در حالی که در روزهای اخیر خبر اخراج دو استاد جامعه‌شناسی و فلسفه در دانشگاه‌های شهید بهشتی و صنعتی‌شریف خبرساز شد، دیروز هم رئیس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران از قطع همکاری  با دکتر رضا امیدی یکی از اعضای هیات علمی این دانشکده خبر داد و این اقدام را متوجه گزینش دانست.

غلامرضا جمشیدی‌ها، به ایسنا گفت: موارد علمی و آموزشی دلیل این قطع همکاری نبود بلکه برای استخدام، فرد باید مورد تایید منابع گزینشی نیز قرار بگیرد.

 به گفته او فرایند استخدام هیات علمی در دانشگاه‌ها امری فردی نیست که شخص در مورد آن تصمیم بگیرد بلکه سازمان‌ها و نهاد‌های متفاوتی از جمله گزینش، حراست، نهاد‌های امنیتی و ... در مورد استخدام فرد نظر می‌دهند؛ بنابراین استخدام مراحلی دارد و بر اساس اطلاعات موجود در خصوص شخص تصمیم گیری می‌شود.

وی تاکید کرد: قرارداد دکتر امیدی از تاریخ اول فروردین سال ۹۹ تمدید نشد، اما حقوق او قطع نشده بلکه در حساب ایشان به شکل مسدود باقی مانده است.

 این چه نوع حفظ نظام است؟

در حالی بر شمار اخراج اساتید در روزهای اخیر افزوده می‌شود که بسیاری به آن واکنش منفی نشان دادند. علی مطهری، نماینده سابق مجلس دیروز در واکنش به این اخراج‌ها در توئیترش نوشت: «در رژیم گذشته استاد شهید آیت‌الله مطهری در شب پانزده خرداد 42 علیه شاه سخنرانی کرد و بعد از 45 روز زندان از ادامه تدریس در دانشگاه تهران محروم نشد. این چه نوع حفظ نظام است؟»

نتیجه حذف یا تبعید به درون است یا مهاجرت به بیرون

دیروز همچنین معاون وزارت علوم در دولت اصلاحات و استاد دانشگاه تهران نیز در واکنش به اخراج اساتید، گفت: «دکتر شفیعی کدکنی شعر هشدار دهنده‌ای دارند و آن این است که «آخرین فاجعه این بود که ما هر یک به درون خویش تبعید شدیم». این برخورد‌ها خیلی‌ها را به درون خود تبعید می‌کند و اجازه نمی‌دهد که از ظرفیت‌های نیروهای نخبه در داخل برای حل مشکلات داخلی استفاده شود». غلامرضا ظریفیان به سایت انتخاب گفت:

«بخش علوم انسانی در ایران با موانع زیادی رو به رو است. بنابراین آن سرمایه، اندیشه و فکری که می‌تواند برای مسائل ایران و وضعیت کنونی ما فکر کند و بعد برایش راه حل متناسب را پیدا کند را اینگونه از دست می‌دهیم. یا راه دیگری را در پیش می‌گیرند و آن این است که اخیرا متاسفانه شاهد مهاجرت‌های اساتید و دانشجویان علوم انسانی به کشورهای دیگر هستیم. بنابراین این خطای بسیار بزرگی است که در برخی دوره‌ها اتفاق می‌افتد».

اساتید ناسازگار با قالب‌های تنگ‌نظرانه، حذف می‌شوند*

فعال سیاسی اصلاح‌طلب نیز دیروز درباره دلایل اخراج اساتید دانشگاهی به ایلنا گفت:‌ «تقریبا این اساتید، هیچ کدامشان از نظر حرفه‌ای، تخصصی و شغلی مشکلی ندارند و در ردیف اساتید برجسته و اثرگذار هستند و تنها به علت نقاط قوتی که دارند، با آن‌ها برخورد می‌شود». این فعال سیاسی یادآور شد: «اتفاقا این اساتید ضعیف هستند که به علت ضعف علمی و کاری خودشان حاضرند برای حفظ موقعیت اداری و شغلی‌شان تن به هر خواسته‌ای بدهند، برخی از آنها به دلیل همین ضعف، سربه زیرند و به شکل ریاکارانه در مقابل مدیران دانشگاه و مواضع رسمی صاحبان قدرت بله قربان‌گو هستند».علی محمد حاضری،  در ادامه تاکید کرد:‌ «معلوم است که دلایل اخراج، نداشتن صلاحیت‌های علمی و تخصصی نیست. یک نوع قالب‌سازی فکری و اندیشه‌ای و رفتار سیاسی مورد نظر دوستان وجود دارد که این اساتید دانشگاه در آن قالب‌ها قرار نمی‌گیرند و به همین دلیل اخراج می‌شوند. ملاک ارزیابی‌ها، میزان سازگاری با انتظارات یک قرائت معین از اسلام، سیاست و حکومت در ایران است. هر کسی با آن شاخص و قالب سازگار باشد، نوعا از لحاظ علمی نیز مورد تایید قرار می‌گیرد یا ضعف‌هایش با اغماض مواجه خواهد شد. بالعکس، هرکسی در این قالب سازگار نباشد حتی  اگر از نظر علمی قوی باشد، قبول نخواهد شد».