استاد علوم سیاسی دانشگاه آیووای آمریکا، تحریم‌ها را مانع جدی برای احیای برجام دانست و گفت: نشانه‌هایی از امید وجود دارد اما هنوز در وین شاهد دستاورد واقعی نبودیم؛ چراکه کارشکنی اسرائیل، کار احیای برجام را سخت کرده است.

برایان واربی «Brian Warby» استاد علوم سیاسی دانشگاه آیووای آمریکاست. وی دارای دکترای تخصصی در علوم سیاسی است. وی در گفت‌وگو با ایلنا نظرات خود را درباره تنش‌ها و احیای برجام در مذاکرات وین بیان کرد:

برایان واربی در ابتدا در مورد دور هفتم مذاکرات وین گفت: به نظر من در این مذاکرات نشانه‌هایی از امید وجود دارد اما من فکر می‌کنم هنوز شاهد دستاوردی واقعی در وین نبودیم و هنوز اعضا با رسیدن به نتیجه فاصله دارند.

این استاد دانشگاه در ادامه به موانع احیای برجام اشاره کرد و گفت: بایدن از روز اول اعلام کرد که خواهان احیای برجام است. اما از طرفی نخست وزیر اسرائیل بارها مخالفت خود را با برجام و مذاکرات وین اعلام کرده است. کارشکنی‌های اسرائیل به عنوان متحد آمریکا رسیدن به توافق را برای اعضای حاضر در وین و کار بایدن را برای لغو تحریم‌ها سخت کرده است.وی افزود: ایران خواهان لغو تحریم‌ها به صورت جدی است من فکر می‌کنم که مشکل فعلی و مانع اصلی برای احیای برجام، فعلا تحریم‌هایی است که بر ایران اعمال شده و ایران قبل از هر چیزی خواهان لغو این تحریم‌هاست. تا زمان لغو تحریم‌ها رسیدن به توافق کمی سخت است.

این استاد دانشگاه گفت: بایدن  خواهان رسیدن به توافق است اما با توجه به مشکلات و موانع داخلی باید امتیازهایی هم از ایران بگیرد. بنابراین علیرغم خواست منطقی ایران مبنی بر این‌که تحریم‌ها باید برداشته شود و فشار اقتصادی بر ایران باید متوقف شود، شاید بایدن به راحتی نمی‌تواند تحریم‌ها را لغو کند و با لغو تحریم‌ها بر بی‌اعتمادی بین این دو کشور غلبه کرده و با نشان دادن حسن نیت خود، ایران را ترغیب به توافق و احیای برجام کند.