مقامات بالادستی درصورتی که می‌خواهند درباره کمبود هر کالایی اطلاعات دقیق به دست بیاورند، باید از تشکل‌های مردم نهاد مربوطه بپرسند و درصورتی که از مقام مسئول این مساله را پیگیری کنند قطعا آن‌ها آمار را به گونه‌ای اعلام می‌کنند که در دوران مدیریت آنها کمبودها بارز نباشد.

او در ادامه با اشاره به کمبودهای دارویی دو ماهه اخیر که پیش از این آن را بی سابقه خوانده بود، گفت: کمبودهای اخیر دارویی که درحدود ۲۰۰ قلم بود و بی سابقه بودن آن در ۲۰ سال گذشته اعلام شد، از نظر تعداد اقلام نبود. سال‌هایی بوده است که ما در حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ قلم نیز با کمبود اقلام دارویی مواجه بودیم اما از این نظر گفته شد بی‌سابقه است و ما هیچگاه با چنین وضعیتی مواجه نبوده ایم که حتی اقلام دارویی ایرانی نیز با کمبود مواجه بودند و حتی دارویی مانند «کلیدینیوم سی» که یک داروی معمولی مربوط به معده است، فلوکستین و بسیاری از دیگر داروها در داروخانه‌ها کمیاب و نایاب شدند.

نایب رییس انجمن داروسازان ادامه داد: این نشان می‌دهد اتفاق متفاوتی رخ داده و شرکت‌ها در تامین مواد اولیه‌شان دچار مشکل شدند. الان نیز این اشکال کماکان وجود دارد. برخی از اقلامی که کمبود داشت وضع نسبتا بهتری پیدا کردند اما بعضی داروها که در دو ماه اخیر دچار کمبود نبوده‌اند، دوباره وارد لیست کمبودها شده‌اند و وضعیت در این دو ماه بهبود پیدا نکرده است.

او در پاسخ به این سوال که آیا امکان دارد با اوج گرفتن پیک کرونا دوباره با کمبود برخی داروها در کشور مواجه شویم، گفت: نمی‌شود به صورت قطعی گفت اما پیش‌بینی می‌‌شود چنین اتفاقی رخ دهد. از این رو سازمان غذا و دارو از الان نامه‌نگاری‌هایی انجام داده است که در توزیع برخی اقلام کنترل‌های بیشتری صورت بگیرد و جلوی مصرف بی‌رویه برخی داروها که در کرونا بیشتر مصرف می‌شود گرفته شود. این احتمال وجود دارد که در ارتباط با برخی داروها به خصوص داروهای تزریقی کرونا که با سرم مصرف می‌شوند دچار مشکل شویم، زیرا در حال حاضر برخی از سرم‌ها نیز دچار کمبود هستند و اخیرا مکاتبه‌ای صورت گرفته است که در ارتباط با تجویز مسکن‌هایی مانند ناپروکسن هم کنترل صورت بگیرد.